17.10.2018 - skrevet av: Kyrre Dahl
I dag ble det klart at Jernbanedirektoratet vil tildele kontrakten om å drifte persontogtilbodet på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen (Trafikkpakke 1 Sør) til det internasjonale selskapet Go-Ahead.
Foto: Go-Ahead
Go-Ahead får for 10 år et vederlag på om lag 1500 millionar kroner. Det er et årleg snitt på cirka 150 millioner kroner. Dagens operatør får i 2018 486 millioner kroner for denne trafikken. Go-Ahead ovetar driften fra NSB i desember 2019.
- - Eg er svært nøgd med at Jernbanedirektoratet gjennom konkurranseutsettinga av persontogtenester i trafikkpakke 1 Sør, oppnår eit minst like godt togtilbod som i dag, men til ein mykje lågare kostnad. Over ein tiårsperiode vil vi få halvert kostnadene til drifta av togtilbodet på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen. Det utgjer eit betydeleg beløp – godt over tre milliardar kroner. Det kan ein få mange forbetringar i jernbanetilbodet for, sier samferdselsminister Jon Georg Dale.
Go-Ahead er et av Storbritannias største tog- og busselskap, og transporterer årlig over 1 milliard passasjerar i Storbritannia alene. Go-Ahead Nordic er svært fornøyd med å ha blitt tildelt Trafikkpakke Sør av norske myndigheter og Jernbanedirektoratet.
Denne kontrakten er et steg videre for, og i tråd med, vår strategi om videre ekspensjon av Go-Ahead-konsernet internasjonalt. Vi bygger med dette videre på vår tilstedeværelse i Tyskland, Irland og Singapore, sier David Brown, Administrerende direktør Go-Ahead Group Plc.
– De tre viktigste områdene vi fokuserer på er kundetilfredshet, pålitelighet og lokale beslutninger tatt sammen med våre samarbeidspartnere. Vi vil være en norsk operatør som kjenner norsk jernbane, norske forhold og norsk samferdsel godt, og samtidig har bred erfaring fra Storbritannia med å operere i et avregulert marked. Vi kommer til å få solid støtte fra våre engelske og svenske kolleger, men alle beslutninger vi tar vil være lokale og tilpasset norske forhold, sier Cathrine Elgin, mobiliseringsansvarlig for Trafikkpakke Sør, Go-Ahead Norge.
LES FLERE TOGNYHETER