På Interrail i Sverige 2022, noen erfaringer - reisemedtog.no


På interrail i Sverige 2022

05.11.2022 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET

Det går helt fint å reise gjennom Sverige med Interrail-billett, men det er ikke like enkelt som i en del andre land. Ikke alle togselskaper er med på Interrail og det er en del ekstra å betale, spesielt på hurtigtog. Her er noen erfaringer gjort i 2022.


SJ 3000 hurtigtog

Jeg slo til på kjempetilbudet om 50 % på alle Interrail-billetter og kjøpte meg en 3 måneders billett for hele Europa på 1. klasse for bare litt over 6000 kroner. På kjøpstidspunktet var det fortsatt usikkert hvor mye av Europa som ville være åpent men jeg kom fram til at tilbudet uansett var så bra at jeg ville få glede av dette selv om jeg ikke fikk brukt hele perioden. Og slik ble det. Jeg brukte billetten gjennom Sverige i to perioder og har vært nesten gjennom hele landet. Høydepunktet ble Inlandsbanan, den store nedturen var SJs snabbtåg. La meg forklare hvorfor.


Västtåg

For å begynne med begynnelsen så skulle jeg starte turen i Strømstad. Jeg tok ferje for å slippe buss for tog mellom Oslo og Kristinehamn. Det gikk den veien høna sparker ettersom toget var innstilt fra Strømstad og jeg ble nødt til å ta buss for tog likevel. Enda mer irriterende var det at bussen kom for sent til å rekke siste avgang fra Uddevalla mot Vara. At siste avgang er klokka 16 er jo nesten koko og jeg endte opp med en taxi for tog for buss på slutten av den strabisøse første dagen. Men, fram kom jeg og dagen etter var det endelig tog! Fra Vara gikk ferden med Västtågen til Herrljunga der jeg byttet til SJ Regional retning nordover.


Herrljunga stasjon, interiør, med Västtåg i bakgrunnen

Dette toget går normalt mellom Gøteborg og Stockholm via Örebro, men denne dagen var det arbeider i begge ender. Det var altså et kunststykke å komme seg gjennom Sør-Sverige uten å ta buss for tog. Dette regionaltoget var en dobbeldekker med 1. klasse i 2. etasje. Litt skuffet måtte jeg konstatere at 1. klasse er identisk med 2. klasse og ikke en gang en kaffekopp var tilgjengelig. Så statlige SJ imponerte ikke der, men det var i hvert fall ikke noe krav om plassreservering og ekstra avgift på dette toget. Jeg droppet nemlig X2000 fordi det koster 150 kroner for plassreservasjon på 1. klasse for de som har Interrail-billett. Da får du riktignok bedre plass og kaffe, men stiv pris.


SJ Regionaltog

Videre gikk det med Mälartåg. Dette er en ny aktør som kjører regiontog i Stockholms-området (det skal være MTR som står bak). De ble medlem av Interrail bare få uker før jeg tok turen med en av de nye dobbeltdekkerne. Det er bare andre klasse ombord men ellers er det lite å utsette på togsettet som tok meg helt fra Örebro til Uppsala via Eskilstuna og Stockholm. Deretter ble jeg et par dager i Uppsala før ferden gikk videre nordover. Her klarte SJ å skuffe igjen. For mellom Uppsala og Sundsvall går de relativt nye hurtigtogene 3000 der første klasse ser omtrent ut som andre klasse, fire seter i bredden. I tillegg fikk jeg et sete med svært begrenset utsikt og som sagt 150 kroner kostet plassreservasjonen. Følte ikke helt at det var verdt det.


1. klasse på SJ Regionaltog

Videre fra Sundsvall var det klart for Vy Sverige som står for kjøringen med regiontogene i Norrtåg. Her er det ingen obligatorisk plassereservering men det var mye folk og jeg ble sittende ved et vindu som var helt tildekket av grafitti. Det var svært irriterende fordi halve poenget med turen var å få oppleve Botniabanan til Umeå. Jeg løste den utfordringen med å ta en ny tur på banen dagen etter. Da fikk jeg også prøvd Norrtågs ypperlige kaffe-tilbud. Kaffe og kanelbulle til bare 20 svenske kroner. Fra Umeå gikk forøvrig turen til Finland der jeg hadde over en uke på skinner uten å bekymre meg over hverken plassreserveringer eller ekstragebyrer. Og alle togene jeg tok i Finland hadde god utsikt og en skikkelig 1. klasse samt restaurantvogn. Det var rett og slett klasseforskjell!


Örebro Centralstation

På vei tilbake igjen droppet jeg tog fra Haparanda til Luleå på grunn av at det var mye enklere å ta buss på samme strekning. Bussen er gratis for de på Interrail. Men fra Luleå gikk turen nordover igjen til Gällivare. Her var det nok en gang Vy Norrtåg som kjørte og den turen gikk helt greit. En ting som jeg la merke til var at, til tross for at dette er et lokaltog, var det på et tidspunkt over 1 time mellom hvert stopp. Det er da du skjønner at det er lange avstander og lite befolkning i denne delen av Sverige. Men, så kom jeg heldigvis til turens høydepunkt, Inlandsbanan. Det har jeg blogget om to ganger: Les mer her og Enda mer her


Mälartåg

Inlandsbanan var et tre dagers togeventyr med et lite tog langt inne i de dype skoger og naturreservater i en del av Sverige som er vanskelig å komme til ellers. Inlandsbanan er med på Interrail-billetten men du må reservere plass for 50 kroner pr. avgang. Det var helt fullt i en periode og et lite togsett så det er forståelig at man må ha plassreservering her. Inlandsbanan går fra Gällivare til Mora ( eller andre veien ). Fra Mora til Borlänge tok jeg Tåg i Bergslagen med SJ som er et ordinært lokaltog uten krav om reservasjon. Det kunne jeg også benytte videre til Hallsberg, men fra der måtte jeg betale 50 kroner for å få lov til å sitte på med et av SJs eldgamle Intercity-tog til Karlstad. Derfra tok jeg et lokaltog med Värmlandstrafik (Vy) til Charlottenberg fordi SJ hadde innstilt toget til Oslo. Så det ble buss over grensen.


Vy Norrtåg.

Dette var en oppsummering av den første delen av Interrail i Sverige 2022. Som du skjønner var jeg ikke helt imponert og særlig skuffet over SJs hurtigtog. Det er verdt å merke seg at det er en rekke togselskaper i Sverige og ikke alle er med på ordningen med Interrail. SL ( Stockholm Lokaltrafikk ) er nok det største selskapet som IKKE er med på Interrail. De kjører et omfattende lokaltognett i Stockholms-området. Heller ikke Flixtrain og MTRX, som begge kjører hurtigtog mellom Göteborg og Stockholm, er inkludert i Interrail. Snälltåget er imidlertid med både innenriks i Sverige og med sitt nattog til Hamburg/Berlin. Du må altså dobbelsjekke om det selskapet du vil kjøre med er med på Interrail, jeg har dessverre ikke den komplette listen. Mine opplevelser på den andre delen av Interrail i Sverige kommer senere, i et eget blogginnlegg.

  • Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET - Mer om: Tog i Sverige

  • Alle bilder og videoer: Kyrre Dahl/reisemedtog.no - Følg denne siden på FACEBOOK eller INSTAGRAM. Nyhetsfeeden finner du her: RSS

    Annonse
  • 

    TA TOGET I:

    Om denne siden


    Anbefalte togturer


    Veterantog i Norge


    
    SØK PÅ REISEMEDTOG.NO:

    SISTE NYTT: