22.07.2024 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET
Hvordan er det egentlig å reise med tog i Ungarn? Jeg var tre uker i landet i mai/juni 2024 og testet ut forskjellige tog og diverse toglinjer. Jeg rakk på ingen måte hele landet, men tror jeg fikk et greit inntrykk av statusen for togene. Her er noen erfaringer fra den turen.
Dette innlegget handler om å reise med tog i Ungarn, altså innenriks. Lurer du på hvordan jeg reiste fra Norge til Ungarn kan du lese mer om det i: Tog fra Norge til Ungarn, noen tips og erfaringer
Et typisk IC-tog i Ungarn
Først av alt, det er definitivt mulig å komme seg rundt i Ungarn med tog. Det er mange toglinjer og det går tog nesten overalt, men det er stor forskjell i standard. Min første innenriks togreise i Ungarn gikk fra Budapest til Pecs sør i landet. Litt overraskende for meg startet toget på Kelenfold stasjon i Budapest. Denne ligger utenfor selve sentrum, men er tilgjengelig med metro og trikk, ja faktisk går det lokaltog også fra Deli og Keleti stasjoner, som ligger i henholdsvis Buda og Pest. Kelenfold er den mest moderne og oppdaterte stasjonen av de fire hovedstasjonene i Budapest, så den er enkel å ha med å gjøre.
1. klasse interiør
Toget jeg tok var et IC-tog der en vogn hadde 1. klasse, denne hadde 3 seter i bredden og air condition. Det var varmt under mitt besøk så jeg var veldig glad for avkjøling. Det eneste jeg ikke likte var at nesten alle setene er mot hverandre, slik at du nesten alltid sitter rett mot en fremmed person hvis du reiser alene. Ved siden av første klasse var det en liten bistro, der man kunne kjøpe mat og drikke. Det er ingenting inkludert i en billett på første klasse, men så kostet den da også bare 250 norske kroner for en tre timers tur. Jeg tror det var rundt 50 % mer enn en billett på andre klasse.
En togstasjon i Ungarn
Toget ellers bestod av en 2. klasse vogn med air condition og flere vogner av den gammeldagse typen med kupèer for åtte personer og ingen air condition. Det er obligatorisk plassreservering i første klasse og i 2. klasse vogna med air condition, men ikke i de gamle vognene. De tre første togreisene mine i Ungarn var alle i et slikt tog så jeg tror det er et ganske vanlig tog. Jeg har sett noen nyere togsett med bare lukkede vogner, altså air conditioni alle vogner. En ting som jeg merket med en gang var at forsinkelser er veldig vanlige. Alle tog jeg tok var noen minutter forsinket og 20 minutter var det tilsynelatende ingen som reagerte på.
2. klasse uten AC på IC-tog i Ungarn
Den fjerde turen ble mer komplisert. Jeg skulle nemlig fra Szeged til Budapest og hadde kjøpt billett i en automat på stasjonen, trodde jeg. Det viste seg at jeg hadde tastet inn feil dag på plassreservasjonen så den var ikke gyldig. Men, heldigvis er slike billetter gyldig i andre klasse i to dager, så selv om jeg gikk på toget en dag for sent var selve grunnbilletten fortsatt gyldig. La meg forklare, billettsystemet består av en grunnbillett, som er lik for alle og gjelder reise i andre klasse. Så kjøper du en tilleggsbillett for 1. klasse og en annen tilleggsbillett for setereservasjon. Dette trenger du ikke tenke så mye på, du vil automatisk få det du trenger, hvis du kjører første klasse. På andre klasse velger du altså plasstillegg hvis du vil ha air condition, men hvis ikke er det bare å gå på og finne seg en plass i de ureserverte vognene.
Gamle vogner med kupeer
Men,denne turen var ikke over. Jeg ble "kastet ut" av første klasse, men klarte å finne noe ledig i andre klasse vognene uten air condition, som var helt greit for både meg og konduktør. Men, bare kort tid etter stoppet toget og det ble stående. Etter rundt 20 minutter fikk jeg tak i konduktøren som snakket litt engelsk så jeg forstod at det var noe arbeider og vi måtte bare vente. Ingen visste hvor lenge vi måtte vente, noe som er litt merkelig for en nord-europeer, men slik er det altså her. Det var bare å vente og da var jeg glad for at det var mulig å åpne vinduene. Etter 40 minutter kom vi i gang igjen.
Plattformcafè på Szombathely stasjon
Jeg skal ikke gå i detalj om alle mine togturer i Ungarn, men jeg dro også vestover til Györ og Sopron, og da oppdaget jeg at ting var litt annerledes. Dette er litt nerdete, men det er et eget selskap som kjører togene i denne delen av Ungarn. Dette selskapet er delvis eid av Østerrike og ÖBB og stammer fra den gangen Østerrike-Ungarn var et rike. Disse gule togene skiller seg tydelig ut fra den statlige operatøren MAVs blåfargede tog så jeg ble jo nysgjerrig. Det førte til at jeg mellom Györ og Sopron tok en omvei via Szombathely. Togene er mye de samme som MAV kjører, men jeg fant ingen billettautomater på stasjonene.
Szombathely stasjon
Det er jo litt rart i 2024 at det ikke er automater, men heldigvis var det betjente billettluker på alle stasjoner jeg brukte. Og kommer du fra et annet sted i Ungarn så kjøper du en billett, de to selskapene har et samkjørt billettsystem. En ting som virkelig imponerte meg var stasjonen i Szombathely. Selv om jeg denne gangen tok en skikkelig omvei for moro skyld, fikk jeg virkelig lyst til å besøke byen ved en senere anledning bare på grunn av stasjonen, som har en cafè på plattformen. Når det er sagt har Ungarn mange flotte stasjonsbygninger, jeg vil trekke fram både Keleti i Budapest, Pecs og Szeged. Stasjonen i Györ er helt unik arkitektonisk og bør oppleves.
Kombinert ankomst og avgangstavle
Jeg tok også en tur med lokaltog mellom Pecs og Barcs. Dette var såpass spesielt at jeg sparer detaljer til et annet blogginnlegg. Til slutt kan jeg ta med at togene i Ungarn, i motsetning til f.eks Polen, følger stort sett en bestemt tidsplan, altså de går hver time, annenhver time eller lignende til faste klokkeslett. Det virker også som det går lokaltog overalt, men Intercity-tog går det stort sett bare mellom Budapest og de større byene. Det betyr at du nesten uansett må innom Budapest hvis du vil mellom to andre byer, i mitt tilfelle Pecs og Szeged. Jeg så også noen andre typer tog som er en slags mellomklasse, men det virket mer som lokaltog som går en lang distanse, med svært varierende standard på togsett og banelegeme.