16.11.2024 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET
Det som ligner litt på en buss tar deg fra Dessau til Wörlitz. Det er ingen lang togtur, men dette er en linje med mye historie i seg selv og en elegant måte å ankomme et verdensarv-område på.
Toget fra Dessau til Wörlitz
Dessverre gikk ikke den berømte dobbeldekkeren under mitt besøk. På toglinja mellom Dessau og Wörlitz bruker man av og til et meget spesielt tog, det er bare en vogn, men det har altså to etasjer. Under mitt besøk var det bare en etasje på toget, men det var bare en vogn med førerkabin i hver ende. En ting som var fint var at jeg kunne sitte helt foran og se ut av toget i samme retning som føreren.
Interiør
Hva er så Wörlitz? Jo, det er en liten by i Sachsen-Anhalt som ligger langs Elben, med Lutherstadt Wittenberg på den andre siden. Ikke rett over, men i nærheten. Det er i luftlinje litt kortere til Wittenberg enn det er til Dessau der toget går fra. Byen har bare 1500 innbyggere, men er en populær turistattraksjon.
En holdeplass
Byen har fått en plass på Unescos verdensarvliste for sine parker, som er en del av Dessau-Wörlitzer Gartenreich. Her finner man en av første og en av de største engelske parkene i Tyskland og i det kontinentale Europa. Verdensarven innbefatter også naturreservatet og kulturlandskapet Midt-Elben, som totalt omfatter 142 kvadratkilometer.
Trolig en gammel stasjonsbygning
Toget som fortsatt går mellom Dessau og Wörlitz er restene av et lengre togsystem i nærheten. Toget kjører en omvei i forhold til den rette streken, men hva er vel morsomt med den korteste veien? På Dessau stasjon starter toget fra en egen plattform som bare har ankomst fra utsiden av stasjonen. Følg skiltene til spor 1 og du vil se det lille toget.
Toget stopper her, men stasjonen er ikke vedlikeholdt
Togturen er kanskje ikke så spektakulær utsiktsmessig, men det er et imponerende antall gamle togminner man kjører forbi. Det er det som ligner på et begynnende togmuseum like utenfor Dessau med mange gamle vogner og lokomotiver som står til forfall. På veien til Wörlitz passerer vi en rekke nedlagte stasjoner, noen av dem med stasjoner som ikke har en eneste hel vindusrute igjen.
Utsikt fra togvinduet
Wörlitz stasjon er den desidert peneste på hele strekningen og her er det til og med toaletter, som det etter hva jeg husker ikke er på toget. Så er da togturen bare 35 minutter lang og det går veldig tregt. Toppfarten er 60 kilometer i timen, så det er bare 19 kilometer som blir tilbakelagt. Det er også flere overganger som ikke er korrekt sikret og da må toget ned i krypefart.
Utsikt fra togvinduet
Det var bare en håndfull passasjerer på vei fra Dessau til Wörlitz, men det var flere på tilbakeveien blant annet en del skoleelever. Men, det var aldri flere enn at det var togfører som sjekket billetter, omtrent som på en buss altså. Dessverre går toget ikke hele året, det går kun fra mars til oktober, men med noen ekstraturer i helgene mot jul. Når det går kan du regne med at det er avgang annenhver time.
Stasjonen i Wörlitz
Dessau er en mellomstor by som ligger mellom Berlin, Magdeburg og Leipzig. Byen ligger litt utenfor allfarvei og er ikke blant Tysklands fineste, men har sine sider. Det går ingen IC eller ICE-tog hit. Det er utelukkende lokal og regiontog, men det er hyppige avganger til Berlin, Leipzig og Magdeburg, i tillegg til Lutherstadt Wittenberg, Aschersleben, Güsten og Halberstadt. Dersom det er stengt på hovedlinja mellom Magdeburg og Leipzig kan IC-togene kjøre via Dessau.