Grand Central, privat selskap med en vri - reisemedtog.no


Grand Central, privat selskap med en vri

28.12.2022 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET

I Storbritannia er det to typer togselskaper, de fleste kjører på anbud eller franchise. Men, det er også en rekke operatør som kjører tog helt på eget iniativ. Grand Central er et av dem. Jeg testet dem på en tur fra Sunderland til York.


Grand Central på York stasjon

Nå betyr ikke den før nevnte forskjellen så veldig mye for en turist, men for en som er litt over middels interessert i tog er det spennende med selskaper som kjører helt på kommersiell basis. De får altså ingen subsidier fra staten og passasjerinntekter må dekke alle kostnader til både tog og ansatte. Men, Grand Central er med på Interrail-ordningen og du trenger ingen setereservasjon eller betale noe ekstra for disse togene.


Sunderland stasjon

Nå skal det litt til for at du tilfeldigvis havner på Grand Central trains. De har to ruter, en som går fra Bradford til London og en som går fra Sunderland til London. Det er totalt ni daglige avganger i hver retning og ingen av de nevnte byene er noen stor turistattraksjon. Men, toget fra Sunderland stopper også i York og det var det jeg ville teste med min første klasse Interrail-billett.


Grand Central på Sunderland stasjon

Turen startet litt merkelig, for Sunderland har en stasjon som er noe av det styggeste jeg har sett. Jeg vet ikke om byen har hatt en ordentlig stasjon noen gang men nå var det bare snakk om et hull i en vegg i en ellers kjedelig og trist kontorbygning. Plattformene ligger nede under bakkenivå og det som var skikkelig merkelig var at toget mitt skulle gå fra spor 4, men jeg fant bare to spor på hele stasjonen!. Det viste seg at plattformen var delt i to og ble kalt 4 når de brukte hele lengden av plattformen.


1. klasse på Grand Central

Jeg kom meg nå ombord og fant meg et sete i første klasse-avdelingen. Og dette er noe av de beste setene jeg har opplevd på britiske tog. Det var skikkelig god plass og godt å sitte i på en to timers tur til York. Toget var noen minutter forsinket, antagelig fordi toget var litt forsinket på vei inn til Sunderland. De første meterne er i en tunnel men snart kom vi ut i friluft og det var faktisk hyggelig utsikt på deler av strekningen.


Utsikt fra togvinduet

Dette toget er et Adelante-sett og hvis jeg talte riktig er det fire vogner med standard klasse og en vogn med første klasse. Det var bare en håndfull passasjerer i vogna ved avgang, det kom noen flere underveis men det var langt fra fullt. Jeg tror heller ikke det var spesielt fullt på andre klasse, uten at jeg foretok en telling. Jeg må si at jeg bare likte dette toget og forsåvidt også selskapet. Betjeningen virket et hakk hyggelige enn de som jobber på andre togselskaper. Kanskje fordi de må ha passasjeren mer i fokus for å tjene penger?


Utsikt fra togvinduet

I motsetning til f.eks LNER er det ingen togverter i første klasse på Grand Central, men fortvil ikke: Du kan bestille det du vil ved hjelp av en QR-kode ved ditt sete. Når du bruker den kommer du til en webside der du kan klikke på det du har lyst på og så kommer betjeningen i cafèen til setet ditt. Det kan man også gjøre på andre klasse, men de som kjører første klasse trenger ikke betale for det. Dette synes jeg var en god idè som norske togselskaper gjerne kan innføre.


Litt kaffe og snacks inkludert på første klasse. QR-koden finner du rett bak vannflaska på dette bildet.

Som nevnt før er det en del å se på ut av togvinduet på denne togturen. Toget kjører til tider nær østkysten av England med god utsikt til havet og golfbaner ved sjøen. Toget stopper ikke på alle stasjoner med har normalt stopp i steder som Hartlepool og Eaglescliffe. Hartlepool er en badeby som jeg aldri har hørt om før, men den virket interessant så kanskje jeg tar en tur senere. Ellers er det mye jordbruksarealer i denne delen av landet, men du får også sett litt av livet i landsbyene man passerer. Togene går litt tregere her enn på hovedlinja mellom York og Newcastle.


Utsikten fra togvinduet

Grand Central er en såkalt Open Access operator. Disse får lov til å kjøre strekninger eller med konsepter som ikke er i direkte konkkuranse med selskapet som har franchisen i området. Grand Central har valgt å kjøre til byer som er dårlig dekket med direkte forbindelser med LNER til London. Sunderland er en mellomstor by med 170 000 mennesker, Hartlepool har i underkant av 90 000 innbyggere. Ingen av disse byene hadde tog til og fra London før Grand Central startet opp sine avganger. Bradford er en by med 350 000 innbyggere og hadde en daglig avgang til London med LNER. Her fant Grand Central altså et marked.

  • Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET - Mer om: Tog i Storbritannia

  • Alle bilder og videoer: Kyrre Dahl/reisemedtog.no - Følg denne siden på FACEBOOK eller INSTAGRAM. Nyhetsfeeden finner du her: RSS

    Annonse
  • 

    TA TOGET I:

    Informasjon: Om denne siden og annonser


    Nyttig å vite: Togturer som gir deg noe ekstra


    
    SØK PÅ REISEMEDTOG.NO:

    SISTE NYTT: