23.06.2019 - skrevet av: Kyrre Dahl
Lichtenberg er i dag en mindre viktig og litt sliten stasjon, men under den kalde krigen var dette den egentlige hovedstasjonen i Øst-Berlin. Det forklarer den enorme størrelsen på stasjonsområdet.
De fleste kjenner vel til hva som skjedde etter andre verdenskrig og delingen av Berlin i en vestlig og en østlig del. Det betød også at det utviklet seg to separate tognett og samtidig lå de gamle hovedstasjonene i Berlin i ruiner etter andre verdenskrig. Enda verre var det at plasseringen av dem førte til at de lå i den ene delen og sporene inn til stasjonen lå i den andre delen av Berlin. I Vest-Berlin ble togtrafikken etterhvert mindre viktig, mens man i Øst-Berlin satset mye på tog, men da fra andre stasjoner enn før krigen.
Det som i dag heter Ostbahnhof blir gjerne fremstilt som hovedstasjonen i gamle Øst-Berlin og fikk til og med navnet Hauptbahnhof. Problemet med denne stasjonen var både at den lå veldig nærme grensen til Vest-Berlin og du kan fortsatt se restene av Berlin-muren fra stasjonsplassen. Det andre var at det var og er dårlige kommunikasjoner til Ostbahnhof, hverken trikk eller tbane går til denne stasjonen. Derfor var det en helt annen stasjon som ble den viktigste i Øst-Berlin under den kalde krigen, nemlig Lichtenberg.
Lichtenberg ligger et godt stykke utenfor sentrum og gjorde det også den gangen, men i det kommunistiske Øst-Tyskland var dette ikke noe man tok hensyn til. Viktigere var det at stasjonen lå et godt stykke unna muren og den hadde både tbane og trikke-forbindelse. Men, det viktigste var at man herfra kunne kjøre rett ut på den ytre jernbaneringen i Berlin, som ble svært viktig i denne perioden. Alle interne tog i Øst-Tyskland måtte nemlig kjøre rundt Vest-Berlin og for de fleste tog betød dette en skikkelig omvei via den ytre ringen. Fortsatt i dag må mange tog bruke den ytre ringen, fordi den mer direkte ruten ikke er gjort i stand.
Lichtenberg ble dermed en svært travel stasjon, men mistet sin betydning når muren falt. Den brukes fortsatt av mange tog i dag, blant annet går de små dieseltogene til mer obskure steder i Brandenburg herfra, fordi man helst vil slippe dieseltog i tunnelen som går forbi Potsdamer Platz. I tillegg er det selvsagt fortsatt en lokalstasjon på Sbane-nettet med avganger til mange steder i den østre delen av Berlin og mange ganger i timen til sentrum av Berlin. Det er også noen natt-tog som starter sin runde herfra og noen av togene som går østover bruker Lichtenberg som sitt utgangspunkt.
Lichtenberg er igjen på intercity-kartet etter at Flixtrain bestemte seg for å holde til her, så togene til Stuttgart via Frankfurt har sitt utgangspunkt på den gamle hovedstasjonen. Men, likevel ble dette som en dråpe i havet på det som fortsatt er et gedigent stasjonsområde. Selv om alle disse togene er inne på likt, ser det glissent ut, så mange plattformer og spor er det på Lichtenberg. Og ser man seg rundt, ser man fort at stasjonen har sett bedre dager.
Høydepunktet på Berlin Lichtenberg er uten tvil det gamle DR-togsettet som står parkert her. Du ser det fra alle plattformer, men dessverre kommer du ikke helt fram til det. Men, slik så det altså ut i Deutsche Reichsbahn-tiden, jeg antar at dette er fra kommunist-tiden, men har ikke funnet noe mer informasjon om togsettet eller hvorfor det er parkert her. Jeg har derimot sett noen oppslag somm tyder på at det er mulig å leie det, hvis du for eksempel skal ha et arrangement.
Stasjonsbygningen er ganske moderne og åpenbart pusset opp siden den kalde krigen. Den inneholder billettkontor og de fasiliter man forventer, faktisk vesentlig mer enn man finner man de stasjoner der kun Sbahn stopper. Du må gå ned for å komme til passasjen som tar deg under sporene for å komme til togene og her er det utstilt noen gamle bilder, så det kan se litt mer av hvordan denne stasjonen var i gamle dager.
Det er mange måter å komme til Lichtenberg stasjon på. Det mest naturlige er å ta Sbahn fra f.eks Alexanderplatz eller Hauptbahnhof. Det er flere linjer som går denne veien, men de mest praktiske er S7 og S5, som går videre til henholdsvis Strausberg og Ahrensfelde. I den andre retningen kan du komme til Potsdam og eller Spandau. Lokaltogene til Kostrzyn i Polen starter på Lichtenberg, det samme gjør togene til Templin og flere andre mindre destinasjoner. Du kan også bruke U5, altså tbanen fra f.eks Alexanderplatz.
Mer om: tog i Tyskland - Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET
Alle bilder: Kyrre Dahl / Reisemedtog.no - Følg oss på FACEBOOK