01.04.2024 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET
Bayern har mange spennende sidelinjer, der man kan virkelig merke nærheten til Alpene. En togtur mellom Traunstein og Ruhpolding gir deg god utsikt fra togvinduet, interessante tog og flotte stasjonsbygninger.
BRB lokaltog på Ruhpolding stasjon
Jeg startet denne turen i München og hoppet på regionaltoget som går hver time til Salzburg. Dette var midt på dagen på en hverdag i mars så det var god plass ombord på toget som driftes av BRB, Bayerische Regionalbahn. Det er bare en drøy time fra München til Traunstein på hovedlinja, som har overraskende mange svinger, men det er fordi den skal innom mange tettsteder og samtidig unngå de mange innsjøene i denne delen av Bayern.
Interiør BRB lokaltog
Jeg ankom Traunstein stasjon like etter klokka ett og hadde planer om å gå på toget til Ruhpolding, som hadde avgang bare 10 minutter senere. I Traunstein stopper toget til Salzburg på spor 1, mens lokaltoget går fra spor 1A, som faktisk er en del av samme plattform. Det måtte visst gjøres slik av topografiske årsaker. Det betyr også at plattformen er nestene 500 meter lang, så du har kanskje ikke så god tid som du tror, der toget til Ruhpolding går fra den sørlige enden.
Utsikt fra togvinduet
Men, jeg fikk lettere bakoversveis da jeg gikk mot plattform 1A. Der sto nemlig det som må ha vært flere hundre tenåringer, antagelig på vei hjem fra skolen. Dette har jeg sett flere ganger i denne delen av verden, hvor tog er en helt naturlig måte å komme seg mellom hjem og skole. Det er også noe av grunnen til at man kan ha så mange lokaltog. Selv om det er små byer de går mellom, så fyller man jo fort opp et tog eller to med elever ved skoleslutt. Så jeg ga opp første forsøk og satte meg på en cafè i Traunstein i stedet.
Utsikt fra togvinduet
Lokaltoget mellom Traunstein og Ruhpolding går nemlig hver time og det var på tide med en lunsj uansett. Nå ble lunsjen en diger iskrem-dessert, men det må jo være lov? En time senere kunne jeg sette meg på et lokaltog med 3 vogner som var langt fra fullt. Det er bare 20 minutter mellom de to småbyene, men det var mange som gikk av og på underveis, ettersom toget stopper på mange holdeplasser. Et flertall av passasjerene skulle dog til Ruhpolding, et kjent vintersportsted. Det var lite snø i slutten av mars, så jeg så ingen med ski.
Utsikt fra togvinduet
Liker du å se ut av togvinduet så er dette en fin tur. Det er litt over 20 minutter fullpakket med noe å se på. Det mest spektakulære er at du etter hvert ser de bayerske alper i det fjerne, med snø langt nedover fjellsidene. Jeg så lite snø nede i dalen, men noen rester lå igjen. 16 varmegrader tærer jo på snøen. Toglinja fulgte en elv på vei oppover og passerte mange små tettsteder, som alle hadde litt sjarm. Dette er tross alt Bayern.
Utsikt fra togvinduet
Til tross for at det ikke bor så mange her, så var det mye folk som var ute og gikk tur langs elva. Jeg la også merke til at det var flere gamle trebruer som gikk over elva og enhver liten landsby ser ut til å ha en kirke sentralt plassert, ofte omgitt av typisk bayerske hus. Den største byen langs linja er Siegsdorf med 8500 innbyggere, faktisk større enn Ruhpolding som har drøyt 7000 innbyggere.
Utsikt fra togvinduet
Det er flere fine stasjoner langs linja, men den peneste er nok den i Ruhpolding. Jeg har ikke funnet detaljene om dette bygget, men antar at det er fra 1895 da toglinja til Traunstein ble åpnet. Jeg gikk bare en liten tur i Ruhpolding før jeg satte kursen mot München igjen. Det var flere butikker og spisesteder enn innbyggertallet skulle tilsi, men jeg ble ikke umiddelbart imponert over det estetiske. Byen er grei nok, men egner seg nok mest som en base for å utforske den flotte naturen i nærheten.
Ruhpolding stasjon
På Wikipedia kan jeg lese at det gikk tog videre fra Ruhpolding til Reit im Winkl. Dette var en bane som bare eksisterte i noen få år og persontrafikken ble lagt ned allerede i 1931. Få spor finnes av denne banen i dag. Når det gjelder billetter brukte jeg en Deutschlandticket, som koster 49 euro og gjelder en hel måned på alt av lokale og regionale tog, i tillegg til busser, trikker og tbane. Den gjelder ikke på IC og ICE-tog eller på ekspressbusser.