30.09.2021 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET
Endelig er det mulig å reise igjen, etter godt over halvannet år i Norge var jeg nylig på min første togtur i utlandet. Den gikk til Danmark og der plukket jeg opp flere tips for deg som ønsker en rimelig togtur.
NJ tog på Hirtshals stasjon
Nå er smitteverntiltakene opphevet i både Norge og Danmark og når dette skrives er smittesituasjonen i Danmark lavere enn i Norge og særlig lav er den på Jylland. Derfor tok jeg meg en rundtur med tog på Jylland. Det ble ferje til Hirtshals, deretter opp til Skagen, før ferden gikk sørvestover til Struer via Viborg, en tur innom Vejle før jeg fikk tatt vestkystbanen til Ribe og videre til Tønder og tilbake igjen via Silkeborg. Alt i alt en god introduksjon til de mange spennende sidebanene i Nord og Vest-Jylland.
Skagen stasjon
På den første delen av turen benyttet jeg et Travel Pass fra Nordjyllands trafikselskap. Det gjelder i 24 timer og koster DKK 160 kroner, litt over 200 norske kroner. Det gjelder hele veien fra Hirtshals til Aalborg og opp igjen til Fredrikshavn og Skagen. Det gjelder også litt sørover til Skørping, som er siste stasjon i regionen Nord-Jylland, men det gjelder kun på Nordjyske jernbaner, lokaltogene som kjører i denne delen av Danmark, ikke på DSB som kjører IC-tog til Aarhus og København. Men for å gi et eksempel på hva du sparer så koster enkeltbilletten mellom Aalborg og Hirtshals alene 80 DKK. En voksen kan bringe med seg to barn under 12 år uten ekstra kostnad. For bare 260 DKK kan du få et Travel Pass som gjelder i 72 timer. Les mer på Nordjyllands Trafikselskap eller bruk appen NT BILLET
DSB intercity på Langaa stasjon
Skal du litt lengre enn lokalt i Danmark er det det DSB Orange du skal jakte på. Dette er svært billige billetter som bare kan brukes på en bestemt togavgang. Denne høsten er det tydeligvis spesialtilbud for å få folk tilbake på togene igjen, slik at du kan få disse billettene helt ned i "en slikk og ingenting". Jeg sjekket Aalborg - Randers og fikk opp en pris på 32 DKK tre dager fremover. Det er bare et eksempel, prisene varierer voldsomt og det blir selvsagt dyrere jo lenger du skal, men det virker som du ofte kan få DSB Orange til en brøkdel av full pris.
Typisk interiør i DSB IC
Som et annet eksempel fikk jeg Aalborg - Struer for 92 DKK, altså 120 norske kroner. Denne billetten ble bestilt dagen før turen, som varer i tre timer og involverer bytte til Arriva på Langaa stasjon. For å få DSB Orange må det inkludere en del av reisen med DSB, men det gjelder altså også med andre togselskaper. I tillegg er det noe som kalles DSB Orange Fri, som kan refunderes inntil en halv time før turen starter. Det er fortsatt togbinding, men denne billetten kan være bare marginalt dyrere enn DSB Orange. Les mer på DSB eller i appen DSB.
Arriva tog på Viborg stasjon
Når jeg kom litt lenger syd og vest i Danmark er det stort sett ingen DSB-tog som går. Arriva har fått anbudet på de aller fleste togene som går langs vestkysten og på rutene mellom øst og Vest-Jylland. De har imidlertid sitt eget spesialtilbud som heter Arriva One Day, et dagskort som kan være så billig som 129 DKK, altså rundt 170 norske kroner. Det gjelder en hel dag, men ikke i 24 timer. Det gjelder på en bestemt dag fra morgen til kveld. Prisen varierer med hvor tidlig du bestiller.
Utsikt fra togvinduet i Danmark
Også på dette dagskortet kan en voksen ta med seg to barn under 12 år uten ekstra kostnad. Og Arrivas tognett er stort. Du kan komme deg fra Aarhus til Holstebro til Vejle og helt ned til Esbjerg og Tønder, ja til og med til Niebüll i Tyskland. Ulempen med denne billetten er at den ikke gjelder på hverdager, men den er tilgjengelig i helger og i ferier, som f.eks høstferien! Les mer på arriva.dk Billetten kan bestilles der eller på appen Arriva Tog
Arriva tog ved Tønder Nord stasjon
Til slutt vil jeg tipse om at det i Danmark også er mulig å reise på 1. klasse. Det er på ingen måte rimelig, men kan være tingen for deg som er ute etter fred og ro og en helt annen opplevelse. Det er bare DSB som tilbyr 1. klasse og billetten koster generelt dobbelt så mye som Standard. På togene er det færre seter i bredden i 1. klasse-vogna, generelt 2+1 og du får kaffe, te, aviser og noe snacks. Tidlig på dagen er også frokost inkludert på 1. klasse og du har tilgang til dedikerte lounger på store stasjoner, som i Aarhus og København. Jeg kjøpte en 1. klasse billett fra Aarhus til Aalborg og var helt alene i vogna.
Esbjerg stasjon
Denne gangen var jeg bare på Jylland, så alle mine tips er hentet derfra, men Arriva kjører også en lokal strekning på Fyn, så Arriva One Day er gyldig også der, hvis det skulle være av interesse. DSB Orange får du over hele landet. Det danske statsselskapet står for alle Intercity-tog i Danmark og mange regiontog. Generelt er det mye folk på disse togene så det kan lønne seg å reservere sete for 30 kroner. Men på de fleste lokaltogene jeg tok både i nord og i vest på Jylland var det sjeldent fullt, ja faktisk var det til tider bare en håndfull ombord. God tur!