24.08.2020 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET
Det er kjent som den mest spektakulære togturen i Norge og det med rette. En ekstra bonus i sommer har vært halvfulle tog, på minus-siden er Flåmsbanen en dyr opplevelse.
På vei fra Myrdal til Flåm
Jeg må nesten beklage. Jeg har aldri før tatt Flåmsbanen og det er jo nesten en skam, for en som er så engasjert i tog som meg. Bakgrunnen er at jeg normalt enten jobber eller reiser til utlandet på sommeren. Men, i 2020 var det endelig tid for Norges-ferie og da sto Flåmsbanen øverst på lista. Det var verdt bryderiet.
På Myrdal stasjon
For å ta det negative først, det er ingen billig togtur dette her. Flåmsbanen mellom Myrdal og Flåm koster alene 430 kroner og det er stivt for en reise på under en time. I tillegg må man jo komme seg til Myrdal eller Flåm. Mange kommer fra Bergen eller Oslo, jeg overnattet på Voss, så for min del var det en kort oppladning.
Inne i en vogn på Flåmsbanen
En annen grunn til at jeg har vegret meg for å ta Flåmsbanen er rapportene om at togene er fulle av utenlandske turister, særlig cruise-turister fra Bergen. Sommeren 2020 var de helt borte og toget var såvidt halvfullt. Jeg satt i den helt bakerste vogna og der var det bare en håndfull passasjerer. Det blir en helt annen opplevelse enn å dele vogn som er full av folk.
Kjøsfossen
Myrdal stasjon er i seg ikke så spennende, men har en spektakulære plassering. Dens eksistens henger sammen med at det var her man fant ut på å lage en sidebane fra Bergensbanen til Sognefjorden. At det er omtrent bare rett ned stoppet ikke ingeniørene og dette har etterhvert blitt en stor turistattraksjon. Toget kjører i et bedagelig tempo og vognsettet er spesialbygd for Flåmsbanen.
Utsikt fra togvinduet
Bortsett fra noen korte tunneler er det fantastisk utsikt fra togvinduet hele veien fra Myrdal til Flåm, og jeg var litt heldig med været. Det kom noe regn, men det var også glimt av sol på turen. Turen i seg selv er nesten for spektakulær til å beskrives med tekst. Se heller videoene fra turen jeg har lagt til nederst i blogginnlegget.
Utsikt fra togvinduet
Høydepunktet på turen var nok de mange fossene, som er ekstra store siden snøsmeltingen ikke var ferdig under denne turen i juli 2020. Et annet høydepunkt er utsikten til de mange gårdene som tilsynelatende svever høyt opp i fjellsiden og man lurer på hvorfor og hvordan klarte man å bygge noe opp i her i det hele tatt.
Utsikt fra togvinduet
Den største nedturen var manglende informasjon. På en av holdeplassene er det en hulder som danser i en foss. Jeg satt helt bakerst så min vogn ble stående inne i tunnellen uten noe som helst utsikt og det var heller ingenting i høytaleren om hva som skjedde. Etter et par minutter ble jeg oppmerksom på at vi sto stille og hørte noe musikk langt unna, men da var det allerede for sent å stige av. Dessuten hadde jeg med meg all bagasjen, så jeg syntes det var dårlig service å ikke ha noe som helst informasjon om dette.
Flåm stasjon
Flåmsbanen, eller Flåmsbana som de lokale hårdnakket hevder at den skal kalles, er en togtur fullt på høyde med de man kan oppleve i Alpene og bør oppleves av alle som er litt interessert i tog og/eller norsk natur. Prisnivået er stivt så hadde jeg betalt 450 kroner for å sitte tettpakket i et tog hadde jeg vært mindre positiv til turen, men det går tog også utenom den travle sommersesongen.
Mer om: tog i Norge - Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET
Alle bilder og videoer: Kyrre Dahl/reisemedtog.no - Følg denne siden på FACEBOOK eller INSTAGRAM