18.04.2023 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET
ICE ankommer Berlin Spandau
Dette er forøvrig fortsettelsen av togturen mellom Praha og Berlin som jeg lagde et blogginnlegg om for noen dager siden. Det er en togreise som virkelig kan anbefales og mer om det kan du lese her: Praha - Berlin, En av Europas beste togturer. Jeg overnattet i Berlin og planen var å ta toget til Aalborg relativt tidlig dagen etter. Like før halv ni på morgenen ankommer jeg Hauptbahnhof og går ned til riktig spor for å ta ICE til Hamburg. Og, der på riktig spor og til riktig tid står det ICE-tog og venter. Jeg finner vogn 11 der jeg har setereservasjon og går ombord. Men, i det jeg er såvidt innenfor døra ser jeg plutselig at det står at toget skal til Basel. Jeg stusser, men det tar ikke mer enn noen få sekunder før jeg skjønner at jeg har gått ombord på feil tog. Akkurat i det samme går dørene igjen bak meg og til tross for flere iherdige forsøk på å trykke på knappene vil ikke dørene åpne seg. Toget kjører avgårde og jeg kjenner panikken spre seg. Fortsettelse følger...
Berlin Hauptbahnhof
Allerede før vi er ute av Hauptbahnhof roer jeg meg ned. Jeg kjenner heldigvis godt til hvordan togsystemet i Berlin fungerer og de aller fleste ICE-togene stopper på flere stasjoner. Jeg sjekker kjapt og finner ut at, ja, både det toget jeg er på og det toget jeg skulle vært på har planlagt stopp på Berlin Spandau, før de da kjører forskjellige retninger. Det toget jeg egentlig skulle vært på ligger rett etter i løypa og det er bare å gå av på Spandau så kommer mitt tog inn på samme perrong. Jeg trenger altså ikke bli med helt til Basel og puster lettet ut når vi etter sju minutter ankommer den ikke planlagte byttestasjonen. Og, som nevnt før, få minutter senere sitter jeg på det riktige toget og er på vei til Hamburg. Litt stress på morgenkvisten frisker opp!
1.klasse på ICE i Tyskland
Sammenlignet med de første hektiske minuttene går resten av dagens reise som en drøm. Etter få minutter kommer det en servitør og spør om jeg vil ha noe. Akkurat der og da var det fantastisk å få servert en god kopp kaffe ved setet, slik man får mulighet til i første klasse på ICE-togene til Deutsche Bahn. Billig var det ikke, 3.80 euro utgjør over 40 norske kroner, men du verden så godt det var akkurat der og da. Etter det var det bare å lene seg tilbake og nyte turen. Nå skal det sies at det er ikke så mye å se på mellom Berlin og Hamburg og når toget tidvis er oppe i 250 kilometer i timen er det uansett ikke mye man rekker å se heller. Men, nærmere Hamburg er det litt utsikt til byen fra togvinduet.
Hamburg Hbf
Det har vært mye snakk om forsinkelser på tyske intercity-tog i det siste. Mitt ICE-tog er bare 3 minutter forsinket ved ankomst Hamburg Hbf. Det passer meg utmerket for det er en halv time til neste togavgang og da rekker jeg akkurat å kjøpe litt mat og drikke for å ta med i vogna. Det er nemlig ingen servering på DSB sitt tog til Aarhus, i hvert fall ikke mens vi er i Tyskland. Nok en gang kom første klasse billetten til sin rett, ettersom hjemmesiden til DB indikerer at det er fullt på andre klasse. Så er da dette også bare et mikrotog med bare tre vogner og kun to dører! På første klasse er det halvfullt, men flere går av i Rendsburg, så det blir aldri trangt. Liker man utsikt så er det litt å se på idet toget går gjennom Hamburg men etter på er det ganske kjedelig og flatt. Vel, helt til vi nærmer oss Rendsburg, som blir turens høydepunkt.
DSB IC-tog med bare tre vogner! på Hamburg Hbf
Før Rendsburg må vi nemlig over Kielkanalen som har plass til gigantiske skip som vil ta en snarvei mellom Østersjøen og Nordsjøen. Derfor må toget et godt stykke opp i høyde i et ellers flatt terreng så etter hvert får man svært god utsikt både over kanalen og byen. Under brua går det forøvrig en hengeferje som jeg lenge har hatt lyst til å prøve. På nordsiden av kanalen går toglinja i en 360 graders sirkel for å komme inn til stasjonen i sentrum av Rendsburg, som er et av få stopp for dette toget i Tyskland. Videre nordover er det bare stopp i Flensburg før danskegrensen. På dansk side er det mange stopp og dette blir nærmest et regionaltog, men før vi kommer så langt er det noe spesielt som skjer.
Utsikt fra togvinduet nord for Hamburg Hbf
En hel hær av politifolk kommer nemlig på i Padborg. Til tross for at begge land er med i Schengen-samarbeidet har Danmark passkontroll på grensen for de som kommer fra Tyskland. Det er fort gjort og politimannen knapt nok ser på mitt ID-kort. Deretter kommer serveringen ombord på første klasse. Vi får både kaffe, te, vann og litt smågodt. Det er blant fordelene på første klasse hos danske DSB. I tillegg er det færre seter på 1. klasse og jeg har tilgang til loungen på Aarhus stasjon. Kanskje ikke de helt store attraksjonene, men jeg betaler ikke all verdens ekstra for første klasse på denne turen. Som nevnt går toget fra Hamburg kun til Aarhus så der må jeg vente en halv time før neste IC-tog til Aalborg. Det blir bare en kort reise i forhold til resten.
Utsikten fra togvinduet inne i loopen rett etter Rendsburger Hochbrücke
I Aalborg overnatter jeg før ferden går videre dagen etter med først tog til Hirtshals og så en av Color Lines ferjer til Larvik. Dette blir faktisk forholdsmessig mye dyrere og frustrerende enn resten av reisen. Det er to årsaker til det, det ene er at jeg valgte Business Class på ferja ettersom det var fredag før påske og jeg ville sikre meg et sete. Det andre er at det er ikke noe kollektivtilbud fra ferjeterminalen i Larvik til Larvik stasjon, slik at taxi er den eneste muligheten. Eller du kan gå, det vil ta en drøy halvtime, men med bagasje er liksom 170 kroner for taxi overlevelig, men irriterende. På den annen side er toget videre til Porsgrunn i rute, så det hele avsluttes med en 12 minutters togtur. Den går nesten bare i tunnel, men det er en stor forbedring fra 35 minutter tog eller buss som det var før.
Passkontroll inn i Danmark i Padborg
Som nevnt er dette den andre delen av den lange turen fra Praha til Norge. Prisen for hele togreisen mellom Praha til Aalborg var 119 euro i første klasse, da med en viss mulighet til å avbestille turen. I andre klasse uten mulighet til å avbestille ville akkurat denne turen kostet 89 euro hele veien fra Praha til Aalborg. Jeg la selv inn 15 timers stopp i Berlin. Billetten ble bestilt på bahn.com. Den siste delen av reisen fra Hirtshals kostet blant annet 120 kroner med tog fra Aalborg til Hirtshals. 330 kroner for ferjeturen pluss 250 kroner for business class. Taxi fra ferjeterminalen til togstasjonen i Larvik kostet 170 kroner og togbilletten til Porsgrunn kostet 100 kroner. Det ble altså nesten 1000 kroner for den siste biten mot 1300 kroner for togreisen fra Praha til Aalborg.