11.04.2022 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET
Vy ABs lokaltog mellom Oslo og Karlstad
Dette er nemlig Vy Norges søsterorganisasjon Vy Tåg AB, eller Vy Sverige for å si det enkelt. De har fått ansvaret for lokaltogtrafikken i Värmland og kjører to ganger daglig over grensen til Kongsvinger i Norge. I helgene blir disse avgangene forlenget til Oslo S og utgjør dermed en ekstra mulighet for å komme seg til Sverige på skinner.
På innsiden av toget
Nå har det lenge vært bare en daglig avgang med SJs tog mellom Oslo og Stockholm via Karlstad. Denne går på ettermiddagen og sånn sett passet det veldig bra med et tog som gikk på formiddagen, kl. 10.51. Dette toget er framme i Karlstad 13.49. Jeg tok toget 2. april og i løpet av den siste uka har SJ også satt i drift det andre daglige toget mellom Oslo og Stockholm. På ettermiddagen går SJ og Vys tog med bare en times mellomrom.
Sørumsand stasjon, som vi passerte tre ganger
Det er for meg litt uforståelig hvem som egentlig er målgruppen for denne forbindelsen, som altså kun går i helgene. Det er nemlig fastpris på dette toget og 427 Svenske kroner mellom Oslo og Karlstad er langt over SJs lavpristilbud som starter på under 200 kroner. Det er også et godt stykke over det det koster å ta buss på samme strekning kjøpt på dagen før reisen. Så dette blir en relativt dyr måte å transportere seg på og mindre komfortabelt enn SJs intercity-tog.
Vognhallen til Tertitten
Det kunne kanskje vært en forbindelse for de som vil harryhandle i Charlottenberg eller Arvika, men med en pris på 6 til 700 kroner turretur så er det neppe aktuelt for mange. Jeg la også merke til at det var få nordmenn som gikk av i disse byene. Fra Oslo S var det ikke akkurat fullt eller for å si det sånn, alle passasjerene hadde fint fått plass i en moderat stor buss. Det var dog en del som gikk på i Sverige, ettersom dette toget er en del av lokaltrafikken i området.
Utsikt fra toget ved Rånåsfoss
Den store overraskelsen på denne turen var at det faktisk er kiosk ombord. Det var ikke jeg forberedt på så jeg hadde kjøpt både kaffe og noe å spise på Oslo S. Utvalget i kiosken var ikke det helt store tror jeg, men det virket som det var både kaffe og noe å bite i, til svenske priser. Togsettet er ellers et typisk svensk lokaltogsett. Har du tatt lokaltog i Värmland eller i Bohuslän har du opplevd disse før. Det er 5 seter i bredden, som det også gjerne er i norske lokaltog.
Utsikt fra toget mot Glomma
Vi kom avgårde til tiden og turen foregikk i strålende vårvær helt til Sørumsand der det ble krøll. Ifølge høytaleren ble toget pensad inn i fel spår, altså toget var i et annet spor enn der passasjerene skulle stå og vente. Dermed måtte toget kjøre forbi stasjonen, rygge tilbake inn i riktig spor og så kjøre fremover igjen. Det tok litt tid, men jeg fikk med meg både Sørumsand og bygningene til Tertitten tre ganger på under 10 minutter.
Utsikt fra toget ved Skarnes stasjon
Resten av turen gikk uten videre komplikasjoner. Utsikten kunne nytes i relativt behagelige seter og jeg ble faktisk overrasket over landskapet på den norske siden. Jeg har tatt turen flere ganger før mellom Oslo og Kongsvinger, men i solskinn på skyfri himmel var strekningene langs Glomma en behagelig opplevelse og et høydepunkt på turen. Faktisk var det litt kjedeligere gjennom Sverige, selv om også denne delen har naturskjønne partier.
Utsikt fra toget ved Arvika
Som nevnt før skjønner jeg ikke helt poenget med toget, men det passer fint for de som skal på Interrail og de som er spesielt interessert i tog. Skal du til Stockholm så blir det en relativt dyr transport, selv om du kan bytte til et SJ tog i Karlstad. Jeg får litt inntrykk av at det er viktig for Vy å gi et tilbud på strekningen, men da er det ekstra merkelig at billetter kun kan kjøpes på VY.SE. Nå kom billettene mine opp i Vy-appen ( den norske), men du må endre innstillingene for å kjøpe billett til dette toget. Du ikke kan kjøpe billett på vy.no eller på automatene på stasjonen.