15.03.2019 - skrevet av: Kyrre Dahl
New Street-stasjonen i Birmingham var lenge en mørk og overfylt underjordisk labyrint. Nå er det blitt adskillig bedre.
Birmingham er den nest største byen i Storbritannia, med godt over 1 million mennesker. Det går mange tog hit, men byens sentralstasjon var lenge en trist affære. Bortgjemt under et stygt kjøpesenter, til dels vanskelig å finne og med altfor liten plass både for tog og passasjerer fikk New Street til å bli den mest hatede stasjonen i landet i en lang periode. Nå er det et par andre stasjoner i Birmingham men de er veldig små i forhold til New Street.
Nå har man brukt noe sånt som en halv milliard kroner på å pusse opp og forbedre New Street-stasjonen og atmosfæren er blitt ganske mye bedre. Det skal dog sies at det er gjort lite med sporene og plattformene, men det ovenpå har blitt mye bedre. Kjøpesenteret på toppen er fullstendig fornyet og har fått det passende navnet Grand Central. Det er imponerende i seg selv, men man har i praksis også slått sammen dette senteret med Bullring-komplekset. Tilsammen blir det et gigantisk kjøpesenter.
Den store forskjellen legger man fort merke til. Hele området er åpnet opp, med en stor plaza i midten og dusinvis av spisesteder i Grand Centrals andre etasje. Her finner man mange av de kjente serveringsstedene som Joe and The Juice. De har en stor sitteavdeling oppe i annen etasje og er tilsynelatende det stedet med flest sitteplasser hvis man vil ha en kaffe. Det er et bra utvalg av spisesteder så du finner sikkert også noen du ikke har hørt om før. Prisnivået variere, men flere steder passer godt for folk i farta.
Faktisk så består omtrent halve senteret av mat og drikke, mens resten er mer vanlig butikker. Oppe i annen etasje kan du gå i en lang gang med butikker på hver side, som bringer deg rett inn i Bullring, uten at du trenger å ta på deg jakke. Går du gjennom Bullring kommer du rett til Moor Street-stasjonen, men du må faktisk gå over en gate, så helt tørr vei er det ikke mellom de to stasjonene, men der nesten! Bullring og Grand Central har til sammen over 200 butikker, blant dem flere store varehus. De mange spisestedene kommer i tillegg. Dette Er på mange måter Birmingham sentrum.
Du kan faktisk tilbringe timevis i Grand Central uten å oppdage hvor togstasjonen er, men går du ned i første etasje ser du fort de obligatoriske sperreportene. Det er faktisk flere sett av dem, som går til forskjellige plattformer, så pass på hvilket spor du har, ellers kan du risikere å måtte gå ned på en plattform og opp igjen i den andre enden for å komme til riktig tog. Her finner du også billettkontor og lounge for de som reiser på første klasse.
Det er gedigne skjermer som viser avgangstider for alle tog, så det skulle ikke være noe stort problem og denne ordningen er en del av oppgraderingen av New Street. Det har blitt langt flere innganger og utganger, før måtte alle gjennom to trange ganger for å komme til togene. Jeg tok toget fra New Street midt i morgenrushet uten at det virket altfor kaotisk. Det eneste som er kjipt er at plattformene fortsatt er ganske små og de er under kjøpesenteret.
Det kan ta noen timer å ramse opp alle togene som går fra Birmingham. Dette er navet for Cross Country, det vil si alle intercity-tog i Storbritannia som ikke går gjennom London. Disse togene går til Manchester, Glasgow, Edinburgh, Newcastle og Leeds i nord. Bristol, Plymouth, Reading og Southampton i sør. De går også til Cardiff, Peterborough og Stansted Airport i tillegg til en rekke andre destinasjoner.
Virgin Trains går til London Euston tre ganger i timen. Dette er noen av de raskeste ( og dyreste ) togene i England, vil du spare penger kan du gå til Moor Street og ta Chiltern Trains til London Marylebone. Om ikke det er nok går det også en lang rekke lokale og regionale tog fra New Street, inkludert Birminingham Airport. Tenk deg en stasjon som har dobbelt så mye trafikk som Oslo S, så skjønner du omfanget.
Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET - Alle bilder: Kyrre Dahl / Reisemedtog.no