14.01.2023 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET
1. klasse i Finland, VR dobbeldekker
1. klasse er ikke vanlig på norske tog. Vi har likevel noe som ligner i form av Komfort eller Premium som man får tilbud om på langdistanse-tog i Norge. I andre land kan det være helt annerledes. 1. klasse kan være en luksusopplevelse fra begynnelse til slutt med utsøkt servering og ekstra god komfort. Dette varierer voldsomt fra land til land og ofte fra selskap til selskap i forskjellige land. Her er noen av mine erfaringer med 1. klasse.
First Class, Grand Central, Storbritannia
Storbritannia er mitt favoritt-land når det gjelder 1. klasse. Det er dog veldig stor forskjell på de rundt 20 togselskapene i landet. Noen har ikke 1. klasse, noen har bare en del av helt vanlig vogn som er merket 1. klasse. Men, de fleste har en eller annen form for service. Og i nesten alle tilfeller er det stor forskjell på å sitte i 1. klasse og å sitte i 2. klasse. Færre seter i bredden og generelt roligere atmosfære en hovedregelen og de aller fleste gir deg i det minste litt snacks og en kopp kaffe.
LNER lounge, York stasjon, Storbritannia
Noen selskaper, i første rekke LNER og Avanti, satser på full service med komplett matservering gjennom hele dagen og så mye du vil drikke av hva du måtte ønske. Dette er særlig populært hos LNER, virker det som. Prisforskjellen mellom 1. og 2. klasse kan være enorm hvis du kjøper billett like før avgang, men jeg regnet med fram til at bestiller du på forhånd kan du få 1. klasse for cirka 40 pund ekstra. Har du Interrail-billett på 1. klasse så er alt dette inkludert, så her får du mye for pengene. Og en liten advarsel, en billett på første klasse kan koste flere tusen kroner i rushtiden!
1. klasse på SJ Regionaltog, Sverige
En annen ting som er ganske vanlig med en 1. klasse billett er tilgang til en lounge på stasjonen, det vil si et eget rom der man kan slappe av, jobbe litt og få noe å spise eller drikke før turen. Jeg var spesielt imponert over Avantis lounge på London Euston der de hadde egen barista og ferske bakevarer. Lounge er ganske vanlig for 1. klasse i mange land, men du finner dem generelt bare i store byer. Hva du får er veldig forskjellig, men på en travel og varm dag med mye folk og ingen sitteplasser i hovedhallen, kan det føles som himmelen å bare få en sitteplass i en avkjølt lounge.
1.klasse på Frecciabianca fra Trenitalia, Italia
Et annet land som utmerker seg på første klasse er Italia. Men, her er det snakk om enda flere klasser. Noen av høyhastighetstogene har fire klasser, der den dyreste gir deg en hel avdeling alene om du er villig til å betale for det. Da får du selvsagt mat og drikke og omtrent hva du måtte ønske. Dette ser man tendenser til også i Spania etter at det er åpnet for konkurrenter til Renfe. Et annet land med flere klasser er overraskende nok Tsjekkia. Felles for alle disse landene er at det er seriøs konkurranse, det vil si flere selskaper som konkurrerer om passasjerene på samme strekning.
Avanti Lounge, London Euston
Østerrike er også et land der jeg har god erfaring med å kjøpe 1. klasse-billett på tog. På en tur satt jeg alene i en vogn med fantastisk utsikt over Alpene og ble servert en ypperlig middag på porselen og kaffe i ordenlig krus. Det er da man snakker om forskjell på transport og reise. I Polen får man et måltid mat på 1. klasse i supertogene EIP, men man får ingenting ekstra på andre tog. Disse kan være moderne med 2+1 seter i bredden i åpen vogn eller det kan være gammeldagse kupêer der det kanskje er litt færre seter på 1. klasse enn det er på 2. klasse. Ofte er det ingen forskjell. Det er på den annen side ofte rasende billig å ta tog i Polen, så du får litt komfort for 20 kroner ekstra.
DSB 1. klasse, Danmark
Sverige er et merkelig land, der SJ er i ferd med å gå vekk fra prinsippet om færre seter i bredden. På 1. klasse på nyere tog er det altså like trangt som på 2. klasse og på SJ regional får du heller ikke en kaffetår. Du betaler altså ekstra og får absolutt ingenting. Er det fullt der, så er jo hele vitsen borte. Dessverre virker det som danske DSB går den samme veien, de nye IC-vognene har de samme setene i 1. klasse som i 2. klasse. Og her kan forskjellen i pris være vanvittig, ettersom det ikke er tilbud på 1. klasse. Finnene har derimot skjønt det. VR har plassert 1. klasse i overetasjen på sine dobbeldekkere og gjort det til en generell stillesone. Du får ikke mat, men det føles veldig sivilisert.
IC dobbeldekker, Tyskland, 1. klasse
Tyskland er et land der man kan finne 1. klasse til og med på lokaltog, men da er det som oftest bare en adskilt avdeling uten noe ekstra servering. På IC og ICE er det egne vogner med færre seter i bredden og DB har ofte gode tilbud på forhåndskjøpte billetter. Ja noen ganger kan det være bedre pris på 1. klasse enn på 2. klasse, dette skjer også i Storbritannia og skyldes dynamiske priser som går etter tilbud og etterspørsel. I land som Sveits, Nederland og Belgia vil jeg si at det er lite vits i å kjøre på 1. klasse. Det er ikke noe ekstra og ofte bare færre folk i en avdeling som ser til forveksling lik ut som den på 2. klasse. Det er dog noen tog med færre seter på 1. klasse, så dette er en regel med unntak.
Konklusjonen: Er du ute etter billige billetter er det lite vits i å tenke på 1. klasse. Er du ute etter litt ekstra komfort og en roligere atmosfære bør du vurdere 1. klasse. Men, vær oppmerksom på at passasjerene i disse avdelingene ofte er business-folk og eldre mennesker, noen av dem kan se stygt på småbarnsfamilier i 1. klasse. Tilgang til lounge kan være en livredder på en travel reisedag og de små ting som å få kaffen servert i et porselenskrus kan sette en piff på opplevelsen. Generelt vil jeg si at forskjellen på 1. og 2. klasse er forskjellen på transport og en reise. Det er dog som oftest den samme utsikten ut av togvinduet og du kommer naturlig nok til samme destinasjon uansett hvilken klasse du velger.