- Skrevet 18.01.2021 av Kyrre Dahl
-Vi ser en økende interesse for å reise ut av Norge med tog. En kundeundersøkelse bekrefter dette bildet og vi ønsker derfor å gjøre det enklere å ta toget til utlandet, sier prosjektleder Hanne Juul i Jernbanedirektoratet.
SJ-tog på Oslo S. Foto: Njål Svingheim / Jernbanedirektoratet
Opinion fikk oppdraget med å gjennomføre kundeundersøkelsen for Jernbanedirektoratet. - For at undersøkelsen skulle gi mening, la vi til grunn en situasjon uten pandemi og reiserestriksjoner, forklarer Hanne Juul. Av de spurte, hadde 13 prosent reist med tog til utlandet de siste tre årene. Og nesten en firedel ønsker å reise med tog til eller i utlandet i framtida. Det som gjør tog interessant for de spurte er at det er miljøvennlig, det gir muligheten til å reise fra bysentrum til bysentrum, man slipper flyplasser, og togreisen er i seg selv en opplevelse.
Undersøkelsen viser også at det naturlig nok er flest som kan tenke seg å ta tog til nabolandene med Sverige og Stockholm som et stort reisemål, men også sørover mot Malmø og København. Tallet på kunder som ønsker å reise med tog er synkende etter hvert som avstandene og reisetiden øker.
- Vi spurte også hva som skal til for at en togreise til utlandet skal bli mer attraktiv. Svarene var blant annet lavere pris på togreiser, bedre korrespondanser og færre togbytter. Et annet forbedringspunkt er et bedre system for å planlegge og bestille en togreise til utlandet på nett eller i en app, opplyser prosjektlederen.
I dag, dersom det ikke hadde vært reiserestriksjoner grunnet pandemien, er det minimum to daglige avganger på alle fire grensekryssende baner, (Ofotbanen, Meråkerbanen, Kongsvingerbanen og Østfoldbanen). Når Meråkerbanen blir elektrifisert, og det nye kontaktledningsanlegget på Kongsvingerbanen er på plass, vil tilbudet bli bedre.
Basert på informasjon om dagens persontogtilbud, planlagte infrastrukturtiltak, kundeundersøkelsen, innspill fra kunder og andre jernbaneaktører, har Jernbanedirektoratet etablert fire ambisjoner for hvordan de mener tilbudet skal bli bedre:
- Utredningen har vist at det er en del utfordringer knyttet til markedsmessige, tekniske, regulatoriske og juridiske forhold for grensekryssende persontogreiser, sier Juul. Det må jobbes aktivt med disse utfordringene, og Jernbanedirektoratet følger opp ambisjonene med konkrete tiltak, sier Juul
Kilde: Jernbanedirektoratet - LES FLERE: TOGNYHETER - Følg oss på FACEBOOK eller: INSTAGRAM