Rjukanbanen, veterantog med nogo attåt - reisemedtog.no

Annonse


Rjukanbanen, veterantog med nogo attåt

06.08.2020 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET

Det er historien og alt det rundt som er mest spennende med Rjukanbanen, men det er all grunn til å nyte togturen mellom Rjukan og Mæl også.


Veterantog på Mæl stasjon

Rjukanbanen ble i sin tid bygd av Norsk Hydro for å frakte varer ut fra fabrikken på Rjukan til resten av verden. Den faktiske Rjukanbanen går fra Rjukan til Mæl, men ferden videre gikk med jernbaneferje til Tinnoset før skinnene gikk videre til Notodden og etter hvert resten av verden.


Stasjonsområdet på Mæl, med Ammonia til venstre

Passasjer-trafikken ble lagt ned på 1970-tallet og godstrafikken opphørte tidlig på 90-tallet og banen med vogner sto lenge til forfall. Så ble Rjukan innskrevet på Unescos verdensarvliste og Rjukanbanen og Jernbanefergene er faktisk en del av verdensarven, som en unik transportåre.


Verdens eneste gjenlevende dampjernbaneferge

Da var det naturlig å også få togene i gang igjen, men denne gang for turist-trafikk, på sommeren. De siste årene har det vært regelmessige avganger og i sommer går togene to ganger i uka tur retur Rjukan - Mæl. Vognene som er nye på banen i år stammer ikke fra Rjukanbanen, men er historiske NSB-vogner som er i ferd med å bli pusset opp.


En historisk NSB-vogn

Rjukanbanen ble elektrifisert omtrent fra starten og det eksisterer derfor ingen damplokomotiver som gikk på akkurat denne banen. Etter at banen ble lagt ned har en del av strømkablene blitt stjålet og det er generellt dyrt å re-elektrifisere en slik bane, så man benytter seg av diesel-lokomotiver, som ser litt morsommer og spesielle ut.


Et tog som står lagret nær Mæl stasjon

Selve togturen er rundt 12 kilometer og er unnagjort på en halv time. Den går gjennom Vestfjorddalen og cirka en tredel av turen går gjennom tettbebyggelsen på Rjukan. Men, her må man huske på at dette er en verdensarvby og det er flere flotte bygninger å se på underveis. Etterpå blir det mer jordbruk og kratt, men toget kjører lenge langs elva Måna.


Inne i veterantoget

Den store attraksjonen på togturen er utsikten til Gaustatoppen, som selv i juli var dekket av snø og er en mastodont som hever seg 1500 meter over bunnen av dalen. Mæl stasjon er den mest spennende av stasjonen, her er det både cafe-utsalg og en del utstilt togmateriell. Mæl stasjon er også åpen utenom togturene, men cafèen blir ubehagelig folksom når toget ankommer.


Inne i veterantoget

Det mest unike med Rjukanbanen er likevel jernbaneferjene. Ammonia er den eneste gjenværende dampdrevne jernbaneferge i verden og en omvisning der anbefales. Den er forøvrig søsterskipet til "Hydro", som ble senket under andre verdenskrig for å unngå at nazistene skulle få tak i tungtvann og utvikle atomvåpen. "Storegut", som overtok for "Hydro" ligger også her og etter planen skal det bli cruise med denne på Tinnsjøen neste år.


En person med flagg må stanse trafikken ved jernbaneovergangene

I sommer har det gått veterantog på Rjukanbanen tirsdager og fredager, kl. 11.00 fra Rjukan stasjon og kl. 14.00 fra Mæl stasjon. Det gir deg god tid til en kaffe på Mæl stasjon og omvisning på en av jernbaneferjene. Er det fint vær så er det hyggelig i seg selv å sitte på stasjonen, som ligger ved Tinnsjøen. En vei koster 100 kroner og det er full mulig å ta toget en vei, men de aller fleste tar tur retur Rjukan - Mæl - Rjukan.

VIDEOER:

Mer om: tog i Norge - Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET
Alle bilder og videoer: Kyrre Dahl/reisemedtog.no - Følg denne siden på FACEBOOK eller INSTAGRAM

Annonse


SISTE NYTT FRA REISEMEDTOG.NO:



Annonse




TA TOGET I:

Om denne siden


Anbefalte togturer


Veterantog i Norge



SØK PÅ REISEMEDTOG.NO:



ERDETMULIG.NO: