14.08.2019 - skrevet av: Kyrre Dahl
Langt inne i skogen i Tsjekkia finner man en unik jernbane, med de smaleste sporene jeg noensinne har kjørt tog på og noen av de rareste togsettene jeg har opplevd. Men, det underligste er at JHMD fortsatt er i regulær drift med lokaltog for pendlere og skoleelever.
Tog på JHMD, modell 805.9 Railcar
Denne jernbanen heter på tsjekkisk: Jindřichohradecké místní dráhy, av grunner du sikkert forstår blir det heretter kalt JHMD. Navnet betyr noe sånt som lokaltog i Jindrichuv Hradek. Det sier litt om driften, men skjuler at dette er et helt spesiellt jernbaneselskap. De opererer tog på to linjer som begge har en skinnegang som bare er 760 millimeter bred. Det er omtrent halvparten av bredden på skinnegangen normale tog kjører på.
På innsiden av 805.9
Under mitt besøk fikk jeg gleden av å kjøre med det snodigste toget jeg noen gang har sett. Det så helt ut som noe hentet fra en science fiction-film på 1960-tallet, men det er altså et dieseltog som fortsatt er i drift. Det er vanskelig å beskrive hva som er mest snodig, men de runde vinduene er det første du legger merke til. På innsiden er det også en uvanlig setekombinasjon med en rad med to seter og forøvrig seter langs veggen. Den første kilometerne av turen går forøvrig på de samme skinnen som normale tog, her er det både smalspor og normalspor i samme skinnegang.
Utsikt fra 805.9
Men, tro det eller ei, det er faktisk air condition i disse togene. Rettere sagt, det pumpes luft inn i vogna, som jo ikke har vinduer som kan åpnes. Det fungerte ikke helt bra, det føltes mest som å sitte inn i lokomotivet og det er jo omtrent det du gjør. De moderniserte togsettene har til og med toalett og informasjonstavler med visning av neste stasjon så ikke så gammeldags som man kanskje trodde. Det var ikke sitteplass til stort mer enn 30 mennesker der inne, men det var på ingen måte fullt. Etter hvert kommer man dypt inn i skogen og inn på landsbygda i sør-Tsjekkia.
Kamenice stasjon, JHMD
Jeg nøyde meg med en kort tur til Kamenice og var i grunnen glad for det, for en halv time var mer enn nok i dette svette toget. På Kamenice så det ganske mørkt ut, men det viste seg at stasjonen var betjent, antagelig av frivillige som til og med ordnet en kopp kaffe til meg. Ingen snakket engelsk men man kommer langt med en blanding av tysk, tsjekkisk og kropp-språk. Selve stasjonen er bare halvveis pusset opp, men dette kan være en fin turistattraksjon hvis det blir pusset opp. På stasjonen i Jindrichuv Hradek er det både billettsalg, cafè og utstilling om togselskapet. Det meste er dessverre bare på Tsjekkisk, men noe var også på engelsk.
Et eldre tog på JHMD
Tilbaketuren til Jindrichuv Hradek var med en helt annen type tog. Nå var det lokomotiv og gamle vogner med treseter, som sikkert var 100 år gamle. Det fine med disse togene er at vinduene kan åpnes, så tilbaketuren ble på ingen måte like svett som den forrige. Det eneste som var litt synd var at damplokomotivet som JHMD er i besittelse er til operasjon, men utover høsten skal det settes i trafikk igjen og da kan du få en enda mer spesiell opplevelse.
På innsiden av det gamle toget
Jeg tok opp flere videoer på på min tur med JHMD. Nedenfor kan du se mer av hvordan turen med disse togene var. Vil du vite mer om byen Jindrichuv Hradek så har jeg skrevet om den i min reiseblogg: Den tsjekkiske slottsbyen Jindrichuv Hradec erdetmulig.no
JHMD fungerer både som en turistattraksjon og som lokaltog. Det er tydeligvis den andre linja som er mest populær blant tilreisende, den går til Nova Bystrica på grensen til Østerrike. Den linja jeg kjørte med går videre til Obratan, der det går vanlige lokaltog videre til Tabor, der man kan hoppe på et tog til Praha. På begge linjer går det avganger utover hele dagen, men varierende mellomrom. Billettene er like billige som andre tog i Tsjekkia, men en tur med damptoget koster vesentlig mer.
Begge linjene starter fra Jindrichuv Hradek, der JHMD har en egen stasjon rett ved siden av stasjonen til Ceske Drahy. Fra Praha er det enkleste å ta regiontog til Veseli nad Luznici og bytte der til lokal eller regiontog til Jindrichuv Hradek. Regiontogene på den linja starter i Plzen og går helt til Brno via Ceske Budejovice og Jihlava. Nærmeste flyplass med forbindelse til Norge finner du i Praha.
OVERNATTING: Det er flere muligheter i Jindrichuv Hradek: SE OG BESTILL OVERNATTING via Booking.com.
Mer om: tog i Tsjekkia - Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET
Alle bilder og videoer: Kyrre Dahl/reisemedtog.no - Følg oss på FACEBOOK eller INSTAGRAM