19.08.2020 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET
Bergensbanen er kjent, ikke bare i Norge men i hele verden, for å være en spektakulær togtur. Det er likevel, etter min mening, en del av turen som skiller seg ut, nemlig strekningen Voss til Myrdal.
Lokaltog fra Bergen til Myrdal ankommer Voss
Jeg overnattet på et av de to hotellene på Voss stasjon for å slippe å stå tidlig opp ettersom målet denne dagen var Flåmsbanen. Det er under en time med tog fra Voss til Myrdal og jeg synes dette er en strekning som fortjener et eget blogginnlegg. Ja, faktisk har dette lenge vært min favorittdel av Bergensbanen.
Lokaltogets interiør
Jeg kan forstå at mange synes høyfjellsdelen av denne togturen er spennende, men mellom Voss og Myrdal får du se mer av naturen samtidig som høydeforskjellen er enorm på denne relativt korte turen. Voss ligger på 56,5 meter over havet, mens Myrdal ligger på 866,8 meter over havet. Det er temmelig nøyaktig 50 kilometer med skinner mellom de to stasjonene.
Utsikt fra togvinduet
Jeg gikk på toget i Voss og bare 46 minutter senere var vi på Myrdal. Dette toget var et spesialtog, som ankom som et lokaltog fra Bergen, men fortsatte til Myrdal uten å stoppe på noen av de mange holdeplassene her. Det var knapt nok noen ombord på denne juli-dagen 2020, men jeg fikk forklart at dette normalt er den avgangen som brukes av cruise-turister som har sitt skip i Bergen, men skal oppleve Flåmsbanen.
Tidligere Nesttun, nå Ygre stasjon, fra togvinduet
Med nesten nedstengte grenser og mange korona-restriksjoner virket det litt bortkastet å kjøre denne avgangen med en håndfull passasjer, men for meg så var det i hvert fall enkelt å holde avstand. Faktisk satt jeg helt alene i vogna. Det kom faktisk flere på på Myrdal, for dette toget viste seg å fortsette som spesialtog til Hallingskeid, for syklister og vandrere, virket det som.
Utsikt fra togvinduet
Selve turen er full av høydepunkter så her lønner det seg å sette seg godt til rette, legge fra seg mobilen og sørge for god utsikt. Fra Voss er det best utsikt på den høyre siden av vognen, men det skjer ting til venstre også. Toget klatrer fort etter Voss stasjon og det første man legger merke til er et spor som tar av sørover. Dette er restene etter Hardangerbanen, der noen kilometer fortsatt brukes til godstrafikk.
Utsikt fra togvinduet
Det er mange stasjoner og holdeplasser på denne strekningen, underlig nok. Det går noen få avganger daglig som stopper på alle stasjoner, men mitt tog suste forbi dem. Det er mange interessante stasjons-bygninger på veien, blant annet Ygre stasjon, der bygningen i sin tid var Nesttun stasjon og ble flyttet hit når Ulrikstunnelen åpnet og banen via Nesttun ble lagt ned.
Myrdal stasjon, med toget til Flåm
Men, det er naturen som er det store trekkplasteret her. Til tider ligger toget klistrer oppe i fjellsiden, mens den ser rasende vannmasser like ved. Noen ganger føles det som man er ute i elven gjennom svært trange deler. Det er noen tunneller her, men de er ikke så lange så du får nærkontakt med naturen. Det går imponerende raskt oppover i høyden og vi trengte ikke kjøre lenge før snødekte fjell kunne sees i horisonten.
Myrdal stasjon
Denne togturen endte på Myrdal stasjon, der det normalt er cafè. Den var nå stengt, men det var mulig å få seg en kaffe i kiosken slik at ventetiden ble litt kortere før dagens høydepunkt: Flåmsbanen. Myrdal stasjon ligger i seg selv spektakulært til oppe på fjellet, men bygningen er kanskje ikke den mest spennende. Området rundt derimot fortjener et bilde og kanskje til og med en spasertur.
Mer om: tog i Norge - Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET
Alle bilder og videoer: Kyrre Dahl/reisemedtog.no - Følg denne siden på FACEBOOK eller INSTAGRAM