06.01.2021 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET
Jeg har tatt mye tog i Spania, men mest i den sørlige og østlige delen av landet. Denne gangen ble det Barcelona til Madrid via Pamplona og Salamanca, en tur med stor variasjon både i landskap, vær og komfort. NB: Togturen er fra 2016!
Et Renfe-tog i Spania
For det første, de billigste billettene får du på RENFE.COM. Er du tidlig ute kan du få gode rabatter og du kan velge mellom første og andre klasse. Du kan også velge fleksibilitet, den laveste prisen er ikke refunderbar og du kan heller ikke bestille sitteplass. Du bør skrive ut billetten, men det kan du faktisk også gjøre på stasjonen i automatene. Ikke noe problem.
Innsjekking i Salamanca
En annen ting å huske på er at det er sikkerhetskontroll på togstasjonene i Spania, så møt opp i god tid! Dette gjelder først og fremst langdistansetogene. I Madrid og Barcelona sjekkes alle, mens det er litt mer tilfeldig sjekk ved mindre stasjoner. Når du først er kommet ombord er det reserverte seter, men folk setter seg gjerne litt i hytt og pine. Sitter det noen på plassen din, så er det bare å si fra, de flytter seg uten å krangle og er så hyggelige som spanjoler kan være. Togsettene varierer, men langdistansetogene er generellt komfortable og har en eller annen form for servering.
Interiør i Renfe-tog
Den første delen av reisen gikk fra Barcelona Sants til Pamplona. Det er en fire timers tur, der de to første timene er på den relativt nye høyhastighetsbanen til Madrid. Her kan toget kjøre opp i 300 kilometer i timen. Etter Zaragoza må toget svinge av for å skifte sporvidde. Det er nemlig forskjellige avstand mellom skinnene på forskjellige strekninger og derfor må hjulene på togsettet flyttes utover eller innover. Denne prosessen er nå automatisert og tar bare 5 minutter, det eneste du merker som passasjer er at toget kjører veldig sakte i noen minutter.
Utsikten fra togvinduet
Fra Pamplona gikk ferden først med et gammelt og ganske ukomfortabelt lokaltog til Vitoria, der jeg byttet til et Alvia-tog som tok meg til Valladolid. Dette var smekkfullt og jeg ble sittende midt inne i en barnefamilie! Legg til at jeg fikk noe jobb å gjøre som bare kunne gjøres på det tidspunktet og tåka lå tett nesten hele veien, så ble det en tur som var i overkant stressende. Men, sånn er det noen ganger.
På innsiden av en stasjon, tror dette er Avila
Fra Valladolid til Salamanca hadde jeg god tid, så jeg valgte å ta en omvei via Avila, der jeg fant en stasjon med veldig spesielle malerier i taket. Dette er den gamle hovedbanen fra Madrid til Nord og Vest-Spania, nå går de fleste langdistansetogene på den nye høyhastighetsbanen. Men, fra Avila til Salamanca går det et lokaltog med til tider flott utsikt. Toget må opp og ned og krenge seg gjennom dalfører så det er faktisk en fin togtur i seg selv. Det var også fint landskap helt i nord, nær Vitoria, men som sagt var det mye tåke den dagen.
Utsikt fra togvinduet
Fra Salamanca til Madrid tok jeg den nye høyhastighetsforbindelsen som åpnet for få uker siden. Banen som går i retning Valladolid er elektrifisert og utenfor Medina svinger dette nye toget inn på høyhastighetsbanen til Madrid. Derfor var det nok en gang klart for hjulskifte, som denne gangen tok litt lenger tid av ukjent grunn. Men, vi var uansett i Madrid til tiden. Dermed er det nå bare 90 minutter fra Salamanca til Madrid med Alvia-tog. Det går fortsatt lokaltog som bruker nesten 3 timer. Morsomt nok koster disse togene mer enn hurtigtogene, men det kan være et introduksjonstilbud.
Varsel om at vi skal skifte sporvidde
Jeg blir ofte imponert over hva de får til på togsiden i Spania. Bare i år (red.anm: 2016) har de åpnet flere hundre kilometer med nye høyhastighets-strekninger og flere åpnes neste år. Nå er Spania nummer 2 i verden på hurtigtog, det er bare Kina som har flere kilometer med høyhastighetstog. Togene er komfortable og går til tiden og suser gjennom fjellene i opptil 300 kilometer i timen. Har Norge noe å lære av Spania?
Utsikten fra togvinduet
Det går fly til Norge både fra Madrid og Barcelona, og du har flere flyselskaper å velge mellom. Hvis du ikke vil bestille togbillett på forhånd er det enkelt å kjøpe på stasjonen. Men, på mindre stasjoner kan du ikke regn med at det snakkes engelsk i luka. På fredager og søndager og i ferietiden kan langdistansetogene bli fulle og noen av AVE-togene fra Madrid kan fylles opp ukesvis i forveien. Som oftest er det mulig å ta et langsommere lokaltog som sjelden er fulle, men dette prinsippet er ikke helt gjennomført.
Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET - Også publisert på erdetmulig.no - Mer om: Tog i Spania
Alle bilder og videoer: Kyrre Dahl/reisemedtog.no - Følg denne siden på FACEBOOK eller INSTAGRAM