06.07.2020 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET
Endelig har jeg fått gjort en skikkelig test av et av de nye togselskapene i Norge, nemlig Go-Ahead. Jeg har de siste ukene både tatt Sørtoget, Arendalsbanen og Jærbanen. Her er mine erfaringer med det nye selskapet.
Sørtoget på Kristiansand stasjon
Førsteinntrykket ble ikke det beste, selv om det bare delvis var Go-Ahead sin skyld. Normalt når jeg tar Sørlandsbanen kommer jeg på 06.30-bussen fra Rjukan som er på Nordagutu 08.30 og da går toget til Kristiansand klokka 9. Men, på grunn av korona-krisen var dette toget innstilt og det gikk ingen tog som passet fra Nordagutu i det hele tatt, så jeg måtte ta bussen til Gvarv, for å bytte til en buss til Bø, med sammenlagt 5 timer ventetid mellom buss og tog. Jeg skjønner jo hvorfor folk kjører bil, liksom.
Kristiansand stasjon
Nå er ikke koronakrisen Go-Ahead sin skyld, men etter at jeg bestilte billett har de satt opp noen flere avganger, som ifølge ryktene alle er mer eller mindre fullbooket, så hvorfor de ikke kan være kjappere ute med å gjeninnføre avganger er mildt sagt frustrerende. Her er jo noe av problemet at myndighetene må inn i bildet for å finansiere driften. Men, når man bare kan fylle halvparten av setene og mer enn halvparten av togene er innstilt er det altså maksimum 20 % kapasitet. Det sier seg selv at da blir billettene fort utsolgt.
Utsikt fra toget
Nuvel, jeg har heldigvis kjente i Gvarv som både bød på kaffe og en arbeidsplass så det løste seg jo fint for meg. Ellers er Gvarv ikke akkurat verdens mest spennende sted å tilbringe 5 timer i. Når jeg først kom på toget, da fra Bø for det stopper ikke i Gvarv i det hele tatt, så var det i grunnen lite forskjell fra før. Nøyaktig de samme vognene som da Vy drev Sørlandsbanen. Cafe-vogna var åpen og det satt folk på alle dobbeltseter, det som i disse dager kalles fullt. Toget var helt i rute og jeg fikk et greit skifte på Nelaug til Arendalsbanen.
Utsikt fra toget
Videre fra Kristiansand fikk jeg det samme problemet med avganger og kunne velge mellom kl 09 og kl 16. Det var ingen tog til Stavanger i mellomtiden og dette var til og med en fredag. Og her ble jeg plassert på en fireseter med en annen person, mot kjøreretningen! Det er ikke hyggelig på en vanlig dag, og i hvert fall ikke i disse koronatider. Merkelig at de i det hele tatt plasserer folk sammen på firesetere nå. Men, det var heldigvis ikke helt fullt så jeg fant et dobbeltsete for meg selv. På denne avgangen var cafèen stengt uten at jeg fikk høre hvorfor.
Utsikt fra toget
Toget var nok en gang i rute til Egersund, der jeg tok en pause. Senere tok jeg flere turer med Jærbanen som overrasket meg positivt med mange og hyppige avganger. Togene går minst hver time fra Egersund til Stavanger og enda oftere fra Sandnes til Stavanger. Litt underlig at de fortsatt kjører gamle lokaltog-sett av den grønne typen, som det står Kolumbus på, men det er altså et samarbeid mellom Go-Ahead og Kolumbus på Jærbanen. Man kan jo bli forvirret av mindre. Men, alle tog jeg tok var i rute og selv om det ble endel folk inn mot Stavanger, ble det aldri så fullt at det var noe problem.
Utsikt fra toget
Hva er konklusjonen? For passasjerene er det foreløpig ingen stor forskjell å se fra Vy til Go-Ahead. Det er myndighetene som bestemmer hvor mange avganger det er og når toget skal gå. Jeg fikk billettene til 249 på alle de lange strekningene, så selv miniprisen er akkurat den samme som før. Togsettene er nøyaktig de samme og jeg fikk også inntrykk av at de ansatte i all hovedsak var de samme som før. Jeg så en liten reklame som antydet at utvalget i cafèen var litt annerledes enn før, men jeg fikk aldri testet den, blant annet fordi cafè-vogna var stengt på turen mellom Kristiansand og Egersund.
Mer om: tog i Norge - Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET
Alle bilder og videoer: Kyrre Dahl/reisemedtog.no - Følg denne siden på FACEBOOK eller INSTAGRAM