06.12.2018 - skrevet av: Kyrre Dahl
Perl stasjon i Tyskland var tydeligvis en viktig jernbanestasjon i gamle dager. Stasjonen står der fortsatt, men er nå bare en skygge av seg selv.
Å ankomme Perl stasjon er som å gå inn i en tidskapsel, der ingen ting er gjort på kanskje hundre år. Her finner man mange antydninger til gammel storhet, men det er også mye som tyder på at de siste celebre gjestene var innom stasjonen for mer enn femti år siden.
Perl en en landsby få hundre meter fra treriksgrensen mellom Tyskland, Frankrike og Luxembourg. Byen ligger rett på andre siden av Mosel i forhold til Schengen i Luxembourg, en by som har gitt sitt navn til Schengen-avtalen, som for mange symboliserer reisefrihet i Europa. Perl er nærmeste togstasjon til Schengen og ligger strent tatt nærmere sentrum av Schengen enn sentrum av Perl.
I dag går det stort sett bare lokaltog til og fra Trier og noen få tog i helgene helt til Thionville i Frankrike. Men, i gammel tid gikk det langdistansetog forbi Perl, som befinner seg på en gammel hovedstrekning mellom Berlin-Køln og Metz-Paris. Dette må ha vært grensestasjon i mange år med pass og toll-kontroll. Stasjonsbygningen er derfor en del større enn man kan forvente i en liten by.
Det er sikkert også derfor det var venterom for flere klasser, som man fortsatt ser skilting til inne i stasjonen. Man ser også tydelig hvor billettlukene var og det er flere rom inne i bygget som jeg ikke vet hva ble brukt til i sin tid. I våre dager er stasjonen ubetjent, men venterommet var åpent. Det ser rimelig forfallent ut og i den ene enden lå det mengder med søppel så det er uklart om noen i det hele tatt har ansvaret for bygget.
Nå er det ingen estetisk opplevelse å komme til Perl, men dette er en stasjon som ser ut som den gjorde for lenge siden, uten at noen har pusset opp eller for den saks skyld tatt ned gamle skilt. Det er noen nyere oppslag inne i ventehallen, men rutetider og moderne billettautomat er plassert ute på plattformen. Det er to spor men bare en plattform i bruk, så det er lett å forstå hvor toget går fra.
Stasjonen brukes tydeligvis også til andre ting enn togdrift. På den ene siden av bygget sto det skilt til Bluesstation, som tydeligvis er et utested. Det så rimelig stengt ut under mitt besøk, men om det er stengt for vinteren eller for godt var ikke helt enkelt å fastslå. Som sagt er Perl et lite sted så det kan ikke være helt enkelt å drive en bar her.
Togsettene som brukes er moderne og føles nesten som helt nye. Det utgjør en skarp kontrast til den gamle slitne stasjonsbygningen. Toget går til Trier og følger østsiden av Mosel, med Luxembourg på den andre siden av vannet. Strekningen kalles Moseltalbahn og jeg har skrevet om det her: Moseltalbahn, en togtur som kan anbefales. Schengen kan du lese mer om i reisebloggen: Ja, det er mulig - Hvordan komme inn i Schengen uten pass!
Det går tog hver time fra Trier til Perl. Lokaltoget stopper på alle stasjoner og som sagt i helgene er det noen få avganger som fortsetter til Frankrike. Trier er et knutepunkt med tog til Køln, Koblenz, Luxembourg (city), Saarbrücken og Mannheim. Det går tog minst en gang i timen i alle retninger, men alt er lokaltog eller regiontog. Billetten som anbefales heter Rheinland-Pflaz-ticket, den koster fra 24 euro for en person og 4 euro pr. person etter det. Da kan du kjøre tog i hele delstaten en hel dag, etter kl 09.00. Det går buss fra Perl stasjon til Thionville, det går også busser til Luxembourg city men nærmeste holdeplass er på den andre siden av elva.
Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET - Alle bilder: Kyrre Dahl / Reisemedtog.no