Svevebanen i Wuppertal, en unik opplevelse - reisemedtog.no


Svevebanen i Wuppertal, en unik opplevelse

21.09.2024 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET

De fleste tog og trikker går på skinner langs bakken, men i den tyske byen Wuppertal har de tenkt annerledes. Den lokale "trikken" henger i en kabel omtrent som en taubane, men denne svevebanen går på flatmark. En virkelig unik opplevelse.


Landgericht stasjon

Wuppertaler Schwebebahn, som det heter på tysk er altså et slags hengende tog som går gjennom en ganske trang dal og forbinder de forskjellige delene av Wuppertal med hverandre og med sentrum og hovedjernbanestasjonen. Den er 13,3 kilometer lang, der 10 kilometer går over elva Wupper og resten går over bygatene i bydelen Vohwinkel. Det går konvensjonelle lokaltog paralellt på den samme strekningen men svevebanen har langt flere holdeplasser og er sånn sett mer praktisk for lokalbefolkningen.


Inne i Vohwinkel

Verdens eldste hengebane

Svevebanen ble åpnet i 1901 og har blitt oppgradert en rekke ganger siden det. Vognene som nå brukes fremstår som relativt nye og moderne og togene går med få minutters mellomrom i begge retninger. Daglig benyttes den av 82 000 mennesker, noe som betyr at rundt 25 millioner reisende årlig. Det bor rundt 350 000 mennesker i Wuppertal som ligger like øst for Düsseldorf i en sterkt industrialisert region av Tyskland.


Interiør på svevebanen

Schwebebahn i Wuppertal er den eldste hengende banen i verden og helt unik i Tyskland. Dette ligner på en monorail, men i motsetning til monorail går denne banen begge veier og har to løpebaner. Det finnes visstnok noen slike baner i Kina, mens det er noen lignende baner i Dortmund og Düsseldorf som vil gå i kategorien Monorail. Det at svevebanen går begge veier gjør at vognene må snus i hver ende, noe som er en attraksjon i seg selv. Vogna kan bare gå en vei, så den går i en loop på endestasjonene.


Utsikt fra togvinduet

Hva du kan se på denne turen

Vognene er som man ser på bildene ganske små med bare to seter i bredden og de er ofte fulle av stående passasjerer, særlig rundt Wuppertal sentrum og hovedjernbanestasjonen. Hele turen tar cirka 30 minutter og ettersom linja stort sett følger elva Wupper får man god utsikt til byen. Nå skal det sies at det urbane landskapet i Wuppertal kanskje ikke er det vakreste man vil oppleve, men det er interessant. Det er åpenbart at man har lagt mange fabrikker langs elva.


Utsikt fra togvinduet

Når svevebanen nærmer seg Vohwinkel svinger den vekk fra elva, etter først å ha krysset en travel motorvei. Deretter følger den en av hovedgatene i den sentrale delen av denne bydelen. Gatene er ikke spesielt brede, så man føler at man nærmest at man kan ta på husveggene. Hvis man er interessert i å se hva som foregår inne i bygninger kan denne delen være interessant, men selv syntes jeg det var mer fascinerende å se det hele utenfra, på bakkenivå.


Video (Youtube)

Stasjonene bør man legge merke til, de er ganske like og krever at man går opp noen trapper. Det finnes heiser, men jeg er ikke helt sikker på om det finnes på alle stasjoner. Logikk skulle tilsi at det gjør det, for det er helt umulig for en rullestolbruker å komme seg opp og ned til svevebanen uten en heis. Det er plass avsatt til rullestol mot fronten av vognene, like bak føreren. Hovedstasjonen i sentrum er litt mer forseggjort enn de andre, men mange fremstår som verneverdige og noen er mer moderne.


Video (Youtube)

Hvorfor eksisterer svevebanen i Wuppertal

Det er spesielle omstendigheter som gjør at man endte opp med en svevebane her. Wuppertal var på 1800-tallet ikke en sammenhengende by, men flere småbyer som alle lå langs elva Wupper. Det som i dag er sentrum var bare en av disse byene den gangen. Den trange dalen gjorde at det var lite plass for en trikk og toglinja ble liggende litt oppe i ås-siden, mens det meste av boliger og fabrikker lå langs elva. Det var i grunnen bare elva som var ledig og derfor brukte man den som korridor, med bena til svevebanen på hver side av elva.


Svevebanen nær sentrum

Det går langdistanse-tog til Wuppertal fra diverse byer, blant annet IC eller ICE til Berlin, Hamburg, Frankfurt, Stuttgart, Nürnberg og München. Det er mange lokaltog og regionale tog, til byer som Köln, Düsseldorf, Dortmund og Hagen. Wuppertal er inkludert i det omfattende Sbahn Rhein-Ruhr, med hyppige lokaltog til Düsseldorf, Hagen, Essen og mange mange andre byer i nærheten. Wuppertal sentrum er kanskje ikke verdens mest spennende sted å bo, men jeg bodde på Hotel B&B for rundt 600 kroner natta, uten frokost.

  • Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET - Mer om: Tog i Tyskland

  • Alle bilder og videoer: Kyrre Dahl/reisemedtog.no - Følg oss på FACEBOOK eller INSTAGRAM. Nyhetsfeed: RSS

    Annonse
  • 

    TA TOGET I:

    Informasjon: Om denne siden og annonser


    Nyttig å vite: Togturer som gir deg noe ekstra


    
    SØK PÅ REISEMEDTOG.NO:

    SISTE NYTT: