01.12.2018 - skrevet av: Kyrre Dahl
Togturen mellom Koblenz og Trier langs den nedre delen av Mosel er velkjent, men visste du at det går tog langs den øvre delen av Mosel også? Bli med til Moseltalbahn!
Dette var en gang en viktig jernbanestrekning med langdistanse helt fra Berlin via Køln i Tyskland og så videre til Metz i Frankrike. I dag er det bare lokaltog igjen på strekningen mellom Trier og Perl, noen hundre meter fra grensen til Frankrike. Toget går nesten hele veien tett inntil elva Mosel, som her danner grensen til Luxembourg.
Den andre jernbanen langs Mosel går mellom Koblenz og Trier og går gjennom en rekke gamle og flotte byer. Moseltalbanen har ikke like mange spektakulære småbyer å by på, men til gjengjeld går toget enda nærmere elva enn sin mer berømte storesøster. Faktisk har man Mosel bare få meter unna så og si hele veien og noen ganger føles det som toglinja går oppå elva. Dette er en togtur som kan anbefales!
Den andre store forskjellen mellom denne banen og den andre Mosel-banen er at det egentlig ser mer spennende ut på den andre siden av elva. Det er nemlig Luxembourg du ser på den andre siden og Mosel er her landegrensen mot Tyskland. På denne turen får man virkelig se at Luxembourg er mer enn En by og faktisk har mange små koselige byer å by på. Det er helt greit å bruke dette toget for å komme til dem, det er mange bruer over Mosel.
Jeg tok toget for å komme til Schengen, som jo ligger i Luxembourg. Denne landsbyen ligger bare 300 meter fra endestasjonen Perl i Tyskland. Du bare går over brua og vips er du i Luxembourg og byen som har gitt Schengen-avtalen sitt navn. Jeg var faktisk ikke klar over at vi skulle kjøre så tett på elva, selv om jeg visste at Schengen ligger ved Mosel, så togturen ble i grunnen enda finere enn selve målet. Men, sånn er det ofte for togdiggere!
Nå er det ikke helt 100 % riktig at togets endestasjon er i Perl. I helgene er det nemlig noen tog som fortsetter over grensen til Frankrike til Thionville og så videre til Metz. Det er ingen slike tog på hverdager, men det går noen avganger daglig fra togstasjonen i Perl til Thionville for de som vil videre. Frankrike ligger bare noen hundre meter sørover, men de fleste togene går altså ikke dit. Ja, det er faktisk ikke så lenge siden de gjeninnførte togtrafikken på tysk side, heller. En gang i tiden gikk det langdistansetog på denne banen, som er elektrifisert og det er stort sett dobbeltspor hele veien til Perl.
Det virket for meg som det var flere byer av en større størrelse på den andre siden av elva, altså i Luxembourg. Men, på den siden går det ingen tog etter Wasserbillig, som er den ene relativt store byen i dette området og som du ser ganske tydelig fra togvinduet. Dette lokaltoget fungerer derfor også som tilbringertransport for byene i nabolandet, selv om det ikke gir så mye mening å ta toget herfra til Luxembourg city. Som oftest er togstasjonen like ved en bru over Mosel, så det er enkelt å komme seg fram.
Nå skal det sies at jernbaneskinnene i stor grad følger elvas mange svinger, så akkurat fort går det ikke, men til gjengjeld får du god utsikt. Det er interessant at åsene i denne delen av Mosel er mindre bratte enn i den mer kjente delen av Mosel. Det er derfor også mer landbruk og skogsområder. Selv om det er mye bebyggelse langs elva, er alle stedene bare småbyer og man ser også antydning til campingplasser og badestrender. I slutten av november var det dog liten aktivitet på de sistnevnte områdene.
Det går tog hver time fra Trier til Perl. Lokaltoget stopper på alle stasjoner og som sagt i helgene er det noen få avganger som fortsetter til Frankrike. Trier er et knutepunkt med tog til Køln, Koblenz, Luxembourg (city), Saarbrücken og Mannheim. Det går tog minst en gang i timen i alle retninger, men alt er lokaltog eller regiontog. Det er ikke lenger noen Intercity-tog som passerer Trier. Billetten som anbefales heter Rheinland-Pflaz-ticket, den koster fra 24 euro for en person og 4 euro pr. person etter det. Da kan du kjøre tog i hele delstaten en hel dag, etter kl 09.00.
Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET - Alle bilder: Kyrre Dahl / Reisemedtog.no