Den nye stasjonen i Katowice - reisemedtog.no



Den nye stasjonen i Katowice

25.10.2018 - skrevet av: Kyrre Dahl

Togstasjonen i Katowice var lenge kjent som et nedslitt rottereir og tilholdssted for byens løse fugler. Nå er det en helt ny stasjon som møter passasjerene på dette viktige knutepunktet i Polen.

Katowice er en av Polens største byer og er den sentrale byen i et større nettverk av byer med sterkt fokus på industri. Det gjør at det går svært mange toglinjer i området og godstrafikken er stor. Men, i mange år var passasjerene nedprioritert og måtte klare seg med en stasjon, som jeg ikke tror noen syntes var hverken pen eller praktisk. Den ble også tilholdsted for uteliggere og i gangene lå det en konstant eim av urin. I tillegg var servicetilbudet et kaos av små boder, noe som forsåvidt fungerte men det var svært uoversiktlig. Det var derfor få som protesterte da den gamle stasjonen ble jevnet med jorda.

Når man nå kommer til Katowice blir man møtt av en helt ny stasjon og et gedigent kjøpesenter. Dette har man gjort i flere byer i Polen, blant annet Krakow og Poznan. Dette kan ha sine ulemper, i Krakow må man brøyte seg gjennom det svært travle kjøpesenteret Krakowska for å komme til togstasjonen, som er lagt under bakken og er vanskelig å finne. I Katowice har man valgt en litt annen modell, der togstasjonen har egne innganger, men også direkte inngang til det nye kjøpesenteret. Fordelen med en slik løsning er at du har et stort utvalg av butikker og spisesteder uten å bevege deg utendørs. Man ser jo den samme utviklingen ved Oslo S.

Kjøpesenteret er i seg selv et helt OK kjøpesenter med alle de butikkene og spisestedene du forventer å finne i et polsk kjøpesenter, men ellers ikke noe spesiellt å skrive om. Det er forøvrig nok av kiosker og serveringstilbud i selve ventehallen på stasjonen, så du trenger ikke gå inn i kjøpesenteret. Faktisk er tilbudet av kaffe-steder svært godt og kioskene ligger på rekke og rad på vei til plattformene. Det er også en inngang på den andre siden av sporene som ikke har forandret seg mye siden kommunist-tiden og den skal jeg komme tilbake til.

Det er viktig å merke seg at det er to typer billettluker på jernbanestasjonen i Katowice. PKP har egne luker for langdistansetog og det lokale selskapet Koleje Slaskie har sitt eget billettsalg. De to ligger side om side med hvert sitt køsystem, så vennligst sjekk hvor du skal før du stiller deg i køen, som kan ta tid. Det er noen få billettautomater, men også her er det to forskjellige typer, en for langdistanse og en for lokal transport. De er lite brukt og det normale i Polen er fortsatt å stille seg i kø foran billettluka og betale med kontanter.

Jeg blir av og til lettere sjokkert over hvor ineffektivt dette systemet egentlig er. Lokale reiser koster som oftest bare noen få kroner så det er ingen tvil om at den driften går underskudd. Nå skal det også sies at køene går mye fortere på det lokale billettkontoret enn det gjør på langdistanselukene til PKP. Et godt tips er å skrive ned navnet på destinasjonen på en lapp, for en del polske stedsnavn er vanskelig å uttale for en nordmann.

Når det gjelder å finne fram til riktig plattform er det et ganske enkelt system, det er i utgangspunktet bare 4 plattformer på Katowice jernbanestasjon, med to spor hver. De to nærmeste brukes for destinasjoner vestover og sørover, som Wroclaw og Praha, mens de to lengst bort brukes til destinasjoner østover og nordover, som Krakow og Warszawa. Det kan være variasjoner. Det finnes også en plattform 5 som ligger flere hundre meter unna stasjonen. Jeg har aldri sett denne i bruk.

Hvis du vil oppleve hvordan jernbanestasjonen i Katowice så ut i gamle dager, så bør du ta en tur til den søndre inngangen, på den andre siden av toglinjene i forhold til hovedhallen. Denne har ikke forandret seg mye siden den kalde krigen, men også her finner man billettluker og noen servicetilbud. Det er som å gå inn i en slags tidskapsel, men denne inngangen er ikke så stygg som den opprinnelige hallen var i sin tid.

Katowice er et viktig jernbaneknutepunkt med mange tog i alle retninger. Det går hurtigtog til Warszawa omtrent hver time, i litt forskjellige trasèer. Det går også ofte tog til Wroclaw og det er ganske bra forbindelser til byer som Lublin, Poznan, Lodz, Gdansk og Szszecin. Det er derimot nesten håpløst å ta toget til Krakow, så her anbefales buss. Det går mange lokale tog til lokale destinasjoner og det går internasjonale tog til Praha, Wien og Budapest for å nevne noen.

Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET - Alle bilder: Kyrre Dahl / Reisemedtog.no





COVID-19

På grunn av korona-pandemien har UD sendt ut reiseråd der de anbefaler å ikke reise til enkelte land. Disse rådene forandrer seg raskt. I tillegg er det mange tog som ikke går.

TA TOGET I:

Om denne siden


Info: Veterantog i Norge - 2021