Haug-Seut: Bane NOR anbefaler korridor vest

Annonse


Haug-Seut: Bane NOR anbefaler korridor vest

- Skrevet 04.05.2020 av Kyrre Dahl

Bane NOR anbefaler den vestligste korridoren mellom Råde og Fredrikstad. Dette alternativet er best for miljøet og samfunnet, og har lavest investeringskostnad.


FOTO: Bane Nor

InterCity-satsingen er utviklingen av et godt, raskt og miljøvennlig transporttilbud mellom byene på Østlandet. Som ledd i dette store prosjektet har Bane NOR utredet tre korridorer for nytt dobbeltspor mellom Haug i Råde og Seut i Fredrikstad: korridor øst, midt og vest. I forrige presenterte Bane NOR sin anbefaling for formannskapene i de to kommunene.

– Utredningene har gitt et veldig klart svar på hvilken korridor som samlet sett er best. Vi anbefaler vest av hensyn til miljøet, landbruket og kostnadene. Vest er rett og slett billigst og best, sier prosjektleder Iselin Eng i Bane NOR.

Det viser blant annet de nye kostnadsberegningene. Kostnadsestimatet for vest er 2,4 milliarder kroner lavere enn for korridor øst, og 1,8 milliarder under korridor midt. Årsaken er at vest er kortere, har færre bruer og enklere grunnforhold sammenliknet med øst og midt.

Det anbefalte alternativet kommer best ut når det gjelder natur, kultur, miljø og samfunn: Det gjelder både korridoren som tar betraktelig mindre dyrka mark, den gir vesentlig lavere klimagassutslipp under bygging og arealinngrepene er mindre alvorlige enn i midt og øst. Samtidig som Bane NOR anbefaler korridor vest, frarådes korridor øst og midt. Årsaken er at disse alternativene gir større negative konsekvenser for miljø og samfunn og mindre jernbane for pengene

Selv om vest kommer klart best ut er det ikke til å unngå at den anbefalte korridoren også vil ha noen negative konsekvenser. Det gjelder de store og viktige friluftsområdene Hissingby/Musangen og Ørmenåsen. – Vi klarer dessverre ikke å unngå turområdene helt, men vil jobbe for at inngrepene her blir så skånsomme som mulig, sier Eng.

En ulempe som gjelder alle alternativene, er at Råde stasjon kommer lenger unna tettstedet Karlshus, sammenlignet med dagens situasjon. For å bøte på dette planlegger Bane NOR å lage en sammenhengende gang- og sykkelforbindelse mellom Karlshus og den nye stasjonen. – Når politikerne har valgt korridor, kommer vi til å jobbe videre for å gjøre løsningene så gode som mulig, med så få ulemper som mulig. Dette er en viktig del av arbeidet med reguleringsplanen, forklarer prosjektlederen.

Planleggingen av det nye dobbeltsporet både startet og stoppet opp midt på 1990-tallet. Da planleggingen kom i gang igjen, viste nye undersøkelser at grunnforholdene var langt verre enn antatt. Dermed økte også de forventede kostnadene kraftig. Det førte til at Bane NOR ville prøve å finne en billigere og enklere korridor.

Kilde: Bane Nor - LES FLERE: TOGNYHETER

Følg oss på FACEBOOK eller: INSTAGRAM

Annonse


SISTE NYTT FRA REISEMEDTOG.NO:





Annonse





TA TOGET I:

Informasjon: Om denne siden og annonser


Nyttig å vite: Togturer som gir deg noe ekstra



SØK PÅ REISEMEDTOG.NO: