Togtur til landsbygda i Vest-Wales - reisemedtog.no


Togtur til landsbygda i Vest-Wales

11.11.2023 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET

Den vestre delen av Wales er en av de minst befolkede delene av Storbritannia, men en togtur i dette området byr på flott natur og fine småbyer.


Lokaltog fra Transport for Wales (TFW) på Milford Haven stasjon, eller mer en plattform ved et kjøpesenter

Jeg bestemte meg for å tilbringe en langhelg i West Wales og kjøpte meg en fire dagers billett som heter Explore South Wales Pass. Den gjelder fire dagers reise så mye man vil i de sørlige delene av landet i løpet av åtte dager og målet mitt var å komme så langt vest i Wales som mulig. Det er flere toglinjer som da er aktuelle.


Utsikt fra togvinduet mellom Swansea og Carmarthen

Jeg kom egentlig fra Bristol, men på det betjente bilettkontoret på Bristol Parkway ( Ja, de har faktisk fortsatt slikt i Storbritannia ) så fikk jeg kjøpt både billetten jeg var ute etter og en billett til første stasjon i Wales, som i dette tilfelle er Newport. Jeg kunne dermed med god samvittighet sette meg på et GWR-tog som gikk helt til Carmarthen, som er det viktigste knutepunktet i West Wales.


Tog fra Great Western Railway på Carmarthen stasjon, på vei til London

Carmarthen er i seg selv en helt ålreit by, men ingen stor turistattraksjon så det var billigere å bo der enn i byer som ligger nærmere kysten, der trykket på overnatting er stort i helgene og på sommeren. Men, uansett hvor du skal i området går togene gjennom Carmarthen. En merkelig togstasjon, med bare to plattformer og altfor mange avganger. Det var flere ganger at det sto to tog på samme perrong, og det var til tider forvirrende å vite hvilket tog som skulle hvor.


Utsikt fra togvinduet mellom Swansea og Carmarthen

Men, jeg kom nå fram. Den aller første turen dypt inne i West Wales tok jeg allerede på den første kvelden. Jeg hoppet på toget til Fishguard Harbour, der det av og til går ferje til Irland. Toget går helt inn på ferjeterminalen før det snur og kjører tilbake. Selve Fishguard er en annen holdeplass noen kilometer unna ferjeterminalen. Dette er en spesiell sidelinje med få tog og det kan bare være et tog av gangen på strekningen fra Clarbeston Road Signal Box til Fishguard Harbour. Toget stoppet ved boksen begge veier, og jeg tror at fører her måtte inneha en fysisk nøkkel for å kjøre videre. Det er et veldig gammeldags system, men ganske trygt så lenge bare en kan ha nøkkel av gangen.


Interiør i lokaltog fra TFW

Det skal sies at den mest interessante delen av denne turen var den siste delen ut på ferjeterminalen. Stasjonen er her eid av Stena Line og det skal visstnok gå noen få direkte tog mellom Fishguard Harbour og London som korresponderer med ferjene. Jeg satt på et lokaltog og så ingen ting til ferjene. Faktisk var det bare jeg og en som hadde glemt å gå av i Fishguard som ble med til denne stasjonen. Det ble mørkt på vei tilbake til Carmarthen. Strekningen mellom Clarbeston Road og Carmarthen er felles med linja som går til Milford Haven, som er en av de større byene i området, om enn fortsatt en småby. Jeg er ikke helt sikker på om hvilken av disse to linjene som faktisk er lengst vest i Wales, de ligger ganske likt på kartet.


Utsikt fra togvinduet mellom Carmarthen og Pembroke

Den mest spennende toglinja i denne delen av Wales er den som går til Pembroke Dock via Tenby. Sistnevnte er en av de fineste småbyene du finner i Storbritannia og uten tvil den mest spennende byen man kan besøke i West Wales. Det var da også hit mange av passasjerene skulle. Særlig til Tenby var det fullt tog før de fleste gikk av der. Jeg ble med til Pembroke, som også er en gammel småby ved kysten med et gammel slott, som nesten er overalt her. Det var vesentlig roligere i Pembroke enn det var i Tenby. Angrer litt på at jeg da ikke fikk sjekket strekningen fra Pembroke til Pembroke Dock, men man rekker jo ikke alt!


Tog fra TFW på Tenby stasjon

En strekning som må nevnes spesielt er den fra Swansea til Carmarthen. Dette er ikke bare hovedlinja for alle tog til og fra West Wales, det er også her toget går nærmest havet. Deler av strekningen går toget faktisk helt ute i havgapet med en formidabel utsikt over både vann og landskap på den andre siden av fjorden. Når det gjelder utsikt fra togvinduet var dette den beste delen av hele togturen. Når det gjelder stasjoner var det få som imponerte i denne delen av Storbritannia, men så er det også nesten bare småbyer her. Milford Haven var bare en plattform på noe som kunne ligne et kjøpesenter, vest for Carmarthen var det bare Tenby som hadde noe som lignet på en stasjon, uten bemanning forøvrig.


Utsikt fra togvinduet nær Carmarthen

Jeg kjøpte altså et Explore South Wales Pass som kostet 73 pund. Da kan man reise så mye man vil på fire valgfrie dager i løpet av åtte dager. Det gjelder hele Sør-Wales inkludert det tette lokale nettverket rundt Cardiff samt linjene som helt til Shrewsbury både fra Swansea og fra Newport. Når det gjelder tog i West Wales går det svært ofte tog fra Swansea til Carmarthen, deretter går det cirka annenhver time til Pembroke og Milford Haven og litt sjeldnere til Fishguard Harbour. Mange tog går hele veien fra Cardiff, mens andre snur ved Carmarthen. Disse kjøres av Transport for Wales. Fem ganger daglig går det langdistansetog fra Carmarthen til London Paddington via Cardiff og Bristol Parkway. Disse kjøres av Great Western Raiway.

  • Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET - Mer om: Tog i Storbriannia

  • Alle bilder og videoer: Kyrre Dahl/reisemedtog.no - Følg oss på FACEBOOK eller INSTAGRAM. Nyhetsfeed: RSS

    Annonse
  • 

    TA TOGET I:

    Om denne siden


    Anbefalte togturer


    Veterantog i Norge


    
    SØK PÅ REISEMEDTOG.NO:

    SISTE NYTT: