29.11.2023 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET
Hovedinngangen
Cardiff er den største byen i Wales, med i underkant av en halv million mennesker. Da er det ikke rart at det ofte blir folksomt og trangt med bare 8 plattformer. Oslo S har som kjent 19 av dem og er jo en omtrent like stor by. Det er også en annen stasjon i sentrum, Cardiff Queen Street men den er mindre både i størrelse og passasjerer.
Hovedhallen
Den første stasjonen åpnet her i 1850, men dagens hovedinngang kom under en ombygging på 1930-tallet. Bygningen i karakteristisk Art Deco-stil inneholder billettkontorer og service-funksjoner, mens det er to underganger som tar deg opp til alle spor, som ligger en etasje over bakkeplan.
En kaffebar i hovedhallen
Stasjonen har alt man kan forvente av kiosker og spisesteder, men det er begrenset med plass. WH Smith, Pumpkin og Costa Coffee er alle på plass men dette er intet kjøpesenter. Jeg var innom på en søndag og det var moderat med folk, men jeg kan fort se for meg at det blir en del køer i rushtiden.
Infotavler, kiosk og kaffebar
Det mest unike, serveringsmessig, er Gourmet Coffee Bar and Kitchen, som åpnet opp i løpet av mitt besøk, men etter at jeg allerede hadde fått meg en lunsj på Pumpkin. Men, man er jo midt i sentrum av Cardiff, så det er i grunnen bare å gå ut på Jernbanetorget Central Square eller gå et par kvartaler eller to så har du alt du trenger og litt til.
I undergangen under spor 3 og 4. Spor 5 eksisterer ikke lenger.
Det er to innganger, hovedinngangen er den stilige bygningen som ligger på Central Square og omtales som inngang nord. På den andre siden ligger det også en moderne inngang, i retning mot f.eks bryggeområdet Cardiff Bay. Legg merke til at den ene undergangen ikke er normalt tilgjengelig fra hovedinngangen, men her slipper man igjen de med spesielle behov.
Travelt på Cardiff Central
Det er 8 plattformer på Cardiff Central, men plattform 5 finnes ikke selv om det er skilt til den. Det lå en gang en plattform i midten, men nå er spor 5 et gjennomgående spor mellom plattform 4 og plattform 6. I stedet har man plattform 0, ja du leste riktig, som kun er tilgjengelig fra en sideinngang til hovedinngangen. Du skal altså ikke gjennom sperreportene for å nå den, da går du feil.
Et tog fra Great Western Railway
Cardiff har ekspress-tog til London Paddington to ganger i timen, med Great Western Railway (GWR). En gang i timen blir dette forlenget til og fra Swansea og fire-fem ganger daglig til Carmarthen i West Wales. GWR kjører også regionaltog til Bristol, Bath, Southampton og Portsmouth. Vær obs på at disse togene er berykte for å bli svært fulle av folk etter Bristol. Cross Country kjører ekspresstog til Birmingham og Nottingham.
Et tog fra Transport for Wales, på spor 0
Det er Transport for Wales som har ansvaret for det lokale togtilbudet i Wales og kjører også tog en gang i timen til Manchester. Det går tog til Holyhead i nordvest-Wales, Gloucester rett på andre siden av grensen i England og ikke minst mange tog til destinasjoner i West Wales. Men, Cardiff har også sitt eget omfattende lokaltognett som dekker store deler av Cardiff Valley og ned mot kysten via flyplassen.