- Skrevet 20.08.2020 av Kyrre Dahl
Helga 22-23. august skal Bane NOR jobbe mellom Oslo S og Roa på Gjøvikbanen. Innsatsen er viktig for å opprettholde komfort, driftssikkerhet og punktlighet resten av året. Gjøvikbanen blir stengt mellom Oslo S og Roa fra lørdag ca. kl. 03:25 fram til søndag ca. kl. 15:30.
FOTO: Samferdselsdepartement
Mellom Grefsen og Roa vil det foregå arbeid i sporet på en rekke steder og delstrekninger. Blant annet ved Bjørgeseter, der Spordrift AS skal bytte ut en sporveksel. Ved Movatn skal det også gjøres nødvendig utbedring og oppgradering av en sporveksel.
Periodiske kontroller og ettersyn av signalanleggene ved Sandermosen og Movatn står også på programmet, samt tilsvarende kontroller av anleggene som forsyner togene med kjørestrøm mellom Bjørgeseter og Grua.
Den travle arbeidshelga byr også på pakking og justering av sporet på flere delstrekninger mellom Grefsen og Roa. Pakkingen bidrar til å sikre et mer stabilt spor og riktig sporgeometri, noe som gir mindre sporslitasje og økt komfort for de reisende.
Parallelt med arbeidene i sporet vil Gjermundshaug Anlegg være i sving med bygging av nye føringsveier og kabelkanaler på strekningen mellom Nittedal og Jensrud. Ved Movatn, Jensrud og Stryken skal det i tillegg etableres nye kabeltraseer på tvers under sporene.
Arbeidet med nye kabeltraseer og føringsveier inngår i forberedelsene for det nye digitale signalsystemet ERTMS, som innføres på strekningen Roa-Gjøvik i desember 2022 og mellom Oslo S og Roa i 2023. Gjøvikbanen er en av de første strekningene som skal ta i bruk det nye signalsystemet i Norge.
Innen utgangen av 2022 skal Bane NOR gjennomføre oppgradering av Gjøvikbanen og stasjonene til godt over en milliard kroner. Tiltakene bidrar til at banen får kapasitet til timesfrekvens både for regiontogene mellom Gjøvik og Oslo (R30) og lokaltogene til og fra Jaren (L3).
Kilde: Bane Nor - LES FLERE: TOGNYHETER
Følg oss på FACEBOOK eller: INSTAGRAM