- 30.10.2019 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET
Wien fikk for noen få år siden en helt ny sentralstasjon, eller Hauptbahnhof som det heter på tysk. Den nye stasjonen er både funksjonell og fin å se på.
Inngang sør
Hvis noen husker hvordan det var i Østerrikes hovedstad, med flere forskjellige stasjoner, så var det egentlig på høy tid at man fikk samlet togtrafikken i en sentralstasjon. I gamle dager var det en stasjon for tog sør- og østover og en for tog vestover og en tredje for tog som skulle gjennom byen. Det både er og var flere viktige stasjoner i Wien.
Undergangen til lokaltogene i kjelleren
Men, de aller fleste togene går nå fra eller gjennom Wien Hauptbahnhof som, i motsetning til de før nevnte, er en gjennomkjørings-stasjon. Det betyr mye for togene som slipper å snu for å kjøre ut igjen samme veien som de kom inn. Dessuten betyr det enklere forhold for passasjerer som skal bytte tog. Dermed trenger man ikke så mange spor og på Wien Hbf har man klart seg med 12 spor.
Spisesteder på rekke og rad
Det er 10 spor og 5 plattformer til region og langdistansetrafikk i andre etasje på sentralstasjonen. Det er to spor i kjelleren til lokaltog, S-bahn og noen få andre. De sistnevnte sporene utgjør den gamle lokalstasjonen ved Südbahnhof. Selve stasjonsbygget ble revet for å gjøre plass til den nye Hauptbahnhof. Lokaltogsporene er de eneste restene etter den gamle stasjonen, alt annet her er nytt.
En burgersjappe i kjelleren
Stasjonen fungerer også som et lite kjøpesenter, med et godt utvalg av butikker av ymse slag. Men, det aller beste er det store utvalget av spisesteder og cafèer. Her finner du fastfood av alle kategorier, asiatisk, fisk etc. Du finner også flere cafèer med mulighet for en kaffe og en kake før togturen. Noe ligger på gatenivå, men det er flere butikker og serveringssteder i kjelleren.
Wien er kjent for sine komponister
Nå ligger det også noe i nabobygget som ligger vegg i vegg med Hauptbahnhof, det er man finner f.eks Backwerk og Coffee Fellows blant annet. Og, jada, selvsagt har McDonalds klart å lure seg inn i tilbudet, hvis det er slikt du er ute etter. En hel matbutikk, Interspar, er det også funnet plass til. Selvsagt er det et ordentlig betjent billettkontor og i andre etasje finner man en lounge for 1.klasse passasjerer.
Railjet
Togtilbudet fra Wien Hbf er imponerende. Herfra går det tog med ÖBB to ganger i timen til Salzburg, det ene en Railjet som bare stopper i de store byene og fortsetter enten til München, eller går helt til Zürich eller Bregenz via Innsbruck. Det andre er intercity-tog som stopper også i litt mindre byer på vei til Salzburg. Det går også Railjet hver time til Graz og Cirka annenhver time til Klagenfurt og Villach. Westbahn kjører til Salzburg hver time, men de kommer til å gå kun fra Westbahnhof etter 15. desember.
Regiontog
Internasjonalt går det tog til blant annet Railjet til München i Tyskland og ICE til Nürnberg. Begge disse går annenhver time, mens ICE-toget fortsetter i forskjellige mønstre til Frankfurt, Køln, Hamburg eller Berlin. Det går tog til Venezia via Villach og til Ljubljana og Zagreb via Graz. Det går hyppige avganger med Railjet til Budapest og EC-tog til Wien og snart også Krakow. Praha har også hyppige forbindelser med Railjet og på den strekningen kjører også det private selskapet RegioJet. Til Bratislava går det lokaltog to ganger i timen.
Sbahn
Det går også en større mengde lokaltog fra Wien Hauptbahnhof. Noen går fra andre etasje, men de viktigste går fra de to sporene i kjelleren, som rommer S-bahn, men også lokaltog til steder som Znojmo i Tsjekkia
OVERNATTING: HOTELLER OG LEILIGHETER I WIEN via Booking.com.
Mer om: tog i Østerrike - Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET
Alle bilder og videoer: Kyrre Dahl/reisemedtog.no - Følg denne siden på FACEBOOK eller INSTAGRAM