Lübeck, verneverdig stasjon med spesiell stil - reisemedtog.no


Lübeck, verneverdig stasjon med spesiell stil

21.10.2023 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET

Hansabyen Lübeck har en elegant stasjon som ikke er så gammel, men den er såpass spesiell at den allerede er vernet. Den fungerer godt som togstasjon for 31 000 passasjerer daglig.


Lübeck Hbf, hovedinngang

Nåværende Lübeck Hauptbahnhof ( hovedstasjon ) er faktisk fra 1908 og erstattet da en en tidligere stasjon som lå nærmere sentrum nær Holstentor. Det er ikke noe igjen av den gamle stasjonsbygningen, den nye er designet av Fritz Klingholz. Dette er en Reiterbahnhof, det vil si at stasjonen er laget som en bru over 10 spor og 4 plattformer. Hovedinngangen er på sentrum-siden, men det er også mulig å komme inn på vestsiden av stasjonen.


Hovedinngangen sett fra brua over sporene. Legg merke til vinduene

Selv om det er fasaden og de elegantene vinduene på hovedinngangene som tiltrekker seg mest oppmerksomhet, er det noe helt annet som gjør stasjonen helt unik. Legg merke til trappene som tar passasjerer ned på plattformene, hvor ofte ser du tretrapper på en jernbanestasjon og ikke minst de fine dørene på toppen av trappene? Dette er de orginale trappene, det er nye trapper og heis på den andre siden av brua.


Dette er en Reiterbahnhof, dette er brua som går over alle sporene

Man finner en rekke butikker, cafèer og spisesteder på vei over brua og også i hovedhallen. Blant annet finner man her en ordentlig dagligvarebutikk, i tillegg til kiosk og selvsagt et betjent billettsalg og automater både for DB og for det lokal trafikkselskapet NAH.sh. På vei over brua kan man finne både en kinarestaurant, et skikkelig bakeri og Ditsch, som selger minipizzaer til en rimelig penge.


Espresso House har en fillial på Lübeck Hbf

Det som likevel fanget min interesse var Espresso House. Disse kaffebarene har man jo overalt i Norge, Sverige og Danmark men dette er den første jeg har besøkt i Tyskland. Jeg kjenner til at Espresso House ganske nylig kom inn på det tyske markedet og har overtatt en annen kaffebar-kjede. Prisnivået var litt lavere enn i Norge, men det er ikke den helt store forskjellen. Men, det er i hvert fall noen sitteplasser.


Sjekk de dørene foran trappene ned til plattformene

Historien til Lübeck Hbf er spennende på flere måter. Stasjonen unnslapp å bli totalt ødelagt under andre verdenskrig, men brukonstruksjonen ble truffet under et angrep og brant kraftig. Etter krigen ble dette en grensestasjon ettersom DDR ligger bare noenn få kilometer til øst. Fra 1963 ble dette en viktig stasjon for trafikken til og fra Danmark via den såkalte fuglefluktslinjen, togene mellom Hamburg og København gikk forbi her helt fram til nylig.


Et lokaltog på Lübeck Hbf

Når Fehmarnbelt-forbindelsen står ferdig i 2029 blir Lübeck nok en gang enkelt tilgjengelig fra Danmark, i mellomtiden er denne forbindelsen stengt for oppgradering både på tysk og dansk side. Hver time går det en ekspressbuss til Fehmarn-Burg og videre til Puttgarden. Som en anekdote var Lübeck lenge den største byen uten elektrisk jernbane, først på 2000-tallet kom strømkablene til byens Hauptbahnhof. De senere 20 årene er stasjonen også blitt pusset opp.


Et ICE-tog har akkurat ankommet.

I og med at linja til Danmark er stengt er det nå begrenset med langdistanse-tog fra Lübeck, men det går to ICE-tog daglig til München via Hamburg, Hannover og Nürnberg. Det går også en daglig ICE til Köln via Hamburg. I øyeblikket er det ingen direkte forbindelse til Berlin, men det har jeg sett tidligere. Togene mellomm Hamburg og København kjører via Flensburg og det er flere av disse pr. dag. Det er omtrent ett fett om du tar RE-tog til Hamburg Hbf og bytter der, eller om du tar lokaltog via andre ruter for å nå denne forbindelsen.


De meget spesielle trappene og en julenisse, i juli!

Det er likevel gode togforbindelser fra Lübeck. Det går RE-tog to ganger i timen til Hamburg. Disse er i to etasjer og fire vogner lange, men ofte kjøres dobbelt togsett. Det går også tog to ganger i timen til Kiel via Plön. Lokaltogene til Travemünde går minst en gang i timen, det virket som de gikk to ganger i timen i helgene bare. Den likevel mest spesielle togforbindelsen går til Polen. Det er nemlig et lite lokaltog som kjører gjennom de minst befolkede delene av Nord-Tyskland og bruker nesten fem timer til Szczecin. Dette går annenhver time. Det går også tog til Lüneburg via Büchen, som kan være et aktuelt byttested for de som vil til Berlin.

  • Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET - Mer om: Tog i Tyskland

  • Alle bilder og videoer: Kyrre Dahl/reisemedtog.no - Følg oss på FACEBOOK eller INSTAGRAM. Nyhetsfeed: RSS

    Annonse
  • 

    TA TOGET I:

    Om denne siden


    Anbefalte togturer


    Veterantog i Norge


    
    SØK PÅ REISEMEDTOG.NO:

    SISTE NYTT: