28.09.2024 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET
Wuppertal er en middels stor by i et av de mest befolkede og industrialiserte områdene av Tyskland. Skinnemessig er byen mest kjent for sin svevebane, men Wuppertal Hauptbahnhof er også spennende, et eksempel på at moderne stasjoner ikke behøver være kjedelige.
Jernbanetorget med den historiske stasjonen på toppen
Først av alt, det vi snakker om her er hovedjernbanestasjonen i Wuppertal for ordinære tog. Jeg har tidligere skrevet litt om den unike svevebanen, Wuppertal Schewebebahn og det kan du lese mer om >> her <<. Wuppertal Hauptbahnhof betjener en by med rundt 350 000 i Nordrhein Westfalen, ikke langt fra storbyer som Düsseldorf, Essen og Hagen. Selve byen er ikke så mye å rope om, men stasjonen falt i smak.
Hovedhallen på Wuppertal Hbf
Wuppertal har på samme tid en av de mest moderne og en av de eldste stasjonene i Tyskland. Den orginale stasjonen stammer fra 1848-50 og er en av de eldste bygningene av sitt slag. Den er fremdeles en del av dagens togstasjon, men den delen som benyttes av passasjerene stammer fra så nylig som 2018. Du kan fortsatt se den gamle stasjonsbygningen på toppen av inngangen til den moderne stasjonen, men jeg hadde ingen tilgang til den historiske bygningen.
Piano til fri benyttelse i hovedhallen
Den moderne delen derimot imponerte meg litt. Her har man gjort noen morsomme grep og det mest iøyenfallende er de omvendte kjeglene som tilsynelatende holder taket oppe. Den store ventehallen binder togstasjonen sammen med bussterminalen og inneholder overraskende mye. I tillegg er den svært romslig sammenlignet med de relativt trange forholdene oppe på plattformene. Det er både sitteplasser og et piano til fritt bruk like ved en stor tavle med avgangs og ankomst-tider.
Asiatisk fast food med bussterminalen i overetasjen
Nå er det ikke slik at det er helt uvanlige fasiliteter, men jeg har sjeldent sett en tysk stasjon med en så romslig hovedhall. Her finner man også flere spisesteder og cafèer, blant annet et bakeri, en dunkin coffee og en asiatisk fast food-restaurant. Det kanskje mest unike er at her finner man det jeg tror er byens eneste døgnåpne matbutikk. Det er riktignok en Rewe to Go, som er mer kiosk enn dagligvarebutikk og har priser deretter, men døgnåpent er ambisiøst.
ICE-tog på Wuppertal Hbf
Wuppertal har gjort noen grep for å knytte stasjonen med sentrum og det har lykkes. Nå går du rett inn i gågata og hovedveien som før dundret forbi stasjonen er lagt i en tunnel. Oppå der har det kommet mange nye bygg med moderne utseenede og enda flere fasiliteter av butikker, cafèer og spisesteder. Det er bare et par hundre meter fra togstasjonen til den før omtalte svevebanen og dermed til elva Wupper, som har gitt byen sitt navn. Faktisk så het området Elberfeld når stasjonen åpnet i 1850, flere byer i området ble senere slått sammen til Wuppertal.
Et lokaltog
Du må opp for å komme til plattformene og det er nå både trapper og heiser, slik at alle spor skal kunne nåes. Det er bare fem spor fordelt på tre plattformer, der spor 1 ligger nærmest stasjonsbygningen. Den betjener tog som går vestover og her kan det bli mye folk til tider. Det er også overganger over sporene og enda noen utganger til områdene som ligger oppe i lia. Stasjonen ligger nemlig i en ganske bratt bakke, det heter ikke Wuppertal for moro skyld ( Wupper-dalen).
Regiontog
Det går imponerende mange tog forbi Wuppertal og det er snakk om både lokale, regionale og langdistanse-tog. Herfra går det ICE til Berlin og Hannover cirka en gang i timen. Det går ICE til Frankfurt annenhver time, der noen tog fortsetter til München og IC til Hannover, Leipzig og Dresden annenhver time. Omtrent annenhver time går det ICE-tog til Hamburg via Bremen og noen av disse går videre til Kiel. Det går også et ICE-tog til Wien via Frankfurt og Nürnberg. Dette er bare et utdrag av mulige forbindelser. Til destinasjoner innenfor delstaten er det trolig bedre å ta regionaltog.
Plattform 1 for de mange reisende i retning Köln og Düsseldorf
Det går også svært mange lokale og regionale tog fra Wuppertal. Byen er med i det overregionale Sbahn-nettet, med tog 3 ganger i timen til Düsseldorf, Neuss og Mönchengladbach og 3 ganger i timen til Essen og videre nordover. S7 går hvert 20 minuttt til Remscheid. Regional og Regionalexpress går hver time til Aachen via Düsseldorf til Hamm via Hagen og til Krefeld via Köln. Det går også RE til Dortmund via Witten og Hagen og til Wesel via Oberhausen. Generelt kommer du omtrent overalt med tog i dette området.