02.04.2021 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET
Berlin er en spesiell by i seg selv og for de som er interessert i jernbane er Berlin den desidert mest spennende byen i Tyskland. Byen er proppfull av togstasjoner og mange av dem er mer eller mindre helt nye, som Südkreuz.
Hovedinngangen
Berlin har som de fleste vet en unik og til tider mørk historie som fortsatt preger situasjonen for togdriften og når det gjelder togstasjoner. Byen hadde noen flotte stasjoner som alle enten ble ødelagt under andre verdenskrig eller som forsvant totalt når byen ble delt i to. Etter at muren falt har Berlin jobbet mye med å få oppgradert skinner og stasjoner til en moderne togdrift. Südkreuz er et resultat av det.
Den vestre delen av Berlin Südkreuz
Südkreuz ligger som navnet tilsier sør for Berlin, der ringlinja Ringbahn, som går i sirkel rundt Berlin, treffer den nye sør/nord-linja som går via Potsdamer Platz til Hauptbahnhof. Det var en stasjon i området for S-bane-togene, men med den nye tunnelen gjennom sentrum ble Südkreuz nå et viktig stopp for både lokal, regional og langdistanse-trafikk. De fleste ICE-tog på vei sørover stopper ved Südkreuz som første stasjon etter Hauptbahnhof.
2. etasje på nivået for Ringbahn
Når jeg kaller stasjonen ny så er ikke det helt riktig, Südkreuz fikk sitt navn og åpnet samtidig med Hauptbahnhof i 2006. Dette må likevel regnes som en moderne stasjon sammenlignet med de historiske stasjonen som preger andre storbyer, både i Tyskland og andre land. Plattformene ligger i to plan, der Ringbahn går i andre etasje. Ringbahn er en S-bane-linje som går i sirkel på utsiden av sentrum i Berlin og det er avganger i hver retning med få minutters mellomrom.
Et Sbane-tog på Ringbahn
Det forvirrende, sett med en passasjers øyne, er at nord/sør-forbindelsen faktisk ligger i første etasje men alle må opp i annen etasje for å komme ned til plattformene som frakter tog mot sentrum eller i retning sørover mot Dresden og Leipzig. Det virker litt bakvendt at man gjør det sånn, men det var altså løsningen man valgte i stedet for underganger. Stasjonsbygningen er delt i to, med to identiske deler vest og øst for sporene, der også Ringbahn går nesten sør/nord.
Den østre delen av Südkreuz
Det er den vestre inngangen som er hovedinngang og det er også her du finner bussholdeplassen. I denne delen av stasjonen finner du billettkontor og flere butikker og spisesteder. Ved den østre og litt mindre travle delen finner du også noen butikker, og noen spisesteder. På Ringbahn-nivå finner du en rekke take-away-steder med blant annet bakervarer og kinamat for å nevne noe. Det er også her du finner informasjonsluka for S-banen.
ICE-tog på vei inn til Südkreuz
Südkreuz er en av flere stasjoner i Berlin der IC og ICE-togene stopper. Men, det er en av bare tre stasjoner der man kan ta S-bane i fire retninger. Den andre er Gesundbrunnen, som har blitt foreslått omdøpt til Nordkreuz. Den ligger i den andre enden av den nye strekningen gjennom sentrum og her stopper også ICE og IC-tog. Friedrichstrasse er den tredje stasjonen med S-bane i fire retninger. Denne stasjonen er plassert på viadukten som går vest/øst gjennom sentrum, men der stopper ingen langdistanse-tog.
ICE-toget har stoppet
Fra Südkreuz kan man ta langdistanse-tog til destinasjoner både sør og nord for Berlin. De mest aktuelle er nok Leipzig og Dresden, men det går også tog herfra til München, Frankfurt og Hamburg. Sør/nord-forbindelsen har blitt den viktigste langdistanse-korridoren gjennom Berlin etter at Hauptbahnhof åpner. Før dette måtte alle gå på viadukten gjennom sentrum. En del tog benytter fortsatt den, men Südkreuz er den nest viktigste stasjonen for IC og ICE-tog i Berlin.
Et RE-tog på Südkreuz.
Lokaltog og regionaltog er det mange av fra Südkreuz, i tillegg til S-bane-togene, som nærmest er som en metro å regne. Noen av de viktigste forbindelsene går til Rostock og Stralsund, som har få forbindelser med IC-tog. Det går også tog til den nye hovedflyplassen, Berlin-Brandenburg, som er i drift etter mange mange års forsinkelse. Et lite tips hvis du skal til Hauptbahnhof: Benytt RB eller RE-togene, altså regionaltogene og ikke Sbahn, de går nemlig til Friedrichstrasse og ikke til Hauptbahnhof. Alt i alt går det mange tog i alle retninger hver eneste time, så dette er en travel stasjon.
Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET - Mer om: Tog i Tyskland
Alle bilder og videoer: Kyrre Dahl/reisemedtog.no - Følg denne siden på FACEBOOK eller INSTAGRAM