21.02.2019 - skrevet av: Kyrre Dahl
Dette er kanskje ikke den mest spennende togturen med tanke på hva man ser på utsiden, men det gir et godt inntrykk av tilstanden for britiske tog.
Den første delen av turen gikk fra Stansted Airport til York, med bytte i Peterborough. Tilbake var det samme veien fra York til Peterborough, der jeg byttet til tog til Norwich. Den ene veien kjørte jeg Standard klasse med to forskjellige billetter, den andre bestilte jeg første klasse med gjennomgående billett. Dette er ikke så merkelig som det høres ut som. På tilbaketuren var det kommet noen få millimeter med snø som la en spesiell atmosfære på turen.
For å starte med begynnelsen, det lønner seg alltid å bestille togbillett på nettet på forhånd. Jeg bruker som oftest National Rail som er en statlig drevet side. Den selger ikke billetter selv, men sender deg videre til det togselskapet som har den billigste billetten. Det viste seg at å kjøpe en billett som gjaldt hele strekningen fra Stansted Airport til York ville koste 45 pund, men når jeg delte opp billetten ble det mye billigere.
Altså kjøpte jeg en billett fra Stansted Airport til Peterborough, hvor jeg måtte bytte likevel, og en annen billett fra Peterborough til York. Dette kostet til sammen 20 pund for to billetter og jeg tok altså akkurat de samme togene jeg ellers ville tatt. Denne metoden må man ofte bruke når man skal kjøre med to forskjellige selskaper, og det kan hende det lønner seg også å dele opp billetten på et og samme tog. Det siste er direkte komisk. Men, man bør ha god tid til å eventuellt bytte tog, for du får ikke noe tilbake om ditt første tog er forsinket.
Tilbaketuren var det enda litt merkeligere, billettmessig. Dette var en fredag, som generellt er dyrt på tog i Storbritannia, og jeg endte opp med en førsteklasse-billett fra York til Norwich, fordi det var det billigste alternativet når jeg ville reise. Det kostet meg 40 pund som ikke er så veldig billig, men det er en relativt lang tur på 4 timer tilsammen. Den første delen av turen fikk jeg også glede av å teste første klassse på LNER, som ga meg både sandwich, kaffe og noe kaldt å drikke, i tillegg til at det var stille og rolig med god plass i kupèen. Det alene er grunn nok til å kjøre første klasse.
Da jeg skulle bytte til Norwich-toget i Peterborough ble det en solid nedtur. Ikke bare var det mange på førsteklasse-vogn, det var faktisk bare to vogner på hele toget og det var så mye folk ombord at enkelte valgte å stå. Jeg hadde heldigvis reservert sitteplass, som er en fordel når du bestiller online på forhånd. Ulempen med slike billetter er at du bare kan ta det toget som billetten er utstedt til, så da må du vite på forhånd når du skal reise. Det var East Midlands som opererte det siste toget og jeg er litt sjokkert over at dette mikrotoget kom helt fra Liverpool og hadde vært innom både Manchester og Sheffield. Hele turen tar seks timer og på dette mikrotoget var det trangt.
På pluss-siden var alle togene jeg tok i denne runden helt i rute, men det er snodig hvor stor kvalitetsforskjell det er på togene i Storbritannia. Crosscountry som sto for transporten fra Stansted Airport setter også ofte inn ganske små tog, mitt hadde bare tre vogner, selv om toget går helt til storbyen Birmingham. Som nevnt før var det ikke så mye å se på langs togskinnene på denne turen, men det lysnet veldig opp når vi nærmet oss Norwich.
Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET - Alle bilder: Kyrre Dahl / Reisemedtog.no