11.07.2019 - skrevet av: Kyrre Dahl
Førsteinntrykket av Zilina stasjon er nesten skremmende, men innenfor er dette en spennnede togstasjon fra kommunist-tiden i Slovakia, eller Tsjekkoslovakia som det het den gangen.
Fasaden av Zilina stasjon, mot sentrum
Stasjonen er forsåvidt lett å se, men det er ikke helt åpenbart hvordan man kommer inn i stasjonsbygningen. Mellom sentrum og stasjonen er det nemlig en svært travel vei og fotgjengerovergangen er et stykke unna. Det er i stedet en under gang, en lang tunnel som tar deg rett til plattformene. Dermed er det mange som ikke ser stasjonsbygget innenfra. Da går de glipp av noe.
Sjekk utsmykningen i taket på Zilina stasjon
Det skal sies at bygget er svært slitent og har åpenbart sett bedre dager. Skittent og forfallent er nok et uttrykk mange vil bruke, men ser du deg rundt så er det usedvanlig mange spennende detaljer på veggene. Hvem som sto for disse utsmykningene i sin tid har jeg ikke klart å finne ut av, men de pynter definitivt opp det som ellers er en grå masse av en stasjon.
Flott vinduer på Zilina stasjon
Det er særlig vinduene i den østre delen av bygget, mot sentrum, som tar gullmedaljen. Dette er blant de peneste vinduene jeg har sett på en togstasjon noen gang. Jeg har en liten mistanke om at Zilina stasjon kommer snart til å bli pusset opp, men jeg håper virkelig at de bevarer disse vinduene. Det er i alt fem av dem, her får du et i nærbilde også:
Vindu på Zilina stasjon
Det er også andre spennende detaljer for historisk interesserte. Dette er nemlig en stasjon som tilsynelatende ikke har forandret seg mye siden den kalde krigen. Kiosk-bodene som selger alt mulig rart var veldig vanlig i Polen på 90-tallet, men er stort sett borte nå. Her lever du i beste velgående og har et godt utvalg av mat og drikke, samt et arbeidsmiljø som i Norge sikkert ville blitt erklært ulovlig.
Kiosk på Zilina stasjon
Det må jo sies at selv om stasjonen er sliten så fungerer den jo. Stålbenkene som sikkert stammer fra 60-tallet er det jo fortsatt mulig å sitte på og det er flere kiosker, cafèer og butikker på stasjonen. Når det er sagt så virket begge de to cafèene jeg så som tilholds-sted for de som vil drikke øl på formiddagen og hadde en atmosfære som ikke fristet mye. Skal du ha kaffe prøv kaffebaren i den før nevnte tunnelen under sporene.
Zilina stasjon
Billettlukene er oppsiktsvekkende vanskelig å finne. De er der og de er faktisk akkurat der du forventer å finne dem, men de er liksom bare noen små hull i veggen. Greit å vite at dette er billettsalget til ZSSK, det slovakiske togselskapet. Skal du ha billett med regiojet, så har de eget kontor inne i ventehallen. Like ved finner du også en egen avdeling for kundeservice og informasjon hvis du ikke forstår hva de sier i billettluken.
Regiojets billettkontor
Zilina er et viktig knutepunkt i togtrafikken og ligger på landets viktigste toglinje, omtrent halvveis mellom Bratislava og Kosice. I begge retninger går det tog omtrent en gang i timen, med litt forskjellige stoppmønstre. Herfra kan man også ta tog til Banska Bystrica og Zvolen som går i hvert fall annenhver time, igjen med forskjellige stoppmønstre. Det går også flere lokaltog til diverse steder i området rundt Zilina.
To tog på Zilina stasjon
Men, det er på utenriks-siden at man virkelig blir overrasket. Fra Zilina går det nemlig mange tog til Tsjekkia, til Praha går det tog omtrent en gang i timen, enten via Ostrava eller via Puchov. Disse togene er både med CD, det statlige tsjekkiske selskapet eller de private aktørene Regiojet og Leo Express. I tillegg går det lokaltog til Zwarden i Polen, der man kan bytte til lokaltog til Katowice. Zilina er i seg selv en trivelig by og fra stasjonen er det bare å gå gjennom den nå berømte tunnelen og du er i gågaten som bringer deg til gamlebyen.
Mer om: tog i Slovakia - Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET
Alle bilder: Reisemedtog.no - Følg oss på FACEBOOK eller INSTAGRAM