25.09.2018 - skrevet av: Kyrre Dahl
Det har vært merkelig lite ståhei rundt den revolusjonen som dundret inn i Grenland i går. Den nye strekningen mellom Larvik og Porsgrunn er langt mer enn en toglinje.
Det var med stor glede jeg satte meg på toget i Oslo kl 11.41 i går formiddag. Få timer før åpnet nemlig Eidangerparsellen, et splitter nytt dobbeltspor mellom Larvik og Porsgrunn. Det erstatter det gamle enkeltsporet som gikk en omvei langt inne i landet og fulgte Farrisvannet med en rekke rasutsatte strekninger.
Det fokuseres på at reisetiden mellom Porsgrunn og Larvik reduseres med 20 minutter. Den gamle linja var nemlig treg og svingete og det tok 35 minutter med tog. Det er mange år siden man kunne kjøre den samme distansen på halve tiden. Fra og i med går tar det 20 minutter mindre, altså 15 minutter. Fra desember skal det bare ta 12 minutter.
Men, det er ikke hele historien. For rundt 10 år siden var det ganske vanlig at toget brukte 3 timer fra Skien til Oslo, fra desember 2018 kan du komme deg fra Porsgrunn til Nationaltheateret på nøyaktig 2 timer. Årsaken er selvsagt at det har blitt flere andre nye jernbanestrekninger der toget har fått opp farten. Og i fremtiden skal reisetiden ned i en og en halv time.
Det er også en annen viktig ting, de siste årene har det nemlig stort sett vært buss for tog mellom Larvik og Porsgrunn. Ikke på grunn av arbeid, men fordi NSB ikke ville kjøre tog på den gamle banen via Farris. Bare det at det faktisk går tog er en revolusjon i seg selv for passasjerene. Faktisk var jeg fortatt usikker når jeg satte meg på toget, så før Larvik måtte jeg spørre konduktøren om dette toget faktisk går til Porsgrunn.
Svaret var ja! Hele togsettet skulle til Grenland, og det ble heller ikke delt opp i Larvik slik det har blitt på noen avganger før. Dermed kunne jeg i fred og ro nyte den nye strekningen, som starter ved Farriseidet. Du får såvidt et blikk på den nye motorveibrua før toget forsvinner inn i en av flere lange tunneler. Er du riktig heldig ser du også såvidt Farrisvannet.
Nå skal det sies at den nye jernbanelinja ikke er noen stor estetisk opplevelse. Noe sånt som 75 % av strekningen er i tunnel, men noe av turen går også på viadukter eller bruer, med litt utsikt over landskapet. Det er sånn det blir når man skal bygge en bane der toget skal kunne gå i 250 kilometer i timen i såpass kupert terreng
Det var heller ikke den mest komfortable togturen jeg har vært på. Toget stoppet flere ganger blant annet rett etter at vi kom inn i den første tunnelen og toget vibrerte så voldsomt underveis at jeg trodde vi skulle spore av. Det er ganske tydelig at skinnegangen ikke har satt seg ennå og at de derfor ikke kan kjøre full fart. Likevel var vi framme på under 15 minutter.
Det var lite folk ombord, men så var det også dette midt på dagen på en mandag. Det er også slik at Grenlands-folk generellt har gitt opp toget for lenge siden og NSB har en markedsføringsjobb for å få folk til å forstå hvor bra det har blitt. Om noen år tror jeg antall passasjerer fra Porsgrunn og innover kommer til å være mangedoblet, ikke bare med reisende til Oslo og Gardermoen, men også pendlere til Sandefjord og Larvik som nå bare er en halv time unna med tog.
Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET - Alle bilder: Kyrre Dahl / Reisemedtog.no