Annonse
Over 30 milliarder til jernbane i 2021
- Skrevet 07.10.2020 av Kyrre Dahl
For første gang blir det foreslått å bruke over 30 milliarder kroner til jernbaneformål i statsbudsjettet. Samferdselsminister Knut Arild Hareide lover å ikke avslutte satsingen på jernbane.
Foto: Kulturdepartementet
Konkret foreslår Regjeringen å bruke 32,1 milliarder kroner til jernbaneformål i statsbudsjettet for 2021. Det er en økning på 20 prosent sammenlignet med forrige budsjett.
- Vi skal ta Noreg ut av koronakrisa og vi satsar meir på jernbane enn nokon gong. Regjeringa har som mål å styrkje konkurranseevna til jernbanen, slik at fleire reisande og meir gods blir transportert med tog, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide i en pressemelding.
Her er noen av hovedpunktene i forslaget til statsbudsjett, med fokus på InterCity-strekningene på Østlandet:
På Dovrebanen fortsetter anleggsarbeidene på prosjektet Venjar-Eidsvoll-Langset. Budsjettforslaget gjør det mulig med anleggsstart på prosjektet Kleverud-Sørli i 2021.
På Vestfoldbanen blir anleggsarbeidet på prosjektene Drammen-Kobbervikdalen og Nykirke-Barkåker viderefært. Desse to kommer til å realisere samanhengende dobbeltspor mellom Oslo og Tønsberg, som gir mulighet for fire tog i timen og en reisetid på en time mellom de to byene.
På Østfoldbanen fortsetter arbeidene på strekningene Oslo-Ski (Follobanen) og Sandbukta-Moss-Såstad. Follobanen vil redusere reisetiden fra 22 til 11 minutter mellom Oslo og Ski.
Med budsjettforslaget for 2021 kan planleggingen av fellesprosjektet Ringeriksbanen E16 Høgkastet-Hønefoss bli ferdig, og dermed gjøre det mulig å fatte investeringsvedtak i 2021.
Anleggsarbeidene i elektrifiseringsprosjektet på jernbanen i Trøndelag kan starte for alvor.
Kilde: Samferdselsdepartementet
- LES FLERE: TOGNYHETER
Følg oss på FACEBOOK eller: INSTAGRAM
Annonse
SISTE NYTT FRA REISEMEDTOG.NO:
Annonse