Brugge, en historisk og en moderne stasjon - reisemedtog.no

Annonse


Brugge, en historisk og en moderne stasjon

25.09.2019 - skrevet av: Kyrre Dahl

Brugge er trolig Belgias peneste by og er en stor turistattraksjon. Da er det jo hyggelig at byen har jernbanestasjon som matcher, i hvert fall nesten. Estetisk sett er det kanskje ikke alle som liker denne stasjonen, men historien bak er nesten like spennende som byen.

Ventehallen på Brugge stasjon

Brugge er en svært travel stasjon, både fordi det bor over 100 000 innbyggere her og fordi byen mottar årlig millioner av turister. De kommer nok først og fremst for å se sentrum, som er en godt bevart middelalderby innskrevet på Unescos verdensarvliste. Men, også de som liker togstasjoner kan finne noe å utforske her. Dagens bygning er ikke så veldig gammel, men likevel er det så mye trafikk at man allerede har utvidet den med en moderne del.

Hovedinngangen i den gamle delen

Jernbanestasjonen i Brugge ligger en drøy kilometer fra sentrum og stasjonsbygningen har en monumental plassering på et stort torg som gjerne kalles Jernbanetorget. Her er det plass både til at bussene kan stoppe samt noen butikker og cafèer, men det er i første rekke god plass til reisende. Årsaken til at denne plassen er så stor er at her lå den gamle stasjonen inntil 1939, da det ble åpnet en ny stasjonsbygning bak den gamle. Og, det er den du ser i dag, en kvadratisk boks for noen, for andre en flott funksjonalist-bygning.

Ventehallen

Den første jernbanestasjonen ble åpnet i Brugge allerede i 1838. Den ble fort fort liten og erstattet i 1886 av et bygg i nygotisk stil. Den lignet altså litt på slik Antwerpen ser ut i dag, for å forklare enkelt. Denne stasjonen ble ødelagt i første verdenskrig og det tok lang tid før både togtrafikken og togstasjonen var i gang igjen. Det nye bygget åpnet 1. april 1939 og arkitektene var Jos Van Kriekinge og Maurice Van Kriekinge, opplyser Wikipedia. Man rakk altså såvidt å bli ferdig med første verdenskrig før man ble rammet av den neste.

Ventehallen

Dagens hovedbygning er en ganske stilig sak med flotte veggmalerier på innsiden. Ventehallen har en atmosfære av gamle dager, da det å reise med tog var litt mindre hverdagslig enn i dag. Ventehallen har både billettkontor og sitteplasser. De fleste fasilitetene er nå plassert i den nye delen av stasjonen. Dette er en undergang som er nesten helt ny og her finner du mange butikker og spisesteder, selvsagt også en Starbucks. Denne nye delen har også en utgang på baksiden av stasjonsområdet, der det er plass til tusenvis av sykler.

Avgangsoversikten

Brugge stasjon er mye større enn det man vil finne i en norsk by av samme innbyggertall, for eksempel Trondheim. Dette skyldes både de mange turistene og det faktum at belgiere bruker mye mer tog. Herfra kan man pendle til jobb både i Brüssel og Antwerpen og det er lett å ta seg til de mange badebyene langs kysten av Belgia. Stasjonen har mange plattformer, men det er mange informasjonstavler og enkelt å finne fram, selv om man ikke er kjent. Skal man til Gamlebyen er det enkleste å gå, ettersom biler og større busser ikke kommer fram i det historiske sentrumsområdet.

Zuid. Den nye delen av stasjonen

Det er mange tog fra Brugge i alle retninger. Til Brüssel går det Intercity-tog flere ganger i timen, men reisetiden og antall stopp varierer. De fleste av disse går videre til for eksempel Eupen og Genk. Det går også direkte IC-tog til flyplassen i Brussel via sentrum. Vær obs på at et av togene med destinasjon Brussels Airport kjører en lang omvei. Du skal på toget som går via Gent og ikke på det som går via Kortrijk. Det går også hurtigtog til Antwerpen minst en gang i timen. Det går ingen internasjonale tog fra Brugge.

Dobbeldekker på Brugge stasjon

Lokale tog er det svært mange av fra Brugge og de går i alle retninger. Mange av IC-togene som kommer fra Brüssel eller enda lenger unna, går over til å bli regiontog som stopper på alle stasjoner, det gjelder for eksempel toget til Blankenberge, en gang i timen. Det går tog flere ganger i timen til Oostende og en gang i timen til Knokke og Zeebrugge. Det går også lokaltog til Kortrijk og Mechelen. Vær klar over at togene kan ha forskjellig stoppmønster så skal du på en mindre stasjon bør du dobbeltsjekke om toget faktisk stopper der.

Zuid. Typisk belgisk tog

Billettsystemet i Belgia er relativt enkelt. Det er en pris for en reise og det dobbelte for tur/retur. Det finnes rabattordninger for barn og eldre o.l., men jeg har ikke sett noe som ligner på det norske Minipris. Siden Belgia er et lite land vil så og si alle reiser være korte, Du skal jobbe hardt for å sitte på et tog i mer enn et par timer. Det er ingen servering ombord, men det er både 1. og 2. klasse. Forskjellen på disse klassene er minimal og ikke verdt den ekstra prisen som tilkommer. Men, belgiske tog er som oftest lange og setene er mange, så det er sjeldent helt fullt.

OVERNATTING: HOTELLER I BRUGGE via Booking.com.

Mer om: tog i Belgia - Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET
Alle bilder: Kyrre Dahl/reisemedtog.no - Følg denne siden på FACEBOOK eller INSTAGRAM

Annonse


SISTE NYTT FRA REISEMEDTOG.NO:



Annonse




TA TOGET I:

Informasjon: Om denne siden og annonser


Nyttig å vite: Togturer som gir deg noe ekstra



SØK PÅ REISEMEDTOG.NO:



ERDETMULIG.NO: