07.07.2023 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET
Binz kleinbahnhof, fra plattformsiden
Det er i Binz man finner hovedstasjonen for Rasender Roland, en av de største turistattraksjonene på øya Rügen, en veterantogbane som går i rutetrafikk og forbinder flere store badebyer langs Østersjøkysten. Binz er en av dem og om sommeren blir innbyggertallet mangedoblet. I tillegg er det mange som kommr langveisfra for å ta nettopp denne banen.
Interiør, Binz stasjon
Jeg ble overrasket da jeg endelig kom fram til Binz kleinbahnhof som den kalles, denne stasjonen som bare betjener tog med damplokomotiv. Man skulle jo tro at det var en skikkelig gammel og ærverdig stasjonsbygning her, men det er det ikke. Jeg vet ikke helt når, men den stasjonen du ser nå har kommet etter at Tyskland ble ett land. Jeg vil anta at det førte til mye mer trafikk på denne banen, som før lå i isolerte Øst-Tyskland.
Hovedinngang, fra gata og bussholdeplass
Ikke bare er det en moderne stasjonsbygning, her finner man også betjent billettsalg. Det er forsåvidt ikke så uvanlig i Tyskland, men i Norge er det jo nesten uhørt å kjøpe billett på stasjonen. Jeg vet faktisk ikke om det går an å kjøpe billetter elektronisk til Rasender Roland, jeg la ikke merke til det på nettsiden og automater eksisterer ikke. Så din eneste mulighet er å kjøpe billett i en betjent luke. Men, det er kanskje mulig å kjøpe ombord også.
Betjent billettsalg er jo litt hyggelig
Det var en god del mennesker som var innom billettluka på Binz stasjon når jeg var der i begynnelsen av juni. Det er likevel relativt rolig i forhold til hvordan det blir i høysesongen. Den litt eldre mannen bak luken snakket også godt nok engelsk til at vi forstod hverandre og jeg fikk kjøpt et dagskort til 8 euro, mot normalt 29 euro. Det er nemlig rabattordninger for de som har Deutschlandticket, en billett som gjelder all regional kollektivtransport i hele Tyskland for 49 euro pr. måned.
Jernbanecafèen Clara & Jo
Jeg har undersøkt litt om hvorfor det er to togstasjoner i lille Binz og det ser ut som dette faktisk har sammenheng med med nazi-tiden. Binz kleinbahnhof kom først, men Adolf Hitler planla og delvis bygde et gigantisk feriekompleks med plass til 20 000 gjester i Prora, like nord for Binz. Derfor bygde man en ny jernbane til Prora som ble forlenget til Binz. Etter andre verdenskrig lå denne brakk i mange år, og da var det den gode gamle stasjonen som tok trafikken.
Mange venter spent på tog
Dermed ble både materiell og stasjon ganske nedkjørt under DDR-tiden og det er noe av bakgrunnen for at Binz kleinbahnhof er helt fornyet etter 1990. Den andre stasjonen, med normalspor, ligger nord for sentrum og heter nå Ostseebad Binz. Derfra går det lokaltog til Stralsund hver time og en rekke forbindelser med IC og ICE til diverse byer i Tyskland. Det er særlig mange forbindelser om sommeren. De to stasjonene ligger faktisk flere kilometer fra hverandre, men sentrum av byen ligger omtrent på halvveien.
Rasender Roland på vei inn til Binz stasjon
På Binz kleinbahnhof har man også muligheten til å nyte mat og drikke mens man venter på toget, eller bare vil se på togtrafikken. Clara og Jo heter etablissementet, jeg må innrømme at jeg ikke testet ut denne cafeen, men det var uteplasser rett ut på plattformen så det fristet jo litt. Og når togtrafikken utelukkende består av gamle vogner og damplokomotiver er det nesten et must for toginteresserte.
Rasender Roland på stasjonen.
Det går tog en gang i timen til Göhren og annenhver time til Putbus og Lauterbach Mole. Selv om det er veterantog så kan benytte dette som transport, togene går hele året, men det er litt færre avganger om vinteren. De er delvis integrert i det lokale billettsystemet, men detaljer der er jeg usikker på. Jeg tror du får rabatt også hvis du har et dagskort fra delstaten og at eldre som har rett til gratis transport også får dette på Rasender Roland.