27.10.2024 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET
Decin er kun en mellomstor by med tsjekkiske øyne, men byen har likevel en imponerende jernbanestasjon. Den er stor av størrelse og staselig både inne og ute, samt at man her kan få et godt inntrykk av den store variasjonen det er i togmateriellet som brukes i Tsjekkia
Hovedinngangen på Decin hlavni nadrazi
Decin ligger på hovedlinja mellom Praha og Berlin, nær grensen mellom Tsjekkia og Tyskland. Det betyr at det også er den tsjekkiske innfallsporten til det som på tysk kalles Sächsische Schweitz, et flott naturområde som er populært for blant annet vandrere. Dette er også et jernbaneknutepunkt i nord-Tsjekkia med linjer i overraskende mange retninger på begge sider av elben Labem, eller Elben som vi kaller den på norsk. Dette gjør nok at det en gang i tiden var et behov for en stor stasjonsbygning.
Inne på stasjonen
Det har skjedd mye siden den første togstasjonen ble åpnet i det som i dag er Decin. Når den første stasjonen åpnet i 1850 var dette en del av Østerrike-Ungarn og lå like sør for grensen til Sachsen. Ikke bare det men stasjonen ble plassert i det som den gangen var en liten landsby ved navn Podmokly. Landsbyen vokste fort på grunn av togtrafikken og ble slått sammen med den gamle byen Decin, som ligger på den andre siden av elven Elben. I 1918 ble dette området en del av Tsjekkoslovakia for første gang, da på grensen til Tyskland.
Søndre fløy, nå med pub, uteservering og turistinformasjon
Etter andre verdenskrig ble byen liggende på grensen til Øst-Tyskland og ble liggende litt i bakevja i Europa. Så begynner jo historien å bli kjent for de fleste. Decin ligger i dag i Tsjekkia og det er ingen regulær grensekontroll mot Tyskland. Det er blitt mye enklere å reise over grensen og Decin Hlavni Nadrazi er i dag en relativt travel stasjon som betjener en by på rundt 47 000 innbyggere. Den stasjonen du ser i dag skal etter hva jeg forstår være fra midten av 1860-tallet, designet av Carl Schumann i nyrenessanse-stil.
Selvsagt er det betjent billettkontor
Bygningen er som nevnt imponerende stor til å være i en så liten by, og det virker som store deler står ubrukt. Antagelig var det langt mer liv den gangen dette var en grensestasjon, deler av bygningen er gjort om til turistkontor. Den midtre delen er fortsatt en togstasjon og i høyeste grad i bruk som det. God plass betyr at det er en del fasiliteter, både en cafè og en kiosk blant annet, i tillegg til den obligatoriske puben som jeg har sett på de aller fleste tsjekkiske stasjoner. Toaletter og minibank er en selvfølge.
Et lokaltog på Decin stasjon
Det er selvsagt også et betjent billettkontor. Det eksisterer apper og internettsider i Tsjekkia også, men det virker som om tsjekkerne ( og mange andre ) foretrekker å bli betjent av en person. Dette kan være ekstra kjekt når du skal over grensen til Tyskland, fordi det kan være rimeligere å kjøpe billetten i luka i Decin, enn å for eksempel bruke bahn.com eller appen til Deutsche Bahn. Dessuten kan betjeningen på stasjonen kjapt gi deg billett på det lille lokaltoget som går over grensen, noe som kan spare deg for mye penger sammenlignet med å ta EC-toget til Dresden og Praha.
Regionaltoget til Praha
Som tidligere tysktalende området og beliggende et steinkast fra Tyskland så virker det som de fleste du kommer naturlig i kontakt med snakker tysk. Men, engelsk-kunnskapene er litt mindre fremtredende, særlig hos de som er over 40 år. Den gamle damen i kafèen snakket ikke noe engelsk, men vi kommuniserte da greit på en blanding av tsjekkisk og tysk. Det er til og med noen sitteplasser hvis du vil nyte kaffen før togturen.
Et lokaltog av typen Regiopanter
De fleste farer nok forbi Decin på et av flere daglige EC-tog. Alle går mellom Praha og Berlin. Et par sørgående tog går videre etter Praha, blant annet til Wien, via Brno. Et annet går til Budapest, via Bratislava. Dette toget er kjent for å ha en bra restaurantvogn. Det går også flere natt-tog som passerer Decin, blant annet fra Praha til Zürich, via Frankfurt(Main), Budapest via Bratislava og Graz via Wien. De sistnevnte kommer fra Berlin. Skal du til Praha er det like greit å bruke et av de regionale ekspresstogene som går hver time. Det er i hvert fall mye rimeligere.
Lokaltog på vei over Elben. Brua tar togene østfra rett inn på stasjonen.
Men, det er når vi ser på lokaltog at det virkelig blir morsomt i Decin. Det går blant annet et lokaltog over grensen til Schöna og Bad Schandau i Tyskland. Dette går ofte videre og igjen over grensen til Rumburk. Dit går det også lokaltog via en annen linje, så pass på at du sitter på riktig tog! Andre destinasjoner for lokaltog er Liberec, Usti nad Labem både via vestsiden og østsiden av Elben ( Labem ). Et morsomt lite tog går opp i fjellene til Telnice. Det er mange forskjellige aktører og varierende materiell. Noen kjører helt nye togsett, andre ser ut som de kommer fra mellomkrigstiden. Spennende for alle tognerder.