- 08.01.2020 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET
Det har i flere år vært umulig å ta tog mellom Slovenia og Italia til tross for at de har en felles grense med flere jernbanespor. For noen måneder siden gjenåpnet passasjertrafikken mellom Ljubljana og Trieste. Her kommer mine erfaringer.
Tog fra Trenitalia på Ljubljana stasjon
Togturen startet i Slovenias hovedstad og Ljubljana stasjon er en ganske fin stasjon med betjent billettkontor og flere muligheter for mat og drikke. Det går bare to tog daglig til Trieste og mitt tog gikk ikke før etter klokken 16 så selvom jeg kom fra Celje rakk jeg en liten spasertur og en lunsj i hovedstaden før jeg satte ferden mot stasjonen. Det er ikke mulig å bestille billett online men det er ikke noe som helst problem å få tak i billetter i Ljubljana og det er nesten garantert plass, se nedenfor.
Hovedinngangen til Ljubljana stasjon
Ljubljana stasjon ligger ganske sentralt til i hovedstaden og blir rimelig travel i rushtiden da mange pendler med tog fra byene rundt. Det rare med denne stasjonen er at du må gå langt for å komme til sporene, unntatt Spor 1 som ligger inntil stasjonen. Undergangen til alle de andre sporene ligger flere hundre meter østover og er faktisk litt vanskelig å se, men det er godt skiltet.
Inne på Ljubljana stasjon
Vel framme, etter en lang spasertur, var jeg fornøyd med å se at det var et italiensk tog som sto klart til avgang til Trieste og ikke et slovensk lokaltog. Nå har man noen nyere togsett men mange av lokaltogene som brukes for kortere strekninger er svært gamle, slitte og fulle av grafitti, se bildet nedenfor. Det italienske lokaltoget var derimot relativt nytt, rent og pent både inne og ute.
Et slovensk og et italiensk lokaltog
Til tross for avgang i noe jeg tror er rushtiden i Ljubljana var toget til Trieste ikke en gang halvfullt. Det fungerer åpenbart mest av alt som et lokaltog, eller kanskje bedre beskrevet som en regional express for det stoppet ikke på alle stasjoner men på nesten alle stasjoner på veien. Det kom noen flere folk på underveis men etter circa en halv time ble det glissent og bare få folk igjen på toget.
På innsiden av toget til Ljubljana
Det er en forsåvidt ganske fin togtur for deg som liker å se ut av vinduet. Toget må klatre for å komme seg opp over noen åsrygger og til tider har du god utsikt. Det er dog mye skog og trær som gjør det litt vanskelig å få tatt bilder. Ellers kjører toget gjennom ganske landlige strøk med mye småbyer og jordbruk, så du får et godt inntrykk av landsbygda i Slovenia.
Utsikt fra togvinduet
Denne turen ble foretatt i slutten av oktober og når vi nærmet oss Italia begynte det allerede å bli mørkt, men den siste delen av turen ble likevel den mest overraskende. Toget sto nemlig lenge i Villa Opicina, den første stasjonen i Italia rett over grensen fra Slovenia. Jeg forstod aldri hvorfor vi sto der og ventet i 25 minutter, men etter hvert kom vi i gang igjen.
Utsikt fra togvinduet
Villa Opicina ligger egentlig like i nærheten av Trieste, men høyt oppe over storbyen. Dette gjør at toget må kjøre en lang omvei for å komme inn på stasjonen Trieste Centrale. Det er mulig at det er god utsikt på vei nedover, men dessverre var det mørkt innen vi begynte nedstigningen. På vei inn til Trieste kjørte vi så nær bebyggelsen at man kunne se inn i stuene og jeg tror også vi var ganske nærme vannet.
Utsikt fra togvinduet
Her ligger noe av grunnen til at det lenge ikke gikk tog mellom de to byene. Mellom Villa Opicina og Trieste er det nemlig bare noe sånt som 5 kilometer i luftlinje, likevel tok det altså 50 minutter fra toget kom til Villa Opicina til det var framme i Trieste. Det er altså mye raskere å gå av og ta en taxi og du rekker til og med fortere fram ved å løpe! Det er en trikkelinje som kunne vært aktuell, men trikken er for øyeblikket innstilt.
OVERNATTING: HOTELLER OG LEILIGHETER I TRIESTE via Booking.com.
Mer om: tog i Slovenia - Mer om: tog i Italia- Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET
Alle bilder og videoer: Kyrre Dahl/reisemedtog.no - Følg denne siden på FACEBOOK eller INSTAGRAM