- Skrevet 17.09.2020 av Kyrre Dahl
Endelig har veteranjernbanen på Rjukan fått plass til sitt materiell innendørs, i en stor hall som skal åpnes for allmennheten
Den nye vognhallen på Rjukan, Foto: Kyrre Dahl
Det ble en storstilt markering med 100 fremmøtte da den nye vognhallen for Rjukanbanen ble høytidelig åpnet i formiddag, med både ordfører og representanter for fylkeskommunen til stede. Den nye vognhallen er viktig for den historiske jernbanen, som tidligere har måttet parkere mye materiell utendørs.
Den nye vognhallen på Rjukan, Foto: Kyrre Dahl
Det som nå er en vognhall var tidligere en støperihall for Norsk Hydro på Rjukan, men den er blitt behørig vasket og klargjort. I tillegg er det lagt spor fra en sporveksel ved Rjukan stasjon og noen få hundre meter til vognhallen. Det hele har kostet 4,9 millioner kroner, forteller avdelingsleder for Rjukanbanen, Einar Gabrielsen.
Første tog på vei inn i den nye vognhallen, Foto: Kyrre Dahl
Det er Norsk Industriarbeidermuseum som har overtatt ansvaret for Rjukanbanen, som er innskrevet på Unescos verdensarvliste sammen med Rjukan - Notodden Industriarv. Museet har planer om å gjøre den nye vognhallen til en ny avdeling, for å styrke tilstedeværelsen i Rjukan sentrum. Industriarbeidermuseet holder til på Vemork, sju kilometer unna.
Den nye vognhallen på Rjukan, Foto: Kyrre Dahl
Det er dermed kanskje begynnelsen på et nytt jernbanemuseum vi ser på Rjukan. Etter det reisemedtog.no erfarer er planen å åpne vognhallen for allmennheten i løpet av 2021, med da mulighet til å se på de historiske vognene Rjukanbanen har ansvaret for.
Rjukanbanen gikk mellom Rjukan og Mæl, der det var jernbaneferje til Tinnoset. Passasjertrafikken ble lagt ned på 70-tallet og det siste godstoget på 90-tallet. De siste årene har det vært kjøring med veterantog hver sommer og mulighet for å se de spesielle jernbaneferjene.
- LES FLERE: TOGNYHETER
Følg oss på FACEBOOK eller: INSTAGRAM