26.04.2024 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET
Jeg har tidligere omtalt denne jernbanestasjonen som en av Europas styggeste. Men, så tok de like godt og rev hele stasjonsbygningen. Heldigvis gjorde de det for å bygge noe helt nytt og forhåpentligvis fint. Akkurat nå er det mest kaos og byggeplass på denne stasjonen.
Slik ser det ut der hovedbygningen lå før
Du har kanskje klart å gjette at jeg tenker på München Hauptbahnhof, den viktigste stasjonen i storbyen München som også er en av Tysklands største og en av Europas største jernbanestasjoner som noe sånt som 450 000 mennesker bruker daglig, fordelt på noe sånt som 38 spor, noen av dem under bakken. München er en fin by i et spennende område av Tyskland og svært mange tilreisende kommer hit med tog.
En sideinngang som nå er en få innganger som er åpne
Dessverre er Hauptbahnhof nå en svært utrivelig stasjon og ingen hyggelig introduksjon til den bayerske hovedstaden. Den gamle stasjonen var i grunnen ikke så mye bedre, etter hva jeg husker. Den var av typen som det ble bygd mye av etter annen verdenskrig fordi man trengte et bygg raskt som ikke skulle koste penger. Det må være 30 år siden kapasiteten var sprengt og enda lenger siden noen brydde seg om bygget. Så nå har de rett og slett revet hele greia og stasjonen består i dag kun av plattformer!
Dette er hele stasjonsområdet som er tilgjengelig, plattformene til høyre.
Det er en god nyhet i det hele, fordi man har startet byggingen av en ny stasjon som på tegningene ser ut til å bli en flott stasjonsbygning, mer i tråd med det byen fortjener. Og man driver med arbeider i hele kvartalet, så det er ikke bare selve hovedstasjonen som får en oppgradering, det er hele området rundt. Samtidig bygger man også e ny togtunnel gjennom sentrum. Men, i mellomtiden må togene gå og det gjør de! Ikke alltid i rute, men likevel.
Togene går selv om det bygges overalt
Stasjonen blir jo ekstra kaotisk når det ikke er noe hovedbygning, men fra gammelt av var München hauptbahnhof egentlig tre stasjoner som ble bygd til forskjellig tid og ikke hang sammen. De to sidestasjonene ligger til dels langt unna hovedplattformene, så det kan fort være 10 til 15 minutter å gå fra den ene enden til den andre, blant annet fordi alle må gjennom det samme trange området der byggearbeidene pågår. Etter planen skal den nye hovedstasjonen stå ferdig i 2028. Nå har slike enorme prosjekter en tendens til å bli forsinket, så vi får se.
Et SBB-tog på vei til Zürich, ICE i bakgrunnen.
Det er et provisorisk billettkontor og noen få provisoriske serveringsboder og kiosker på plattform-området. Man har til og med fått plass til noen få sitteplasser på den ene siden av kaoset. Men, det er akkurat det det er, et konstant kaos og du må kjempe deg gjennom de enorme folkemengdene for å komme fram til alt. Det er heller ingen egentlige innganger til stasjonen, det er i praksis bare noen hull i veggen, som har fungert som sideinnganger tidligere.
Lokaltog fra Go-Ahead, med et ICE-tog i bakgrunnen
Før du gir opp så vær klar over at Sbahn-stasjonen som ligger under bakken er i full vigør. Det er her du finner buikker, cafèer, spisesteder og kiosker. Og det er også her du finner toaletter nå om dagen. Er det noe du leter etter så er det bare gå ned dit, det er alltid fullt av folk der også og få plasser å sitte, men du får tak i ting til reisen om ikke annet. Og veldig ofte må du videre med Sbahn uansett. Men, på grunn av arbeidene er det bare en passasje til hovedstasjonen som er åpen, så det blir alltid kø av folk der.
Sbahn-plattformene på Hauptbahnhof, med inngang og utgang på hver sin side av toget.
Det blir alt for mye å ramse opp alle togforbindelser til og fra München, men her er noen av de viktigste. Så og si alle tog til og fra München stopper på Hauptbahnhof, både Sbahn, lokaltog, regionaltog, IC og ICE, samt nattog og internasjonale tog. Bruk Sbahn for å komme nærmere sentrum, men det er heller ikke veldig langt å gå. Det går også to Sbahn-linjer til flyplassen, hver av dem går hvert 20ende minutt. Alle Sbahn-tog må gjennom den samme sentrumstunnelen som gir omtrent konstante forsinkelser, men forbindelsen er nyttig.
En illustrasjon som viser fremtidens stasjon.
Internt i Tyskland går det ICE eller IC til omtrent hver eneste by i landet og i hvert fall alle større byer. Legg merke til at det tilsynelatende går flere i timen til Hamburg, men disse kjører forskjellige strekninger og bruker veldig forskjellig tid, så sjekk hvilken som er raskest før du går ombord. Ut av landet går det langdistanse-tog til Innsbruck, Salzburg og Wien i Østerrike, noen helt til Budapest i Ungarn og til Verona eller Bologna i Italia. Det går også et tog til Praha i Tsjekkia, som er en blanding av regiontog og Intercity-tog. Det går også tog til Zürich i Sveits. Dette er bare et utdrag.