09.10.2018 - skrevet av: Kyrre Dahl
Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) har avklart at Bane NOR skal utrede to korridorer på strekningen Tønsberg-Stokke: Vear- og Jarlsbergkorridoren. Det melder Bane Nor
Samferdselsminister Jon Georg Dale og kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland i Tønsberg. Foto: Bane Nor
Det betyr at Bane NOR ikke skal jobbe videre med Nøtterøykorridoren. – Vi er glade for at arbeidet med kommunedelplanen kan gå videre, og fortsetter nå arbeidet med de to korridorene som departementet har besluttet at skal utredes. Målet med planleggingen er å gi Tønsberg og Vestfold en best mulig dobbeltsporet jernbane, sier prosjektsjef Hanne Sophie Solhaug i Bane NOR.
Bakgrunnen for departementets avgjørelse var uenighet mellom Bane NOR og kommunene Tønsberg og Færder om hvilke korridorer som skulle være med i planprogrammet. Planprogram er en «plan for videre planlegging», og beskriver blant annet hvilke korridorer for nytt dobbeltspor som skal utredes.
Bane NOR ønsket i utgangspunktet å utrede to korridorer: Vearkorridoren og Nøtterøykorridoren. Etter innspill fra kommunene foreslo Bane NOR å legge inn en tredje korridor, over Jarlsbergjordene, i planprogrammet. Bane NOR og kommunene ble imidlertid ikke enige om Nøtterøykorridoren skulle utredes. 22. desember 2017 ba derfor Bane NOR staten avklare forutsetningene for planprogrammet. I tråd med vanlig praksis ble saken sendt fra Samferdselsdepartementet (SD) til Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) for en avgjørelse.
Nå har svaret fra SD kommet, og det er avklart at Nøtterøykorridoren ikke skal utredes. I departementets vurdering står det blant annet: «Sett fra et utredningsperspektiv er Samferdselsdepartementet enig med Bane NOR i at utredning av Nøtterøykorridoren kan være hensiktsmessig. Det er varslet innsigelser til Vearkorridoren, og Jarlsbergkorridoren kan synes å ikke gi full måloppnåelse for IC-utbyggingen på Vestfoldbanen. Nøtterøykorridoren kan i en slik sammenheng være et godt alternativ. Lokalt har det imidlertid vært et sterkt engasjement mot denne korridoren. Alternativet innebærer store inngrep både sentralt i Tønsberg og på Nøtterøy.
[…] Etter en helhetlig vurdering har Samferdselsdepartementet, i samråd med Kommunal- og moderniseringsdepartementet, kommet fram til at det er lite realistisk at den nye jernbanetraséen bygges i Nøtterøykorridoren. Departementene legger derfor til grunn at denne korridoren ikke tas med i det videre utredningsarbeidet».
LES FLERE TOGNYHETER