24.08.2024 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET
Ungarn er et spennende land for deg som liker togstasjoner. Szeged har en stasjon som har mye for seg, men den er litt merkelig utformet.
Stasjonen med trikken foran
Szeged er en flott by sørøst i Ungarn, nær grensen til Serbia. Dette er den tredje eller fjerde største byen i landet, avhengig av hvem man spør virker det som. Med over 160 000 innbyggere er det selvsagt en betydelig togtrafikk til og fra Szeged og stasjonen gir inntrykk av gammel storhet. Szeged er i seg selv forøvrig en pen by med avslappet atmosfære, full av gamle flotte bygninger, store torg med uteservering. En helt ålreit by for flere dagers opphold.
Hovedinngangen
Jeg har ikke klart å finne ut så mye om denne stasjonen, men utfra design og arkitektur er det lett å gjette seg til at den er oppført på slutten av 1800-tallet. Den er ikke like slående praktfull som f.eks Pecs og Budapest Keleti, men den går definitivt i den penere klassen. Eksteriøret er delvis imponerende, mens interiøret er nylig pusset opp og sånn sett pent, men hele stasjonen fremstår som litt merkelig innvendig. Etter litt leting fant jeg at stasjonen er fra 1881 og oppført i nyklassisk stil.
Innenfor hovedinngangen er et par billettautomater, ellers er alt opp trappene på hver side
La meg utdype hva jeg mener med merkelig, det er flere ting som fikk meg til å undre. Den rareste er at det er rulletrapp ned til bakkeplan, men ikke opp. Jeg vil jo påstå at det er bedre å slippe å gå opp trapper enn å kunne rulle ned, men ikke i Szeged. Og snodig nok ligger denne rulletrappa litt gjemt, delvis utenfor selve stasjonen. Vanskelig å gi en klar beskrivelse, du må nesten oppleve det selv. Jeg fant den fordi jeg fulgte etter alle de andre som kom av toget.
Oppe i andre etasje er det pent, men rolig.
Går du inn hovedinngangen på bakkeplan så møtes du egentlig av ingenting, du må nødt til å kreke deg opp trappene, som det heldigvis er mange av. Det er også heis fordi som ikke føler at trapper er det helt store. Den er åpenbart satt inn i nyere tid, for ellers så bærer stasjonen preg av å være gammel også innvendig. Relativt nylig pusset opp på en litt kjedelig måte, men det er greit nok. Det som er slående er hvor lite folk det var under mitt besøk, dette var riktignok tidlig kveld, men jeg hadde forventet litt mer liv på en stasjon i en såpass stor by.
Billettkontoret på Szeged stasjon
Så oppe i andre etasje begynner det å hjelpe seg. Her finner du et stort lokale med mange billettluker. Det var bare noen få av dem som var åpne under mine besøk, men selv brukte jeg billettautomater som du også finner i andre etasje. Ikke langt unna finner du også en cafè, som nærmest selvsagt var stengt under mitt besøk. Den skal dog være åpen til vanlig, så jeg var trolig bare uheldig. Det er også toaletter her, uten at jeg helt husker hvor. Men, det jeg fant var noe som lignet på en utstilling og en miniatyrjernbane i et siderom. Det er morsomt å gå på oppdagelsesferd i ungarske stasjoner.
IC-tog til Budapest flyttes på plass
Jeg syntes også det var underlig at plattformene ligger hevet over bakkeplan, det er jo helt unødvendig ettersom Szeged er en sekkestasjon, eller terminus. Alle tog må inn og ut samme vei så hvorfor er sporene så høyt oppe? Jernbanesporene går også over en bru i retning mot sentrum og stopper brått etterpå, men det er åpenbart at togene aldri har gått inn i sentrum, til det er Szeged en for gammel by. Jeg tenkte at det muligens hadde vært et godsspor langs elva, men fant til slutt forklaringen!
Regiontog til Bekescsaba
Szeged er nemlig ikke egentlig bygd som en terminus-stasjon, før andre verdenskrig fortsatte togene på en bru over elva Tisza. Den broa ble ødelagt under krigen og har aldri blitt gjenoppført. Det går et jernbanespor på den andre siden, som nå er isolert fra Szeged. I gamle dager gikk det tog her til Romania og Serbia. Dette var da en viktig jernbaneforbindelse til Banat, et historisk område som nå er delt i tre land, Ungarn, Serbia og Romania. Timisoara var den ledende byen. Etter krigen ble grensene stengt mellom de tre landene og dermed var det ikke noe poeng i å bygge opp igjen denne brua.
Utstilling og miniatyrjernbane
Det er IC-forbindelse til Budapest Nyugati hver time hele dagen. Disse togene kjøres delvis med gammelt materiell og delvis med nye vogner. Det er også en viktig forbindelse med regiontog østover til Bekescsaba, for de som skal til Romania. Dette toget går gjennom nabobyen Hodmezövasarhely, som også er forbundet med Szeged ved hjelp av en kombinert trikk og tog, som starter utenfor stasjonsbygningen i Szeged, sammen med andre trikker. Alle disse trikkene tar deg til sentrum, eller du kan gå 10 til 15 minutter. Men, nylig fikk Szeged en forbindelse med Serbia, til byen Subotica. Disse togene er forsvunnet fra reiseplanleggeren til DB ( bahn.com ), men det dukker opp to daglige tog mellom Szeged og Subotica når du leter på MAV Starts hjemmesider. Antallet avganger ser ut til å variere.