04.02.2024 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET
MD fra Malaga på Sevilla Santa Justa
Det er to typer tog mellom Malaga og Sevilla. AVANT er et regiontog som benytter den nye høyhastighetslinja til Cordoba før toget snur og bruker høyhastighetslinja til Sevilla. Den turen tar rundt 2 timer. Men, du kan også velge å kjøre den gamle linja med et Media Distancia-tog (MD). Det bruker rundt 3 timer men det er mer å se på fra vinduet.
På Malaga Maria Zambrano er det cafè på innsiden av sikkerhetskontrollen
Før turen er det kjekt å vite at det er ingen servering ombord på hverken AVANT eller MD-tog så kjøp mat og drikke på stasjonen før reisen. På Malaga Maria Zambrano finner du en cafè på innsiden av sikkerhetskontrollen der du kan sitte og se på togene før du reiser. Normalt er det ikke sikkerhetskontroll på MD-tog, men på Maria Zambrano benytter man samme inngang for alle typer tog, med unntak av lokaltog.
Utsikt fra togvinduet like utenfor Malaga
Deretter er det litt mer som tog i Norge. Det er ingen som sjekker billetter før du går ombord på MD, men de blir sjekket av en konduktør underveis. Det er ikke så rart fordi dette toget stopper ved en del ubetjente stasjoner. Det er i prinsippet reserverte seter, men det er tilsynelatende ingen som bryr seg om hva det står på billetten. Det er bare å sette seg ned der du måtte finne for godt. Det kan hende det kommer noen med reservasjon på ditt sete, men jeg har aldri opplevd det på slike tog.
Utsikt fra togvinduet
Så var da dette toget, på en lørdag i desember, aldri mer enn halvfullt. Dermed kunne jeg gå litt fra den ene til den andre siden for å se utsikten. Denne gamle linja har iberisk sporvidde og er enkeltsporet, men den er elektrifisert. Så var da også dette hovedlinja mellom Malaga og Madrid før høyhastighetstogene kom. Den nye linja som kom på 2000-tallet sees ganske tydelig fra den gamle linja og når vi ble stående lenge for å vente på et forsinket tog nordfra fikk jeg godt utsikt til en av de mange imponerende bruene på høyhastighetsbanen.
Utsikt fra togvinduet
I motsetning til høyhastighetstogene går dette toget tett på de mange småbyene utenfor Malaga så det er en del å se på. Men, dette er bare begynnelsen, nå går dette over til å bli en spektakulær togtur. Den gamle linja er nemlig lagt gjennom Desfiladero de los Gaitanes eller Gaitanes-juvet, som er et av det mest populære fjellklatreområdene i Spania. Togene går i en fjellhylle et godt stykke opp i juvet og du har til tider fabelaktig utsikt. Du kan også se turveien som klynger seg til veggen av juvet, som ser fryktinngytende ut.
På Antequera Santa Ana passerer et AVE-tog mens vi står stille
Skulle du være interessert i å stoppe her, så er det mange MD-tog som stopper på El Chorro, en liten landsby i enden av juvet. Det er dessverre mange tunneler på denne strekningen og jeg fikk sola midt i trynet hver gang jeg prøvde å ta bilde. Så, dette må du nesten oppleve selv. Etter juvet kommer vi opp på høyslettene og her blir det mer flatt. Vi passerer blant annet Bobadilla der man i gamle dager bytter for å ta toget til Granada, Almeria, Ronda og Algeciras. Jeg har selv byttet tog mange ganger på den stasjonen. Like etter kommer man til Antequera Santa Ana, der både regiontog og høyhastighetstog stopper. Et AVE-tog passerte oss mens vi sto der.
Utsikt fra togvinduet
Mellom Antequera og Sevilla er det mest landbruksområder og småbyer, men ser man litt etter kan man få med seg en del industriruiner. I denne delen av verden blir slike bygninger bare stående og falle sammen av seg selv og det er litt poetisk å kjøre forbi. Du vil etterhvert også legge merke til at de her har begynt å bygge en ny dobbeltsporet jernbane. Dette er et av prosjektene som stoppet helt opp under finanskrisen og det har faktisk stått urørt i nesten 20 år. Det er uklart når og om det noen gang kommer en høyhastighetsbane her. Som nevnt går AVANT-togene via Cordoba og det ser ut som det planlegges en ny rampe slik at togene slipper å snu kjøreretning på Cordoba stasjon.
For nesten 20 år siden begynte man å bygge nytt dobbeltspor på strekningen.
Like før Sevilla kommer vårt tog inn på linja som går til Cadiz. Her er det dobbeltspor og mye trafikk av både MD-tog, langdistanse-tog og lokaltog. Du kan tydelig se at landskapet blir stadig mer urbant og like før storbyen går vi inn i en tunnel. Den er også relativt ny og kom i forbindelse med at de to hovedstasjonene i Sevilla ble samlet til en sentralstasjon da høyhastighetsbanen kom til Sevilla i 1992. Til slutt ankommer vi Santa Justa-stasjonen 20 minutter forsinket. Slike forsinkelser er helt normalt på de gamle linjene og ingen bryr seg om det her. På AVE-togene derimot er punktligheten imponerende og så og si alle tog er i rute. Prisen er forøvrig lavere for MD-tog enn for AVANT men forskjellen er ikke så veldig stor.