20.10.2024 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET
Hvorfor ta den korteste veien mellom to byer når det går an å ta en omvei og oppleve noe annet enn man vanligveis gjør. Dette er historien om en togtur i Tsjekkia du neppe har hørt om, men som inneholder mange overraskelser.
Splitter nytt togsett fra Regiojet
Jeg tilbragte en helg i byen Decin, helt nord i Tsjekkia, ikke langt fra grensen til Tyskland. Det går mange tog hit og det er mange jernbanestrekninger. Det mest kjente toget går mellom Praha og Berlin via Decin og byen Usti litt lenger sør. Den følger vestre bredd av Elben, eller Labem som det heter her. Det de færreste vet er at det også går tog på den østre siden av Elben, et lokaltog som bare går mellom Decin og Usti nad Labem. Dette måtte jeg jo bare prøve.
Interiør i regiojet mellom Decin og Usti
Jeg fikk med en skikkelig overraskelse på stasjonen. Jeg regnet med at det var et gammelt og sliten lokaltog som trafikkerte strekningen, slik det gjerne er på små strekninger på landsbygde. Men, neida, togsettet var helt nytt! Det hadde til og med den særegne nytt togsettlukta som du kjenner igjen når du opplever det. Og det er ikke CD som opererer strekningen, det er Regiojet. Av en eller annen grunn står det oppført som IC på Bahn.com, men det er definitivt et lokaltog.
Utsikt fra togvinduet
Togsettet var fint både på innsiden og utsiden, men et godt klimanlegg, rene toaletter og behagelige stoler. Det er alltid morsomt å oppleve et helt nytt tog, men akkurat hvilken type dette er fikk jeg ikke med meg. Men, det var det overlegent nyeste toget på Decin hlavni nadrazi ( hovedstasjon ) denne dagen. Togstasjonen er i seg selv en liten attraksjon så den skal jeg komme tilbake til.
Utsikt fra togvinduet
Toget har overaskende nok avgang nordover, fordi det må over elven og over på den andre siden. På brua har man god utsikt over både Decin og de flotte klippene på hver side av Elben. Det tar ikke mange minutter før første stopp i Decin Vychod, som er et kjent ord for mange som har vært i Tsjekkia. Vychod betyr både utgang og retningen øst, i denne sammenheng blir det vel Østre stasjon. Her kan man bytte til tog til Liberec og videre østover. Noen minutter kommer vi til stasjonen Stare Mesto, som betyr gamleby, men denne holdeplassen er merkelig nok svært langt unna gamlebyen i Decin.
Utsikt fra togvinduet
Så fortsetter ferden sørover langs østsiden av Elben. Vi kjører gjennom mange småbyer og landsbyer og med et dusin stopp, i motsetning til hovedlinja på den andre siden, der de fleste togene ikke stopper mellom Decin og Usti. Nå er det lokaltog også på den siden, slik at det samlet blir mange tog på strekningen og til tider kan man se hovedlinja fra vår side av elven. Ellers flater landskapet litt ut på vei sørover, men vi befinner oss fortsatt i en frodig dal med litt åser og høydedrag i det fjerne. Til tider er vi nærme elva, men i all hovedsak går toget gjennom de mange tettstedene.
Usti fra togvinduet
Til tross for at det går få tog her sammenlignet med på hovedlinja så er det manuelt betjente stasjoner. På alle stopp kommer det en ansatt i uniform ut og gir klarsignal for at toget kan få kjøre videre. Nå er det ikke veldig mye folk ombord på noen delstrekning, men det er alltid noen som går av og på selv på de minste holdeplassene. Det er tydelig at folk tar tog i Tsjekkia, selv om akkurat denne jernbanen ikke er spesielt effektivt drevet. Noe vi mot slutten fikk et ganske klart bevis på.
Et annet Regiotog på Usti nad Labem Zapad
Man kan tydelig se at vi kjører forbi hovedstasjonen i Usti nad Labem, hl. n., som altså ligger på den vestre siden av elven, og et par kilometer sørover før toget stopper på Strekov stasjon. Her må vi snu kjøreretning for å komme over på den andre siden igjen og det medfører jo noen minutters pause. Det er god utsikt på vei over elven og togturen blir nå stadig mer underlig. For vi kjører først over hovedlinja for togene som skal inn til Usti nad Labem hl.n. Så kjører vårt tog litt sørover inn på stasjonen Zapad, eller vestre stasjon. Her avslutter vårt tog sin reise, og alle må av. Det hadde vært mulig å snu kjøreretningen nok en gang for å komme inn på hl.n., men det gjør man altså ikke.
Et CD regionaltog kjører forbi Zapad
Og snodig nok stopper toget vårt langt fra selve bygningen, slik at jeg må gå over en rekke spor for å komme meg ut. Jeg blir stående noen minutter å se på dette og bare i løpet av den tiden kommer det et Regiojet-tog til Pardubice som må snu kjøreretning her og et CD-tog fra Karlovy Vary kjører forbi uten å stoppe. Dette er altså også en travel stasjon og ligger like vest for sentrum. Det ble cirka 15 minutter å gå til hlavni nadrazi for å ta toget på vestsiden tilbake til Decin. Men, da fikk jeg jo sett litt av Usti også.