- Skrevet 13.01.2021 av Kyrre Dahl
Arbeidene med den 18 km lange vei- og togtunnelen som skal forbinde Danmark og Tyskland under Femern Bælt ( tysk og engelsk: Fehmarn Belt) ble offisiellt satt i gang med en seremoni 1. januar.
En skisse av tunnelportalen i Danmark. Foto: Femern A/S
- Etter 25 år med planlegging har dagen endelig kommet der mange tusen sider med rapporter og analyser har blitt en byggeplass, sa Engelbrecht under seremonien, ifølge Railway Gazette.
Dette er et av de største byggeprosjektene i dansk historie og det er flere tusen mennesker som vil arbeide de neste 8 og en halv årene fra en base i Rødbyhavn. Tunnelen skal etter planen stå ferdig i 2029.
Selve Femern Bælt-tunnelen mellom Danmark og Tyskland er alene et dansk anliggende. Femern A/S står for å planlegge, designe, bygge og en dag drive forbindelsen på vegne av Transportministeriet, som eier Femern A/S. På hver side av byggeriet skal den eksisterende infrastrukturen, herunder flere broer, oppgraderes, hvilket man har vært i gang med lenge i Danmark.
Femern-forbindelsen skal finansieres med et bompengeanlegg på dansk side, men prisen vil ikke bli høyere enn tilsvarende pris på ferga som i dag trafikkerer strekningen. En er derfor avhengig av økt trafikk for å få budsjettet i balanse, ifølge Wikipedia.
Den nye forbindelsen vil gi hurtigere og flere tog mellom Danmark og Tyskland. Inntil i fjor måtte toget kjøre ombord på ferja mellom Rødby og Puttgarden, der det var store begrensninger i kapasitet. Etter 2029 vil man spare en time sammenlignet med ferjeturen og det blir plass til langt flere passasjerer. Utbedringer av tognettet på begge sider kan gi enda større tidsgevinster.
LES FLERE: TOGNYHETER - Følg oss på FACEBOOK eller: INSTAGRAM