24.02.2023 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET
Hovedhallen på Helsingborg C
De har nesten klart det i Kristiansand, der ferjeterminalen ligger vegg i vegg med bussterminalen som ligger ved siden av togstasjonen. I Helsingborg har man klart å gå et skritt lenger og lagt alle funksjoner i det samme bygget. Knutpunkten ble det kalt da terminalen åpnet i 1991, nå er det formelle navnet Helsingborg C for Centralstation. Ikke overraskende er dette et av de travleste knutepunkter i Sverige, med høyfrekvente avganger på alle transportformer.
Hovedinngangen på Helsingborg C ( Knutpunkten )
Helsingborg C er et relativt nytt konsept og her må man kjenne litt til historien. Helt fram til 1991 gikk det nemlig ikke an å kjøre tog gjennom Helsingborg. Den gamle Centralstasjonen lå 200 meter lenger sør men hadde bare forbindelse sørover, til f.eks Malmø, mens Helsingborg F, for ferjestasjon, lå 300 meter nord for dagens Knutpunkten. Herfra gikk det tog nordover til blant annet Gøteborg, Stockholm og Oslo, der noe av trafikken ble sendt over Øresund med ferje. Jernbaneferjene forsvant med Øresundsforbindelsen.
Pågåtåg
I 1991 åpnet nye Helsingborg C ( Knutpunkten ) på den nåværende plassering ved munningen av Helsingborgtunnelen, som gjorde at togtrafikken endelig kunne kjøre gjennom Helsingborg. Tidligere hadde hurtigtogene mellom Malmø og Gøteborg kjørt utenom byen, men endelig kunne disse også stoppe i Helsingborg. Men, noen gjorde en kjempetabbe da de bygde denne tunnelen: Den har bare enkeltspor og er nå en gigantisk propp i systemet. Om få år er tunnelen den eneste strekningen mellom Gøteborg og Malmø som ikke har dobbeltspor. Utbyggingsplaner foreligger, men ingenting er vedtatt.
Informasjonstavle på Helsingborg C
Selve togstasjonen ligger under bakken, bussterminalen ligger på bakkeplan og ferjeterminalen ligger i andre etasje. I tillegg er det mange butikker, serveringssteder i flere etasjer og i nabobygget er det et hotell. Dette er en av de aller største stasjonsbygninger i Sverige og inneholder også kontorer i flere etasjer. Det er også en rekke innganger til både tog og busstasjoner, mens ferjeterminalen når man kun gjennom hovedhallen. Kan forøvrig nevne at det er minst to Espresso House i bygget og Skånetrafiken har eget billettkontor.
Billettkontor og kaffebar
Jeg må innrømme at jeg ikke fikk utforsket ferjeterminalen i noe særlig grad, men den ligger som nevnt før over hovedhallen og her finner man i hvert fall billettkontoret for ForSea, som kjører ferjer tre ganger i timen til Helsingør. Også på den danske siden er ferjeterminalen samlokalisert med togstasjonen. Båtturen tar bare 20 minutter og er generelt rimeligere enn å kjøre over Øresundsbrua. Det kan til og med være raskere å komme seg til København ved å bruke ferje. Det skal være flere ferjeselskaper, men jeg la ikke merke til om de var i samme bygg.
Plattform på Helsingborg C
Det er satt av god plass til både ekspressbusser og regionbusser på Helsingborg C. Bussene går fra bakkeplan, altså rett over togstasjonen og det er flere forskjellige utganger. Bybussene stopper i gata som går paralellt med stasjonen. De trenger man neppe, ettersom du er i Helsingborg Centrum i det øyeblikker du går ut av Knutpunkten, uansett hvilken vei du går. Helsingborg er i seg selv en relativ stor by med godt over 100 000 innbyggere.
Ferjeterminalen, i samme bygg.
Togene går som nevnt fra underetasjen i øyeblikket. Det var et spor på bakkeplan for tog som skulle over med ferje fram til Øresundsforbindelsen tok over den trafikken. Men, i løpet av det nærmeste året skal det bygges nye plattformer for lokaltog 200 meter sør for dagens bygning. Det er nemlig bare fire spor på Helsingborg C og det er allerede problemer med kapasiteten. Det er en av grunnene til at det nå bare går noen få fjerntog og det er i all hovedsak SJs hurtigtog mellom Malmø og Gøteborg.
Øresundstog
Det er omfattende region og lokaltogtrafikk i flere retninger. Det går nå Øresundstog to ganger i timen til København og Østerport via Malmø og Lund. Det går også minst to Pågåtåg i timen til Malmø via to forskjellige ruter. Disse fortsetter til Trelleborg eller Ystad. Østover går det to tog i timen til Hässleholm der et fortsetter til Kristianstad. Nordover går det Øresundstog en gang i timen til Gøteborg og Pågåtåg en gang i timen til Forslöv, Halmstad eller lignende.