28.05.2022 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET
Kinnekulletoget på Laxå stasjon
Kinnekulle er et fjell og et fjellområde i Västra Götaland, vest i Sverige. Når vi her snakker om fjell så er det høyeste punktet 306 meter over havet så det er ingen høye snøkledde fjelltopper eller dramatiske skråninger vi snakker om. Vel, det kan jo være det inne i selve Kinnekulle-området, men der toget går er det rimelig flatt. Toget går fra Herrljunga til Laxå via Lidköping og Mariestad.
Inne i Kinnekulletoget med utsikt
Herrljunga er et knutepunkt på den vestre stambanen i Sverige. Herfra går det tog blant annet til Gøteborg, Uddevalla via Vänersborg, Borås og Stockholm. Noen av togene på Kinnekullebanan går helt til eller fra Gøteborg, mens andre går kun fra Herrljunga. Den første biten er felles med togene vestover til Uddevalla, men etter Vara går togene på Kinnekullebanan nordover mot Lidköping.
En stasjon på Kinnekullebanan
Lidköping er en middels stor by og egentlig litt mindre enn det i svensk forstand, men det er den største byen på denne banen. Det er en trivelig by med et spennende rådhus som ligger midt i en stor park, bare 10 minutter å gå fra stasjonen. Stasjonsbygningen fremstår ikke som pen som den er i dag, men er forhåpentligvis i ferd med å bli pusset opp. Togstasjonen er samlokalisert med bussterminalen i et typisk svensk resecentrum.
Göta kanal
Det er nord for Lidköping at Kinnekullebanan virkelig kommer til sin rett. Her kjører man gjennom idyllisk svensk landskap fullt av små hus, bondegårder og småbyer. Holdeplassene ligger på rekke og rad og det er bare få minutter mellom hvert stopp. Noen steder er det ikke helt åpenbart at det bor noen i nærheten, likevel kan det være en staselig stasjonsbygning på stedet. De fleste benyttes neppe til jernbaneformål.
Laxå stasjon
Det er kanskje stasjonene som er det mest interessante på denne banen. De har litt forskjellig karakter noe som henger sammen med at det som i dag er Kinnekullebanan bestod opprinnelig av flere forskjellige linjer bygd av forskjellige selskaper på forskjellig tidspunkter. Den sørligste delen sør for Lidköping ble åpnet i 1877, mens den nordligste delen nord for Mariestad først sto ferdig i 1910. På den tiden ble banene anlagt med smalspor.
Utsikt fra togvinduet
Senere er Kinnekullebanan gjort om til normalspor, men banen er fortsatt enkeltsporet og ikke elektrifisert. Men, i dag kan man takke for at det ble normalspor, alle de andre banene i regionen som var smalsporet ble etter hvert lagt ned. Og det har vært mange av dem! Mariestad har den flotteste stasjonsbygningen på banen og man merker tydelig at dette i lang tid var togets endestasjon. Vårt tog må nemlig ta en rar sving mot høyre inne på området for å komme videre.
Utsikt fra vinduet mot Vänern
Nord for Mariestad blir landskapet litt mer dramatisk med mer skog og mindre bebyggelse. Like nord for byen får man de eneste glimtene av innsjøen Vänern som toget kjører parallelt med svært lenge, men altså uten at man ser så mye til det. Litt lenger nord(øst) krysser man Gøta Kanal og noen minutter senere kommer man tilbake til den vestre stambanen som man forlot for flere timer siden. Her blir forskjellen i standard veldig tydelig for plutselig går det mye fortere.
Toget kommer inn på Lidköping stasjon
Det er ikke helt enkelt å forklare ruteplanen for Kinnekulletoget, for noen tog starter i Gøteborg, mens andre starter i Herrljunga. I den andre enden går noen tog til Mariestad og noen til Laxå og noen går helt til Örebro. Mellom Mariestad og Laxå passerer man fylkesgrensen og det betyr at man må betale ekstra i forhold til den vanlige billetten hos Västtrafik. Enkeltbilletten koster bare 35 kroner for 90 minutter og dagskortet koster bare 105 kroner. Det kan brukes helt fra Strømstad til Mariestad og til Borås om du vil.