28.10.2023 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET
Lokaltog på Westerland stasjon
Sylt er den største av de nord-frisiske øyene i Tyskland og er samtidig landets nordligste øy beliggende utenfor nordsjøkysten av Schleswig Holstein, bare et steinkast unna Danmark. Sylt er en stor turistattraksjon i Tyskland og det er mange som drar hit på ferie, særlig i sommersesongen. På vestsiden er det en 40 kilometer lang badestrand som strekker seg fra nord til sør. På dansk heter øya Sild.
På vei over Hindenburgdamm ved lavvann
Da er det kanskje ikke så rart at det går jernbane hit, men hvordan kommer man egentlig fram til en øy som ligger langt ute i havet? Her hører det til historien at områdene både sør og nord for Sylt har tilhørt forskjellige land de siste 200 årene. Fram til 1864 var dette under dansk kontroll. Så ble hele dagens Schleswig Holstein under tysk ( preussisk ) herredømme, sammen med Sønderjylland i Danmark.
En av de lokale stasjonene på Sylt
På denne tiden var det ferje til Sylt fra Højer utenfor Tønder, som jo på den tiden var i det samme landet. Men, da Sønderjylland ble dansk i 1920 skapte det noen uforutsette utfordringer for trafikken, ved at tyskere måtte gjennom dansk område for å komme inn i Tyskland igjen. Derfor ble det raskt bestemt å bygge en ny forbindelse. En annen årsak var problemer med isgang om vinteren som ikke er idèelt for ferjedrift. I 1932 sto den nye Hindenburgdamm klar.
Et biltog like ved Westerland
Hindenburgdamm er et dike, fyllemassedamm eller en demning ( litt usikker på hva det faktisk skal hete på norsk!) med en dobbelsporet jernbane. Selve demningen er 11 kilometer lang og går altså midt gjennom havet. Det er kun jernbanespor slik at alle biler også må fraktes med tog. Det betyr en enorm trafikk i sommersesongen og ettersom det ikke er dobbelspor hele veien på fastlandet skaper det ofte forsinkelser. Selve Hindenburgdamm har forstyrret tidevanns-strømmer i området og får skylden for utvasking av land på deler av Sylt.
Westerland stasjon
Jeg tok turen fra Husum på en fredag i slutten av august og fikk virkelig se hvor mye aktivitet det er på denne strekningen. Det går Regiontog hver time mellom Westerland på Sylt til Niebüll og videre til Husum og Hamburg, men mellom Niebüll og Westerland går det i tillegg innsats-tog der noen tog går helt fra Bredstedt nord for Husum.
Westerland stasjon
Det går også IC-tog til og fra mange forskjellige deler av Tyskland. Dette gjelder særlig i sommersesongen. Biltogene går også mellom Niebüll og Westerland på Sylt og samlet betyr det at det går tog over Hindenburgdamm flere ganger i timen i hver retning. Når i tillegg noe av strekningen er enkeltspor er det ikke rart at det blir utfordringer for fremdriften. Legg til at strekningen ikke er elektrifisert.
Ramper for bil på alle plattformer
Under mitt besøk sto vi 20 minutter og ventet på Niebüll stasjon på vei til Sylt og tilbake igjen var togene en halv time forsinket, men siden det går tog så ofte tok jeg i praksis toget foran det jeg hadde planlagt. På vei over havet ser du nødvendigvis ikke så mye annet enn vann, men du kan fint late som du er i en båt for du ser rett ut mot havet på begge sider. Men, da må du ta turen når det er høyvann. Ved lavvann er det svært tørt nær jernbanelinja.
På vei over Hindenburgdamm ved lavvann
Ellers virker Sylt som en sjarmerende øy. Du får sett litt av øya på vei mellom dammen og sluttdestinasjonen Westerland på vestsiden av øya. Westerland stasjon er i seg selv verdt et besøk. Dette er en elegant stasjon med overraskende mange spor. Det er flere butikker, spisesteder og cafèer på stasjonen, men det snodigste er bilrampene som ligger inne på stasjonen. De er ikke lenger i bruk, bilene kjører på togene noen få hundre meter unna.