28.03.2024 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET
Traunstein er i seg selv ingen stor by, så det er egentlig ikke behov for en stor jernbanestasjon. Men, det er et knutepunkt i lokaltrafikken i Sørøst-Bayern og det er en imponerende liste over tog som stopper her. Enda mer imponerende er alle togene som kjører forbi. Dette er en fin stasjon for de som liker tog.
Hovedinngangen
Med drøyt 20 000 innbyggere forventer man ikke det helt store av Traunstein, men jernbanemessig er byen mye viktigere enn befolknings-størrelsen skulle tilsi. Byen ligger på hovedlinja mellom München og Salzburg og herfra går det mange lokaltog i flere forskjellige retninger. Det betyr at det er mange som bytter tog her, i tillegg til at lokalbefolkningen tydeligvis er flittige bruker av skinnegående kollektivtrafikk.
Detalj på hovedinngangen
Den opprinnelige stasjonen ble oppført i 1860, samtidig som den første jernbanelinja til Rosenheim åpnet, i retning München. Den ble utvidet og forandret mye etter hvert som trafikken økte og ble totalt ødelagt under andre verdenskrig. Stasjonsbygningen man ser i dag er fra 1950-tallet og var da den åpnet identisk med stasjonen i Bad Reichenhall, ifølge Wikipedia.
På innsiden av stasjonsbygningen
I motsetning til en del stasjoner som ble oppført i full fart etter krigen er Traunstein en pen togstasjon, særlig fra utsiden. På innsiden er den mer ordinær, men interiøret virker som det er relativt nylig pusset opp. Her finner man blant annet et betjent billettsalg, en kiosk og et bakeri, i tillegg til kontorer. Det finnes også sittebenker for ventene passasjerer, men halvparten av dem var opptatt av en sovende mann under mitt besøk.
Detalj av interiør på Traunstein stasjon
Det er på plattformsiden at stasjonen virkelig imponerer, det er totalt 5 spor men de er litt orginalt organisert. Spor 2 brukes som et forbikjøringsspor for tog som ikke skal stoppe på stasjonen, men spor 1 er delt i 2. Hovedplattformen på Spor 1 er nærmest stasjonsbygget og her stopper alle tog i retning Salzburg, men det er også et spor 1A der togene til Ruhpolding går fra. Av topografiske årsaker var det bare sånn man kunne gjøre det her, men det betyr også at det er over 500 meter fra den ene enden til andre på spor 1. Spor 3 og 5 er av den mer vanlige typen, mens 4 er et kort spor på plattformen som binder spor 3 og 5 sammen.
Regiontog til Salzburg på Spor 1
Kanskje det mest spennende med Traunstein for toginteresserte er alle togene som Ikke stopper ved stasjonen. Sitter man og ser på togtrafikken vil man blant annet se Railjeter fra ÖBB. Noen av disse kommer fra Wien og kjører nonstop mellom Salzburg og München. Andre Railjeter er rett og slett østerikske innenrikstog. Den raskeste toglinja mellom Salzburg og Innsbruck går nemlig via Traunstein og disse togene kjører i nesten halvannen time gjennom Tyskland uten å stoppe i det hele tatt.
Railjet passerer Traunstein
Intercity og Eurocity-togene stopper på Traunstein stasjon, som av og til også får besøk av et ICE-tog. Herfra kan man ta langdistansetog til byer som Klagenfurt og Graz i Østerrike, samt Köln, Stuttgart, Hamburg, Hannover og Frankfurt i Tyskland. Stort sett alle IC og EC-tog går gjennom München og Salzburg, men det vil stort sett være mer lønnsomt å bruke regiontog til disse byene. Noen IC-tog går til Berchtesgaden og disse tar av i Freilassing rett før Salzburg. Noen få Railjeter stopper også.
DB lokaltog til Waging
Man kan altså komme seg til nesten overalt i Tyskland med langdistansetog, men det er likevel regiontrafikken som dominerer på Traunstein stasjon. Det aller viktigste er forbindelse mellom München og Salzburg som går minst en gang i timen i hver retning og kjøres av selskapet BRB. Sørover og oppover i fjellene går det tog til Ruhpolding en gang i timen med BRB. Nordover går det tog på flere små linjer. Den viktigste er den til Mühldorf med DB, annenhver time. DB kjører også lokaltog til Waging og Traunreut, med litt forskjellig frekvens.
Et parkert lokaltog fra BRB, brukes til Ruhpolding
Som nevnt et par ganger er det bare drøyt 20 000 innbyggere i Traunstein, men under mitt besøk fikk jeg mer inntrykk av å være i en storby. Nå traff jeg kanskje litt tilfeldig, men det sto 200 tenåringer på plattform 1A som skulle inn på toget Ruhpolding. Og på vei tilbake til München var det mange som måtte stå fra Traunstein, selv om det egentlig var mot rushet. Så mange folk bruker altså toget hvis det er et godt tilbud. Noe å tenke på for norske myndigheter?